برای مثال یکی از کاربران در توییتر نوشت: «سال گذشته در شهریور و اوایل مهرماه دلار ۱۸ هزار تومان شد اما بعد افتاد در سرازیری و تا ۱۱ هزار تومان هم رفت. حالا دغدغه بورس هم به ملت اضافه شده است و استرس‌هایمان تمامی ندارد.» در این میان برخی از کاربران هم به مسوولان پیشنهادهایی داده‌اند: «کاهش سود بانکی، اخذ مالیات از منازل خالی، افزایش مالیات، حمایت از بورس، تزریق نقدینگی به صنعت، دستگیری سلطان‌های مختلف، هیچ‌کدام راه‌حل معضلات اقتصادی کشور نیست. اولین و مهم‌ترین گام برای اصلاح نظام اقتصادی کشور حذف استثنائات و تبصره‌ها و بستن راه‌های گریز از قوانین جاری است.»

اعتراض‌ها به اختلال هسته معاملاتی

با رونق همه‌جانبه بورس و افزایش ورود سرمایه‌ها خیلی از کاربران این انتظار را دارند که خدمات پشتیبانی و زیرساخت‌ها به بهترین شکل ممکن عمل کنند اما اختلالات گسترده در هسته معاملات هر از چند گاهی گریبان‌گیر فعالان و سهامداران می‌شود. دیروز یکی از روزهایی بود که برای بار چندم این اتفاق افتاد و صدای سهامداران و فعالان بازار را درآورد. یکی از کاربرانی که نوشته او خیلی مورد توجه دیگران قرار گرفت، مهدیه کردی، خبرنگار بود که در صفحه شخصی خود خطاب به مسوولان سازمان بورس نوشت: «اهالی ملاصدرا ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه کردند تا ساختمان هلدینگ بزرگ بورسی را بخرند. باور کنید ما راضی نبودیم برای راحتی تردد سهامداران، این همه خرج کنید و چند محل پایین‌تر بیایید. به جایش، هسته دائما معیوب معاملات را به‌روز می‌کردید، برای آرامش هفت پشت سهامداران کافی بود.»

کاربران از این موضوع گلایه دارند که با این وضع نمی‌شود معامله کرد و مدام در استرس هستند. امروز این موضوع حتی در گروه‌های پیام‌رسان تلگرام هم جزو محورهای بحث‌ها بود و خیلی‌ها معتقد بودند، بازاری که معاملات در آن به ثانیه است، چرا باید سرخط‌ها سه دقیقه عقب باشند و این سوال پرسیده می‌شد که پس کی می‌خوان فکری برای این هسته و این مشکلات بکنند؟ اما این تنها واکنش به اختلال در سامانه معاملاتی نبود و کاربران زیادی این مشکل را به زبان طنز و کنایه در صفحه‌های شخصی خود نوشتند. برای مثال یکی از کاربران نوشت: «سرعت سیستم کامپیوتر خانه ما از هسته معاملاتی بورس بیشتر است. در خانه رم ۲ گیگ دارم و می‌توانم به مسوولان بورس قرض بدهم که کارشان راه بیفتد.» و کاربر دیگری هم نوشت: «هر شخصی از این هسته معاملاتی خوشش نمی‌آید، جمع کند از بورس برود. رعیت که مطالبه نمی‌کند.» یا یکی دیگر از کاربران نوشت: «اگر این وضعیت اختلال در سامانه معاملاتی ادامه داشته باشد، قبل از ورود به سامانه معاملاتی، باید تایید کنیم که تمام مشکلات هسته بورس به‌خاطر حضور سهامداران است و ما خیلی بی‌ادب هستیم که هسته مشکل دارد.» در این میان خیلی از افراد با خطاب قرار دادن محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت، برای او نوشتند که بهتر است به‌جای سرگرم بودن با لباس فضانوردی و ایده‌های بلندپروازانه فکری به حال روزمره مردم بکند. آنها نوشتند که بهترین کاری که وزیر جوان که مدام از بومی‌گرایی صحبت می‌کند در دوره مدیریتش می‌تواند انجام بدهد، ایجاد یک هسته معاملاتی مناسب برای کاربران است. برخی از کاربران هم نوشتند که ما در ایران نخبه‌ برنامه‌نویسی کم نداریم و نیازی نیست که معطل چین باشید تا بخواهید از آنها نرم‌افزار معاملاتی خریداری کنید.