یکی دیگر از کاربران درباره علت این اتفاق نوشت و به مبتدیان نیز توصیه کرد از سرمایه‌گذاری روی سهم‌های کوچک اجتناب کنند: «علتش انگار ورشکستگی اش بود، سهمی که زیر پای مردمانِ در صفِ خرید، جسمش کبود شده بود. همیشه گفتم و باز هم می‌گویم، از شرکت‌های کوچیک دوری کنید وگرنه از گردونه دورتان می‌کند.» احسان مال اندیش، یکی دیگر از فعالان بازار سرمایه، فسلیر را یک نمونه از این‌گونه سهم‌ها دانست و نوشت: «الان خیلیا دارن زور می‌زنن با دولتی و مردمی کردن سهام، جوسازی برای ورود پول به سهام کوچک‌تر اینچنین سهم‌هایی رو به مردم بفروشن.» او به سهامداران توصیه کرد «قبل از خرید هر سهمی حتما و حتما اون سهم رو بررسی کنید و اسیر جو و تبلیغات چندنفر آدم شیاد نشوید.»

کاربر دیگری از انحلال فسلیر با عنوان درگذشت یاد کرد و برای آن آگهی ترحیم نوشت: «فسلیر (سولیران) درگذشت؟!خبر درگذشت این شرکت کوچک شوک و زنگ هشداری برای احتیاط بیشتر تازه واردان در این بازار است.»

حاشیه‌های لوگوی یک کارگزاری

مدیران کارگزاری فارابی که خلاقیت به خرج داده و لوگوی جدیدی طراحی کرده‌اند، فکر نمی‌کردند سهامداران به جای استقبال از این ایده، آن را دستمایه طنز و کنایه قرار دهند. به نظر می‌رسد لوگوی این کارگزاری قرار بوده تصویری از فیلسوف مشهور ایرانی یعنی فارابی باشد اما به قول یکی از کاربران فضای مجازی بیشتر شبیه به ابوبکر بغدادی شده تا فارابی! ابتدا نیز یکی از فعالان بازار سرمایه که در توییتر نیز فعال است با انتشار تصویر لوگوی جدید کارگزاری فارابی پرسید: «این لوگوی جدید کارگزاری فارابی هست؟ سر کارمون گذاشتید؟! اینو هرکسی در نگاه اول ببینه میگه «شف فارابی»» بلافاصله بعد از انتشار این تصویر کاربران بسیاری به آن واکنش نشان دادند و قریب به اتفاق واکنش‌ها هم شوخی با این لوگو و طعنه به مدیران کارگزاری فارابی بود. مثلا یکی از کاربران نوشت: «‌‎تن مرحوم فارابی تو گور قطعا دو سه ساعتی ویبره رفته.» کاربری با نام احمد کریمی تصویر طراحی شده را با چهره ابوبکر بغدادی مقایسه کرد و نوشت: «‌‎سیاهش کنی میشه ابوبکر بغدادی»

کارگزاری‌های اسراف کار

در عصری که همه چیز اینترنتی شده نه‌تنها ثبت نام در کارگزاری‌ها هنوز غیرحضوری نیست بلکه بوروکراسی اداری نیز بیداد می‌کند. طوری که برای ثبت نام تعداد زیادی کاغذ اسراف می‌شود. این مساله دیروز به‌عنوان دغدغه یکی از شهروندان که به فعال بازار سرمایه منتقل کرده بود، در فضای مجازی مطرح شد و از قضا معلوم شد دغدغه جمع کثیری از مردم است. همسو با این دغدغه یکی از کاربران توییتر با عنوان «بینام» هم برای تخصیص سود یک سهام، حساب و کتاب ساده‌ای انجام داد: « پرداخت سود سهامه! فرض بگیرید همین ‎سیتا. بیش از ۴ میلیون نفر سهام دار داره. با فرض اینکه به ازای هر نفر دو برگ کاغذ مصرف به میشه ۸ میلیون کاغذ!»

 

وحید درزی
کارشناس بورس و بازارهای مالی

‌ بستن آی‌پی‌ خارجی روی سایت‌های ‎بورس ایران باعث می‌شود امثال من که به هزار دلیل ‎مهاجرت کردیم، علاقه‌ها و انگیزه‌مون به سرمایه‌گذاری در کشور هم صفر بشه و کل ‎سرمایه‌‌ رو خارج کنیم و دیگه کسی رو برای کار در ‎بورس وطنی تشویق نکنیم! پس دیگه نیش و کنایه هم از ‎هموطن نمی‌شنویم!