البته فعلا امکانات فنی لازم برای خارج کردن سهم کوه از ما بهتران به مقصد اروپا و کانادا وجود ندارد.» توییت این روزنامه‌نگار اقتصادی بیش از ۱۱ هزار بار پسندیده شد و همین تعداد نیز آن را بازتوییت کردند. بیش از ۱۰۰ نفر نیز زیر آن نظر نوشتند. بهنام صمدی، فعال بازار سرمایه، از پیشنهاد مساعد استقبال کرد و به کنایه نوشت: «پیشنهاد خوبیه. این طوری به‌طور مساوی تقسیم میشه بین همه.» «حمیدرضا» زیر همین پست پیشنهاد دیگری مطرح کرد: «به نظرم بهتر است یک بورس جدید به اسم «بورس کوه و دشت و دمن و طبیعت و مستغلات» تاسیس کنن.» «امیر» هم پرسید: «کی عرضه اولیه‌اش میاد ماهم چند سهم بخریم؟»

بورس گوجه‌ای

در آغاز معاملات دیروز بورس، تشکیل صف فروش در نمادهای شاخص‌ساز و فشار عرضه در اکثر نمادهای بازار موجب شد شاخص کل افتی ۴۵ هزار واحدی را تجربه کند. کاربران در فضای مجازی هم به این موضوع پرداختند و خبر از «گوجه‌ای» شدن بازار دادند.

یکی از این کاربران منفی بودن بازار را این‌گونه توییت کرد: «کلا بورس گوجه‌ای شده؛ یک دست.» کاربر دیگر هم نوشت: «بورس در وضعیت «نه خود خورد نه کسی خورد» است.» «علی» کاربر دیگری بود که از سکوت کارشناسان در روزهایی که بازار منفی است انتقاد کرد و نوشت: «روزهایی که بورس منفی میشه خبری از کارشناسان خبره بازار سرمایه نیست! برای منافع خودتان سیگنال اشتباه به مردم ندید.»

طلا یا سهام؟

افزایش قیمت جهانی طلا و بحث بر سر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یا طلا داغ شده است. یکی از کاربران توییتر دیروز از مشاهداتش در یک طلافروشی که دو زن در حال تحلیل این دو بازار بودند نوشت: «پاشدم رفتم طلافروشی (نپرسید برای چی) یکی از خانوم‌ها به بغل دستیش پشت ویترین: طلا بخرم یا سهام؟ خانومه: طلای جهانی ۱۹۰۰ هم رد کرد. طلا بخر ریسکش کمتره!» واکنش کاربران توییتر به این خبر دو نوع بود؛ برخی با این مکالمه دو نفره شوخی کردند و برخی هم بر درستی آن مهر تایید زدند.

«امیرعباس» کاربری بود که هم با این اتفاق شوخی کرد و هم نظر زنی را که معتقد بود سرمایه‌گذاری باید بر بازار طلا متمرکز باشد، تایید کرد: «پس این دو تا وال‌استریتی نظرشون بر این بود که اونس طلا رکورد تاریخی ثبت خواهد کرد و بالاتر از ٢٠٠٠ تا هم خواهد رفت.» «مهاجر شمالگان» هم به کنایه گفت: «همه وال استریتی شدن دیگه.» کاربر دیگر با نام «مرتضی» اما معتقد بود ارزش طلا بیش از این شود: «هر اونس طلای جهانی شروع به جهش کرده (کاهش ارزش دلار) اینو در کاهش ارزش پول ملی (افزایش قیمت دلار) ضرب کن می‌فهمی چرا گفته برای حفظ دارایی باید طلا خرید.» «حسین» نیز نوشت: «قبلا مکان‌های عمومی پر بود از تحلیل‌های سیاسی، الان تحلیل بازار جای اون رو شدیدا گرفته.»

سوق دادن مبتدیان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری

نگرانی فعالان حرفه‌ای بازار سرمایه از معامله مستقیم مردم عادی در بورس و لزوم سوق دادن به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ‌محور صحبت‌های بخش دیگری از کاربران در توییتر بود. مهدی شبانی شروع‌کننده این بحث بود: «امروز جلسه‌ای داشتم نزدیک میدان فردوسی و... با اسنپ رفتم جلسه. در بدو ورود تلفن زنگ خورد و چون بحث سهام بود یکی دو تا نماد بورسی رو اسم بردم. به محض قطع شدن تماس راننده پرسید شما تو بورسی و خواست که سیگنال بهش بدم... افراد رو باید سوق داد به سمت صندوق‌ها و خدمات سبدگردانی و به نظر من سازمان بورس باید صدور مجوزهای سبدگردانی رو تسریع کنه.

اجازه بدید متخصصان بتونن شرکت سبدگردان داشته باشن‌. زیاد شدن شرکت‌های خدمات‌دهنده قطعا به نفع توسعه بازاره.» «داداشی» کاربری بود که در تایید این مطلب نوشت: «این روزا بخش بزرگی از بازار رو همین نوع سهامدارها تشکیل میدن که اعتقادی به تحلیل ندارند و با ساده‌سازی کودکانه همه چیز رو طراحی شده و از قبل تعیین شده می‌دونند، البته بخشی از این کج‌فهمی در باور اجتماعی ما نهفته که به حرف فلان عطار بیشتر از یک متخصص بها می‌دهیم.» اما یک کاربر دیگر نسبت به قوانین موجود در این زمینه گلایه کرد و نوشت: «قوانین سبدگردان‌ها به نظر باید تغییراتی کنه، یک سال پول دستشونه و هیچ تضمینی هم بابت سوددهی نمیدن، اصلا اصل پول رو هم تضمین نمی‌کنن.»

 

‌‎محسن تقی‌نژاد

تحلیلگر بازار سرمایه

اگر تخصص، وقت یا علاقه بورسی ندارید، لزومی ندارد مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنید؛ بهترین روش سرمایه‌گذاری روش غیرمستقیم و استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

 

‌‎رضا خانکی

فعال بازار سرمایه

از تمام ارکان دولت خواهش می‌کنم بورس رو به سمتی نبرید که ما بمونیم و یک عالم آدم ناشی که تو بازار ضرر کرده‌اند. ۲۰ ساله تو این بازاریم و آهسته آهسته رشد کردیم. طراحی کسب و کارمون هم بر مبنای افزایش ثروت عموم مردمه. ریسک سیستمی جدیدی بهمون تحمیل نکنید.

 

‌‎بهنام صمدی

فعال بازار سرمایه

اخیرا سپرده‌گذاری مرکزی دسترسی کارگزاری‌ها رو به اطلاعات سجام فراهم کرده. کارگزاری مفید از سجام تونسته api بگیره و با وارد کردن کدملی همه اطلاعات رو از این سامانه فراخوانی می‌کنه! الان تنها مشکل کارگزاری مفید اینه که احراز هویت غیرحضوری نداره!