تا لحظه تنظیم این گزارش ۵۷ درصد از افرادی که در این شبکه اجتماعی حساب کاربری دارند گزینه خیر را انتخاب کرده بودند و نزدیک به ۴۳ درصد از کاربران هم گزینه بله را انتخاب کرده بودند. در این پرسش بیش از ۳۵۰ نفر شرکت کرده که برخی از این افراد فقط به انتخاب یک گزینه اکتفا نکرده و نظر خودشان را در قسمت نظرات هم نوشته بودند. یکی از کاربران در پاسخ به درخشانی نوشته بود: «تحلیلگری که نتواند خودش را با تغییرات بازار و دید فعالان جدید بازار به روند بازار به‌روزرسانی کند، تحلیلگر نیست.» او در ادامه نوشت: «از اول سال داری غر می‌زنی که بورس حباب است. قطعا حباب هم در تعداد زیادی از سهام داریم اما دید بازار عوض شده است و دیگر گذشت زمانی که نسبت قیمت به درآمد (P/ E) بازار ٤-۵/ ۴ بود.» کاربر دیگری هم برای درخشانی نوشت: «به نظر من بازار سرمایه سال‌ها از بازارهای موازی جا مانده بود و هنوز هم پتانسیل رشد دارد. اقبال مردم به سرمایه‌گذاری در این بازار باعث رونق و رشد می‌شود. تنها اتفاقی که باید بیفتد این است که دولت از شرکت‌ها، تولید و صادرات حمایت کند که بازار متناسب پیش برود.»

نزولی‌های بازار صعودی

از دیگر توییت‌هایی که روز گذشته مورد توجه کاربران توییتر فارسی قرار گرفت، نوشته مهدی رباطی، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران بود. او در توییتر خود نوشت: «در تب خرید سهام صندوق‌های دارا و رشد عجیب آنها در عین زیان‌سازی، بخش زیادی از بازار در ۵/ ۱ ماه گذشته یا افت کرده یا رشدی نکرده‌اند که بعضا وضعیت بنیادی مطلوبی نیز دارند. تقریبا مطمئنم به‌زودی سهام کوچک و متوسط موردتوجه بازار قرار خواهد گرفت و انحراف بازده بورس بالانس خواهد شد.» توییت رباطی تا لحظه تنظیم این گزارش، بیش از ۲۰۰ بار لایک شد و بالای ۱۵بار هم در شبکه اجتماعی توییتر بازنشر شد. کاربرانی هم در قسمت نظرات، رباطی را خطاب قرار دادند و برای او مطالبی نوشتند. یکی از کاربران نوشت: «خدا از اقتصاددان‌ها و رسانه‌هایی که با برجسته کردن رشد شاخص، مدام حباب حباب می‌کنند نگذرد، زیرا افکار عمومی و مسوولان را علیه بورس تحریک می‌کنند. اینها دیگر از کدام سیاره آمده‌اند و مانند بلای آسمانی بر ما نازل شده‌اند؟ اکثر سهامداران بازار در دوماه گذشته هیچ سود قابل‌توجهی نداشته‌اند و بعضا تا ۳۰ درصد در ضرر هستند.»  کاربر دیگری هم از مهدی رباطی پرسید: «دکتر جان، به نظرتان سهام کوچک که ۹۰ درصدشان در یک سال گذشته پروژه شده‌اند و بعضا ۲۰ برابر هم شده‌اند، هنوز جای رشد دارند؟» رباطی هم برای او نوشت: «منظور من اصلا سهام کوچک نبود، قطعا در سهام کوچک و متوسط هم حباب داریم، ولی سهام غیر‌دارایی بسیاری داریم که بازدهی منفی نسبت به شاخص داشته‌اند و پیدا کردن آنها کار سختی نیست.»

 

محسن دهنوی
نماینده مجلس

از «هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار» بابت دستور به سازمان بورس برای تنظیم دستورالعمل جدید مجوز تاسیس کارگزاری تشکر می‌کنم، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهم تا انحصار در نهادهای بازار سرمایه، لغو شود.

 

میثم بهرامی
خبرنگار

سازمان خصوصی‌سازی در بهار سال 99 بیش از 10200 میلیارد تومان سهم در بورس فروخته است. با توجه به رقم 3500 میلیارد تومان یارانه نقدی در هرماه، می‌توان این‌طور گفت که دولت در بهار امسال، 95 درصد رقم یارانه نقدی را از بورس تامین کرده است.

 

غلامحسن فتحعلی
تحلیلگر بازار سرمایه

١- بعد از گذشت فصل مجامع روند بورس همچنان رو به رشد خواهد بود و ورود نقدینگی به بازار سرمایه ادامه خواهد داشت.

٢- همچنان اولویت با سهام شرکت‌های بزرگ است و قیمت‌های منفی‌ شرکت‌های گروه‌ بانکی و گروه‌های مرتبط با قیمت‌های جهانی (فلزات، پتروشیمی و پالایشی) فرصت خرید دارند.

 

نوید قدوسی
کارشناس بازار سرمایه

در روزهای مثبت دلار دامنه نوسان گواهی سپرده سکه به یک درصد محدود شده بود و دارندگان آن عملا از بازده بازار جا ماندند. با کاهشی شدن دلار، دیروز تا حد پایین دامنه نوسان و نزدیک منفی 6 درصد هم معامله شد. در سایه برخورد سلیقه‌ای و تعزیراتی این‌گونه دارایی مردم تبدیل به مرغ عزا و عروسی می‌شود.