در دو روز گذشته این بحث را کاربری با نام «آرزو» آغاز کرد. او با طرح سوال از کاربرانش پرسید: «با بر هم خوردن نظم ۳۰ ساله بورس و شیفتی شدن معاملات، این راهکار را در شرایط فعلی مناسب می‌دانید؟ اگر شما جای سازمان بورس بودید برای برون‌رفت از این بحران چه کاری می‌کردید؟» «آرش رضایی» در پاسخ به این کاربر نوشت: «شاید خیلی خوب نباشه پیشنهادم ولی چون سیستم به تعداد سفارش‌ها حساس است، مثلا می‌شد حداقل مبلغ خرید و فروش سهام رو ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و یک معامله برای هر کد بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان هم در نظر گرفت، با هر روشی باید تعداد معاملات رو کم کرد، شاید این بهترین راه باشه.»  «بسیم لاله» کاربر دیگری بود که گفت اگر جای سازمان بورس بود زمان معاملات را ۲۴ ساعته می‌کرد، زیرا به گفته او وقتی هسته بورس ضعیف است و تحمل این حجم از سهامداران و معاملات را ندارد بهترین کار همین است و از سوی دیگر کارمندان هم در ساعات اداری با خیال راحت به ارباب‌رجوع رسیدگی می‌کنند. امید مرادی اما پیشنهاد داد عرضه اولیه‌ها را به روز پنج‌شنبه منتقل کنند تا به هسته معاملات و سیستم معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ها فشار وارد نشود. «سگارو» نیز مانند این کاربر پیشنهاد داد عرضه اولیه‌ها در روز پنج‌شنبه ارائه شود. شروع معاملات از ۱۵ تا ۲۰، افزایش دامنه نوسان سهم‌ها، حذف حجم مبنا وعرضه بیشتر سهام مخصوصا در دولتی‌ها پیشنهادهای دیگر این کاربر برای کاهش فشار بر هسته معاملات بود.

مفید هم رفت قاطی آگاه‌ها

اختلال سیستم آنلاین معاملاتی کارگزاری‌ها این روزها صدای سهامداران مفید را درآورده است. دیروز یکی از کاربران به کنایه پرسید: «مفید هم رفت قاطی آگاه‌؟» کاربری با نام «ملوان زبل» در پاسخ به او نوشت: «این‌ها ابزار اصلاح دستوری بازار هستن، دقت نکردین هر وقت قرار است بازار تغییر کنه یهو هسته معاملات و کارگزاری‌ها قاطی می‌کنن.» سپهر هم نوشت: «اعتبار که دیگه نمیده؛ من خیر سرم می‌خواستم اولین اعتبارمو بگیرم که اینجوری شد، با این حساب می‌رم سمت یکی که خلوت و خوب باشه.» کاربر دیگری با نام «عصمت‌الدوله» اما با این اختلال شوخی کرد و نوشت: «مفید خیلی وقته از آگاه، آگاه‌تره.»

 

محمدرضا چراغی
خبرنگار

توی فیلم گرگ وال‌استریت وقتی آقای هانا می‌خواد روز اول به جردن بلفرت اصولِ معامله توی وال‌استریت رو یاد بده، میگه «هیچ‌کس نمیدونه قیمت سهام بالا میره یا پایین میاد! مخصوصا ما کارگزارها»

 

مهدی رباطی
مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران

‌ از ابتدای شروع روند بورس در سال۹۷ سه دسته داشته‌ایم. دسته قلیلی کمتر از یک درصد جمعیت ایران که در بازار حضور داشتند و تا امروز سود قابل‌توجهی داشته‌اند، دسته دوم افرادی که به تدریج به این قافله پیوستند و دسته سوم که عصبانی از دسته اول ‌و دوم هستند مدت‌هاست از هیچ فرصتی برای تخریب بازار نمی‌گذرند.