حداقل تا دو-سه ماه آینده نفروشند

پیمان حدادی، تحلیلگر بازار سرمایه: قبل از اینکه به سهامداران توصیه کنیم سهام خود را بفروشند یا نفروشند باید ابتدا این مساله روشن شود که این ۳۰ درصد شامل چه سهم‌هایی می‌شود.  در مجموع می‌توان گفت با توجه به اینکه بازار سرمایه، بازاری میان‌مدت است، پیشنهاد می‌کنم کسانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند و مدیریت سهام دست خودشان است، حداقل در یک تا دو ماه آینده از فروش سهام خود خودداری کنند. با توجه به اصلاح قیمتی که اخیرا بازار تجربه کرد، اکنون موقعیت خوبی برای فروش سهام نیست. با توجه به این شرایط قیمت‌ها اصلاح شده و پیش‌بینی می‌شود بازار مجددا آرام آرام رشد خود را آغاز کند. از سوی دیگر اگر هیجان فروش سهام‌عدالت یک دفعه به بازار تزریق شود دارنده سهام با دست خود ارزش سهامش را پایین می‌آورد. فارغ از اینکه سهام موجود در سبد عدالت سهم‌های خوب و با ارزشی است و توصیه می‌کنیم مردم فعلا آنها را نفروشند، هیجان فروش به بازار تزریق نشود، بهتر است. مردم حداقل تا دو یا سه ماه آینده دست نگه دارند تا مجامع این شرکت‌ها برگزار شود.

   سبد سهام‌عدالت ارزشمندتر می‌شود

محمدمهدی مومن زاده، کارشناس بازار سرمایه: اکنون بهترین کار این است که مردم سهام خود را نفروشند؛ چراکه سهم‌هایی که در سهام‌عدالت قرار دارد سهام ارزشمندی است و اکثرا شامل سهام شرکت‌های بزرگ است. به ویژه اینکه در برخی از این سهام مانند فولادی‌ها اتفاق خوبی درحال افتادن است و این سهام در آینده ارزشمندتر خواهد شد. بنابراین اگر کسی به پول سهام‌عدالت نیاز ندارد بهتر است آن را نگه دارد و سهامداری را تجربه کنند. به ویژه اینکه بعد از فصل مجامع می‌توانند سود سالانه دریافت کنند. علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود بعد از فصل مجامع بازار روند صعودی خود را ادامه دهد. البته باید بر این نکته نیز تاکید کرد که این صعود مثل صعود سال پیش و به آن سرعت نیست؛ اما در کل بازار روند صعودی خود را ادامه خواهد داد. از این رو بهتر است مردم سهام خود را نفروشند.

   سهام موجود در سبد عدالت جزو بهترین‌هاست

عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه: ارزش سهام‌عدالتی که به مردم اختصاص داده شد نسبت به روز اول چند برابر شده است. بنابراین اگر کسی همان روز اول سهام خود را می‌فروخت هیچ وقت به این بازدهی نمی‌رسید. از سوی دیگر سهامی که دولت در سبد عدالت گذاشته جزو بهترین و پربازده‌ترین شرکت‌های بورس است. از این رو توصیه ما به مردم نگهداری این سبد است. علاوه بر این در شرایط فعلی که بخشی از مردم تصمیم دارند سهام خود را بفروشند این تصمیم باعث افزایش عرضه‌ها و در نتیجه کاهش قیمت می‌شود. بنابراین کسانی که می‌خواهند سهام خود را بفروشند باید این نکته را در نظر بگیرند که مجبورند آن را به قیمت پایین‌تری بفروشند. همچنین تا اطلاع ثانوی فقط ۳۰ درصد از این سهام قابل فروش است. کسانی که واقعا نیاز ضروری به این پول ندارند بهتر است صبوری کنند. سهامداران این نکته را نیز در نظر داشته باشند که اکنون فصل برگزاری مجامع است و در پایان برگزاری مجامع می‌توانند سود نقدی هم از سهامی که دارند دریافت کنند.

   نگهداری سهام منطقی‌تر است

شایان کرمی، کارشناس بازار سرمایه: به‌جز ابهامی که در چگونگی فروش سهام‌عدالت وجود دارد، باید گفت اکثر کسانی که سهام‌عدالت دارند، عمدتا قشر متوسط و رو به پایین جامعه را تشکیل می‌دهند. این افراد نیاز به نقدینگی دارند بنابراین برایشان مهم نیست بازار در آینده چه روندی را در پیش می‌گیرد. این افراد الان فقط به‌دنبال این هستند که سهام خود را بفروشند و به ریال تبدیل کنند. اما در مجموع اگر قرار باشد به مردم توصیه کنیم سهام خود را بفروشند یا نه من توصیه می‌کنم فعلا دست نگه دارند و سهام خود را نفروشند؛ چون کشور ما کشوری است که در شرایط تورمی قرار دارد. بنابراین نگه‌داشتن این سهام منطقی‌تر است؛ به‌خصوص اینکه اکثر سهم‌هایی که در سبد سهام‌عدالت قرار دارند مربوط به صنعت فولاد و پتروشیمی است. بنابراین توصیه می‌کنم مردم دست نگه دارند. البته ممکن است در این سبد سهامی باشند که فروختن آن بهتر به‌نظر برسد اما موردی است و توصیه می‌کنم فعلا سهامشان را نگه دارند.