ماجرا هم از توییت کامیار فراهانی، یکی از قدیمی‌های بازار سرمایه شروع شد. او در مطلبی نوشت: «داشتم در مورد اهمیت سود در قیمت سهام صحبت می‌کردم(فکر می‌کردی یک روز لازم بشه؟) که یک جوان ۲۱-۲۲ ساله، با چند ماه سابقه در بورس، ازم پرسید: فکر نمی‌کنید دوره شماها تموم شده؟ یه جوری عمیق نفس عمیق کشیدم که کف پام یخ کرد.پرت شدم به ۲۱ سالگی خودم.» «مقداد» یکی از کاربرانی بود که برای فراهانی نوشت: «الان شده دوره اونا که میان تحلیل میکنن چون سهام پفک نمکی شده ۱۰ هزار تومن پس باید سهام فلان پالایشگاه که ۱۷ تومان سود تقسیم کرده، صدهزار تومان باشه.» کاربر دیگری به نام «بابک» با این توییت درددلش باز شد و نوشت: «شاید راست میگن اونایی که سال‌های گذشته به‌زور من رفتن کد گرفتن پارسال و امسال از من که از سال ۸۸ به جز ۹۲ و ۹۴ کفه مثبت معاملاتم سنگین تر بوده بیشتر سود کردن.» «محسن» هم که دل پری از مبتدیان جوان بازار سرمایه داشت به کنایه نوشت: ‌‎«خوب وقتی اون روزی رو ببینه که شاخص یک سال تمام نزولی و سهام در ماه کلا ۲ درصد نوسان مثبت و منفی میده می‌فهمه تجربه از همه چی مهم‌تره» کاربر دیگری هم با اظهار تاسف نوشت: ‌«این واقعیت که این روزها استخون خرد کرده‌های قدیمی بازار اقلیتی بسیار کوچکند واقعا دردناکه. «دانی» نیز کاربری بود که از تجربه رویارویی‌اش با یکی از مبتدیان بازار سرمایه ‌نوشت: «یکی توی یک گروه منو اد کرده، ادمین ۲۲ ساله. چنان استاد استاد به پشتش می‌بندن بیا و ببین.»

انتقاد از پوشش رسانه‌ای اخبار بورس

پوشش رسانه‌ای تاثیر سقوط دلار بر بازار سرمایه هم دیروز سوژه بورس بازان شد. یکی از کاربران از نوع این پوشش خبری گلایه کرد و نوشت: «نوع پوشش رسانه‌ای اخبار ‎بورس در برخی کانال‌ها و سایت‌ها: «بورس ‎قرمزپوش شد. بورس امروز را ‎نزولی آغاز کرد و شاخص کل در کمتر از یک‌ساعت با حدود ۲۲ هزار واحد کاهش در آستانه ‎سقوط به کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد است.» منفی کمتر از یک درصد را نوشتن سقوط، برای منفی بزرگ‌تر چه می‌نویسند؟» یکی دیگر از کاربران نیز در واکنش به نوع پوشش رسانه‌ای اخبار بورس در کانال‌های خبری با لحن طنز نوشت: «‌‎یکی از کانال‌ها هم نوشته بود از فردا خانواده‌ها شرمنده زن و بچشون میشن.» یکی دیگر از کاربران هم این شوخی را ادامه داد و نوشت «اون یارو هم حتما جهیزیه دخترشو فروخته بود سهام خریده بود.»

 

‌رضا خانکی
فعال بازار سرمایه

 ساعت ۸ صبح بهم زنگ زدن از یک شرکت خوشنام که ما می‌خواهیم ipo (عرضه اولیه) بشیم کی جلسه بذاریم؟ بهشون می‌گم مثلا چهارشنبه‌ هفته‌ دیگه خوبه می‌گن نه خیلی دیره زودتر نمیشه؟ بابا ۴۰ ساله نبودی تو بورس مشکلی نبوده یک هفته هم دیگه هم روش. تازه همین فرآیند پذیرش هم حداقل با روال فعلی ۹ ماه طول میکشه.

 

سعید درخشانی
فعال بازار سرمایه

 ‌هیچ وقت به اندازه این چند ماه اخیر علم رو مضحکه عام و به خصوص خواص در بازار سرمایه ندیده بودم.

 

داود سوری
اقتصاددان

 ‌در ابتدای دولت، ارزش سهام پالایشگاه‌ها، ناشی از سیاست‌های آن به یک پنجم کاهش یافت؛ حال در انتهای دولت و مجددا به خواست او ارزش آنها ۵ برابر شده است.آنها که ماندند با دولت بی‌حسابند اما ثروت آنها که رفتند به آنها که آمدند انتقال یافت. آه زیان‌دیدگان به دنبال مسببان این کار است.

 

بهنام صمدی
کارشناس بازار سرمایه

‌برای بار چندم دارم هشدار می‌دم. وضعیت ‎کرونا در کارگزاری‌ها بسیار وخیم است از چند شرکت کارگزاری خبر دارم که بیش از ۵۰ درصد پرسنل کرونا گرفته‌اند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کنه و کارمندان به خانه فرستاده شوند عملا کار مردم لنگ می‌مونه.