سهامداران روز تعطیل با خبر جدی شدن دریافت مالیات بر عایدی از بازار سرمایه که تا قبل از این مسوولان آن را تکذیب کرده بودند مواجه شدند. شبکه‌های اجتماعی پر شد از هشتگ‌های عایدی سهام و توییت‌هایی در این رابطه. عده‌ای این خبر را شایعه‌ای برای سنگ‌اندازی شاخص بورس و قیمت سهام دانستند و عده‌ای هم خبر را جدی دانسته و به نمایندگان هشدار دادند: «بورس رو توی این شرایط اقتصادی خراب کنید به دولت جناح رقیبتون صدمه نزده‌اید بلکه حتی به صندلی‌هایی که توی مجلس روی اون نشستید صدمه می‌زنید.»

کاربرانی که مدعی بودند طرح مالیات عایدی بر سهام شایعه است، نوشتند: «آیا از نقد کردن خود رنج می‌برید؟ آیا از رشد شاخص کل جا مانده‌اید؟ آیا گفتید حباب است و نبود و پشیمان شده‌اید؟ دیگر نگران نباشید به بچه‌ها بگین خبر مالیات بر عایدی سهام رو بندازن وسط بازار واکنش نشون میده شما هم می‌خرید.» یکی از کاربران نوشت: «الان اون خبرگزاری که پیام مالیات بر عایدی زد و پاک کرد رو میشه به جرم تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب محکوم کرد یا چی؟!»

کاربر دیگر نوشت: «آقایان قالیباف، مجلس، بورس، پیگیری کنید اگر وقت داشتین و فیلتر اینستاگرام مهم‌تر نبود.»

 

رئیس سازمان بورس: بحثی در مورد مالیات بر عایدی سرمایه از سوی دولت و مجلس وجود ندارد از طرف دیگر مالیات بر عایدی سرمایه در جایی معنا دارد که مالیات پرداخت نمی‌شود، اما در بازار سرمایه مالیات توسط ناشران بورسی پرداخت می‌شود.

مهدی طغیانی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس

جنجال مجدد بر سر طرح مالیات بر عایدی سرمایه مشکوک است. مجدد اعلام می‌کنم اصل طرح هنوز در دستور کار کمیسیون قرار نگرفته و مالیات بر عایدی سهام را هم اولویت نمی‌دانیم. رویکرد مجلس تقویت بازار سرمایه است.

طرح‌هایی از سوی نمایندگان مطرح شده و اعلام وصول هم می‌شود، اما در کمیسیون‌های تخصصی تغییر کرده و اصلاح می‌شود. طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای ما در اولویت است اما مالیات بر عایدی سهام برای ما قطعا در اولویت نیست. رویکرد ما تقویت بازار سرمایه است.

محسن زنگنه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم

هر روز خبرنگاری تماس می‌گیرد و از جزئیات طرح‌های مجلس در موضوعات متعدد مسکن، ارز، مالیات، فضای مجازی و... می‌پرسد! آنچه به‌عنوان طرح مجلس عنوان می‌شود، نظرات شخصی و طرح‌های پیشنهادی یک یا چند نماینده است. هم نمایندگان محترم دقت کنند و هم جامعه محترم خبرنگاری.

محمد سعید احدیان

روزنامه‌نگار

 مدتی است عده‌ای با هدف تخریب مجلس یازدهم، پروژه‌ای را شروع کردند که مجلس را مقابل بازار سرمایه و بورس قرار دهند. موضوع مالیات بر سود سهام از اساس منتفی است قبلا هم مطرح شده و رئیس کمیسیون اقتصادی هم به صراحت آن را منتفی دانست.