واکنش‌ها به صحبت‌های رئیس‌جمهوری

«ما بورس را محکم و مستحکم نگاه می‌داریم. وزارت اقتصاد مهم‌ترین وظیفه‌اش تقویت و حفاظت از بورس است. باید همه دستگاه‌ها سهام در بورس عرضه کنند. طرح‌های نیمه‌تمام باید واگذار شود.» اینها بخشی از صحبت‌های دیروز حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم بود. صحبت‌هایی که کاربران با وجود داغ بودن بازار بحث درباره بورس و ارز و اختلال در سامانه‌های معاملاتی، از کنار آن بی‌تفاوت رد نشدند. کاربران زیادی به صحبت‌های رئیس دولت بدبین بودند و می‌گفتند با این صحبت‌ها باید منتظر اتفاق‌هایی در عرصه بورس باشیم و در مقابل برخی از کاربران ابراز امیدواری می‌کردند که تا پایان دولت حسن روحانی وضعیت بورس همین‌طور سبز می‌ماند هرچند بی‌ریشه؛ اما کاربرانی هم بودند که به صحبت‌های روحانی انتقادهای تند و تیزی کردند.

یکی از کاربران اصولگرای شبکه اجتماعی توییتر به اسم علی قلهکی در واکنش به این بخش از صحبت‌های رئیس‌دولت که گفته بود ما بورس را محکم نگه می‌داریم، نوشت: «برای مردمی که جمله روحانی در زمان کرونا که گفته بود از شنبه همه چیز عادی می‌شود را به یاد دارند و از آن روز همه چیز بحرانی‌تر شد، این دقیقا یک سیگنال منفی است. من اگر سهامدار بودم، با این جمله روحانی تن و بدنم می‌لرزید.» این نوشته در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و خیلی‌ها درباره آن نظر دادند. کاربری در واکنش به این توییت اینطور نوشت: «البته آخرین‌باری که آقای روحانی از بازار تعریف کرد، بورس ۳۰ هزار واحد رشد کرد و این اتفاق جزو شگفتی‌ها بود.»کاربری هم به اسم محمد لطفی نوشت: «چون دولت صندوق‌های ETF را می‌خواهد عرضه کند، بورس را فعلا سرپا نگاه‌ می‌دارد.» با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور دیگر نمی‌توان کاربران شبکه‌های اجتماعی را به اصلاح‌طلب و اصولگرا تقسیم کرد اما بعضی مواقع که حسن روحانی سخنرانی دارد کاربران سرشناسی که در ادبیات سیاسی کشور اصولگرا نامیده می‌شوند، مواضع تند و تیزی می‌گیرند.

موج اعتراض به کارگزاری آگاه

اختلال سراسری در سایت کارگزاری آگاه و نبود دسترسی سهامداران به آن، سوژه روز گذشته کاربران شبکه‌های اجتماعی بود مخصوصا اینکه خیلی از افراد از عرضه اولیه جا مانده بودند. سیاوش آقاجانی، فعال فضای مجازی در واکنش به این موضوع چند سوال را با دیگر کاربران توییتر در میان گذاشت؛ «کارگزاری آگاه قطع بود و این اتفاق باعث شد که به برخی فعالان بورس ضررهای هنگفتی وارد شود ولی آیا این توجیه که یک قطعه سخت‌افزاری خراب شده بود قابل‌قبول است؟ آیا اصلا این مشکل به اعضایی که جیرینگی کارمزدشان را پرداخت می‌کنند مربوط است؟ آیا یک کارگزاری نباید برای چنین شرایطی از قبل آمادگی داشته باشد؟!» اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد و زمانی که واکنش‌ها به این موضوع زیاد شد، اکانت توییتر کارگزاری «آگاه» ساعت ۹ صبح، در توییتی نوشت: «به‌دلیل بروز اختلال در یکی از دستگاه‌های اصلی زیرساخت سرویس آنلاین، به احتمال زیاد و ضمن عرض پوزش فراوان، طی بازار امروز، سامانه آنلاین قادر به پردازش سفارش‌ها نخواهد بود اما در تلاش هستیم سفارش‌های عرضه اولیه دریافتی را از روش جایگزین ارسال کنیم.» نوشته این کارگزاری باعث شد که تعداد زیادی از کاربران توییتر به این نوشته واکنش نشان بدهند. خیلی از آنها درباره خسارت نوشته بودند. برای مثال کاربری نوشت: «پوزش شما، خسارت ما را جبران نمی‌کند.» و این سوال را مطرح کرد که «یعنی شما هیچ سیستم جایگزینی نباید داشته باشید؟ پس این همه کارمزد می‌گیرید کجا می‌رود؟ فقط باید به فکر جیب مبارکتان باشید؟» اما با گذشت زمان، این موضوع بین کاربران شبکه‌اجتماعی توییتر مطرح شد که سیستم کارگزاری «آگاه» هک شده است. با گسترش این شایعه در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان تلگرام، بازهم صفحه کارگزاری آگاه در توییتر نوشت: «متاسفانه مجموعه‌ای از دستگاه‌های اصلی احتمالا به دلیل نوسان برقی اخیر در مراکز داده کاملا سوخته و از دسترس خارج شده و بر این اساس سرویس آنلاین دچار اختلال کلی شده است. در تلاش هستیم که با جایگزینی تجهیزات در تعطیلات پیش‌رو امکان انجام معامله را برای روز معاملاتی بعد فراهم کنیم. لازم به ذکر است تمام شایعات مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر هک شدن سیستم‌های آگاه تکذیب می‌شود و جای هیچ نگرانی برای اطلاعات مشتریان وجود ندارد.»

 


بهنام صمدی
خبرنگار

 

اگر با کارگزاری‌های مفید،آگاه، فارابی و مبین‌سرمایه کار می‌کنید، حتما در یک کارگزاری کوچک‌تر هم حساب معاملات آنلاین افتتاح کنید. یا اگر مثلا در کارگزاری‌ای کار می‌کنید که OMS آن تدبیر است، در کارگزاری دیگری که رایان هم‌افزا دارد هم حساب باز کنید.

 


غلامحسن فتحعلی
تحلیلگر بازار سرمایه

 

به‌نظر می‌رسد کاهش نرخ خوراک صنعت پتروشیمی که البته هنوز قطعی نشده است و افزایش نرخ دلار به همراه پتانسیل‌های صنایع پالایشی و فلزات اساسی در آینده باعث تحریک تقاضا در این صنایع بشود.