یکی از کاربران در پاسخ به او نوشت: «البته همه جا سیاست انبساطی نداشتن. اتفاقا نفتی‌ها مجبورند به دلیل ساختارهایشان سیاست انقباضی اتخاذ کنند. نمونه‌اش عربستان. ما دو سال است که سیاست فوق انبساطی پولی داشتیم. اما هیچ به هیچ...» سعید درخشانی، تحلیگر بازار سرمایه هم یکی دیگر از افرادی بود که با بازنشر پرسش رضا غلامی‌ در صفحه خود نوشت: «سیاست انبساطی ما هم داشتیم. سهام عدالت، تسهیلات ۷۵ هزار میلیاردی از محل سپرده قانونی (پایه پولی)، کاهش شدید نرخ بهره، رشد شدید شاخص بورس و... اینها اگر انبساط نیست پس چیست؟ همین‌ها هم بازارها را به این روز انداختند.»

از دیگر موضوعاتی که روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی واکنش گسترده کاربران را در پی داشت، توقف عرضه اولیه زرماکارون با نماد غزر بود. این دومین بار بود که عرضه سهام این شرکت در بورس به تعویق افتاد و همین اتفاق باعث شد که کاربران زیادی در شبکه‌ اجتماعی توییتر انتقادهای تند و تیزی به این وضع داشته باشند. یکی از کاربران فعال در بازار سرمایه که در توییتر فعالیت قابل توجهی دارد، وقتی درباره چرایی عرضه نشدن زر ماکارون در زمان مشخص شده از سوی یکی دیگر از کاربران مورد سوال قرار گرفت، نوشت: «قیمت‌گذاری سهام زر ماکارون قبل از گران شدن قیمت ماکارونی بود. وقتی دستشان رو شد، قیمت ماکارونی را بردن بالا.» کاربر دیگری هم توییتی منتشر کرد که خیلی موردتوجه کاربران فعال در بازار سرمایه قرار گرفت: «اگر بخواهم از اتفاق‌های جالب بورس بگویم، باید به این موضوع اشاره کنم که زر ماکارون طی وارد شدنش به بورس، طوری برای خودش ارزش‌گذاری کرده بود که انگارنه‌انگار ماکارونی تولید می‌کند، نه رشته طلا؛ و برای اینکه بگوید تولید‌های ارزشمندی دارد و حساب‌وکتاب‌هایش باهم می‌خواند، قیمت ماکارونی را یک‌شبه ۵۰ درصد گران کرد. وای به حالا که برای بار دوم هم عرضه‌اش به تعویق افتاده است.» کاربر دیگری هم در ادامه این صحبت‌ها نوشت: «ارزش شرکت زرماکارون پیش از ورود به بورس ۷هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تعیین شد. بعد که مشکل ارزش‌گذاری مشخص شد، عرضه اولیه سهامش را به تاخیر انداختند و ناگهان یک‌شبه، سازمانی موسوم به «حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان»، ۴۳ درصد قیمت ماکارونی را گران کرد. معلوم نیست حالا چه خوابی دیده‌اند.» اما فقط عرضه اولیه سهام زرماکارون نبود که انتقاد کاربران را در پی داشت. دیروز سهام رایان هم افزا با نماد رافزا عرضه شد. نمادی که در عرضه اولیه آن به هر کد ۶ سهم رسید. این موضوع دست‌مایه انتقاد به زبان طنز کاربران توییتر قرار گرفت. یکی از کاربران نوشت: « همین فرمون پیش بریم چند وقت دیگه در بورس مثل نانوایی بربری باید یک چاقو بزارند نان را از وسط نصف کنند.» کاربر دیگری هم نوشت: « منتظرم سود رافزا رو بگیرم برای اقامت در اروپا اقدام کنم.»

 

مهدی طغیانی
نماینده مجلس

رشد شاخص کل بورس از ابتدای سال تاکنون 240 درصد بوده یعنی فقط در چهار ماه، 5/ 3 برابر شده است. قطعا این وضعیت پایدار نیست، زیرا نسبتی با واقعیت‌های تولید و اقتصاد کشور ندارد.

 

رضا امامی
مدیر روابط عمومی بورس انرژی

نرخ‌سود سپرده ویژه یکساله با افزایش یک درصدی به ۱۶ درصد و سود سپرده دو ساله به ۱۸ درصد رسید. با اعلام این خبر نرخ بازده اوراق بدهی به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و به این ترتیب باید تعدیل p/ e بازار سهام و گرایش پول‌های بزرگ به سمت صندوق‌های درآمد ثابت را برای مدتی انتظار داشته باشیم.

 

غلامحسن فتحعلی
تحلیلگر بازار سرمایه

به نظر می‌رسد در حال حاضر با توجه به نرخ تورم بالا، این نرخ جدید سود سپرده‌های‌ بانکی تهدیدی برای بازار سرمایه محسوب شود.

 

مهدیه کردی
خبرنگار

از جاده مخصوص بوی افزایش نرخ به مشام می‌رسد. گویا دوستان پیشنهاد داده‌اند هر سه ماه یک‌بار نرخ‌شان را به‌روز کنند و بالادستی‌ها هم قبول کرده‌اند و چند قدم بیشتر با اجرا، فاصله نداریم. نکته تاسف‌بار این است که حقوق کارگران فقط سالی یک‌بار بالا می‌رود؛ آن هم قطره چکانی.

 

میترا فرخ‌پور
خبرنگار

در کتاب‌های مالی و اقتصادی اکثرا این جمله نوشته شده است که بورس یک کشور آیینه اقتصاد آن کشور است. حالا در ایران، ونزوئلا و زیمبابوه آینه‌اش، از آن آینه‌های مقعر است که دماغ و دهن را کج و معوج و قلمبه نشان می‌دهد.

 

حسین خزلی
فعال بازار سرمایه

درست است که ما اصرار داشتیم عرضه‌های اولیه را زیاد کنید یا سرعت پذیرش را زیاد کنید. ولی شما را به خدا دقت کنید، ژیان را رنگ نکنند به جای بنز به ملت بفروشند.

 

داود سوری
اقتصاددان

ارزش دلاری GDP، ارزش دلاری بورس، ارزش دلاری ایران‌خودرو و... همه این عبارات فقط به‌صورت مطلق معنی دارند. از آنها برای مقایسه استفاده نکنید، نه در طول زمان و نه مقایسه ایران خودرو و پژو فرانسه.