هرچند به قول برخی فعالان و تحلیلگران بورس در این اوضاع‌واحوال سخت می‌توان با استراتژی و تحلیل جلو رفت. همین دیروز یکی از کاربران نوشته بود که وضعیت اقتصادی کشور در الله بختکی‌ترین حالت ممکن خود به سر می‌برد و کاربری هم در پاسخ به او نوشت: «بازده هزار درصدی بورس و ۱۰۰درصدی ارز و طلا و... بازده هر نوع فعالیت تولیدی را بدون توجیه اقتصادی کرده است. هیچ کسب‌وکاری در اقتصاد ایران هرروز ۵ درصد بازده خالص ندارد. هزینه فرصت تولید در ایران نجومی شده است. این روند با سقوط تولید ناخالص منجر به ابرتورم و سقوط ریال می‌شود.»

غوغای بدبینی به بورس و وضعیت اقتصاد

با مثبت بودن بازار سهام، کاربرانی هستند که سبزی بورس در چشمشان می‌زند و به این وضع بدبین هستند. یکی از کاربران دیروز در توییتر خود نوشت: «بازار دستوری یعنی وقتی می‌بینند تا ۱۲:۲۰ اکثر نمادها همچنان مثبت و دارای صف خرید هستند، به حقوقی و حقیقی‌های موردنظر اعلام می‌کنند که شیرفلکه عرضه را باز کنید تا باقی حقیقی‌ها هم بترسند و در عرض ۱۰ دقیقه خیلی از سهم‌ها از صف خرید به صف فروش بروند و شاخص بورس همچنان ۵۰ هزار تا مثبت باشد.» دیروز یکی از کاربران نوشت: «با پول ماشین، خانه یا وام وارد بازار سرمایه نشوید. فرض را بر این بگذارید که ۹۹ درصد تحلیل‌هایتان درست است و سود می‌کنید اما یک درصد احتمال بدهید شرکت ورشکسته شود، آتش بگیرد یا بلایی سرش بیاید، آن زمان شما مال باخته‌اید ولی اگر با پول مازاد بیایید به بورس، اگر هم اتفاقی رخ بدهد، خیلی ضرر نمی‌کنید و زندگی‌تان به فنا نمی‌رود.»

بازار داغ گلایه از کارگزاری‌ها

گلایه از عملکرد سیستم‌های معاملاتی و پشتیبانی نکردن کارگزاری‌ها از کاربران از دیگر انتقادهایی است که هر روز در فضای مجازی دیده می‌شود. دیروز هم مثل خیلی از روزهای دیگر کاربران زیادی از این موضوع شکایت می‌کردند و البته بودند کاربرانی هم که به دیگران راهکار ارائه می‌دادند. مثلاً برخی کاربران می‌گفتند از مرورگر فایرفاکس باید استفاده کرد تا سیستم دچار مشکل نشود یا پیشنهاد می‌کردند که کارگزاری خود را به بدون هیچ‌گونه معطلی تغییر دهند.

سعید اسلامی بیدگلی/  عضو شورای بورس

سال‌هاست درباره لزوم انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفته و نوشته‌ام. سال گذشته هم کسی با پیشنهاد من همراه نشد. اما اکنون با صحبت‌های دکتر حسن قالیباف‌اصل درباره شفافیت و پاسخگویی سازمان، به این موضوع بسیار امیدوار شدم.