کاربری با نام «امید» نیز دنباله این شوخی را گرفت و گفت: «ما تقاضای تنگنای اقتصادی داریم لطفا.» اما میثم بهرامی که از فعالان توییتر و بازار سرمایه است درباره این اتفاق نوشت: «ریسک فشار فروش ‎سهام عدالت از سر ‎بورس برداشته شد. با انتقال معامله سهام عدالت از بازار عادی به تابلویی مجزا، بخش زیادی از فشار فروش گرفته شد. یکی از دلایل به تعادل رسیدن بورس در معاملات روز جاری، همین موضوع بود.»

حال و هوای بورس بازان در روزهای افت بازار

بعد از سبزپوش شدن شاخص کل بورس و بهبود حال اهالی بورس باز فضای مجازی، بهنام صمدی خبرنگار، سوالاتی مطرح کرد و از دنبال‌کننده‌هایش خواست به آن پاسخ دهند. او پرسید: «در مورد تاثیر این افت روی روحیه‌تون بگید؟ تاثیری داشت؟ بد اخلاق نشدین؟ زود از کوره در نرفتین؟ خونه بد عنق و اخمو نبودین؟ یا اینکه همه چیز عادی بود؟» محمد بشکوفه در پاسخ به او درباره حال و احوال در روزهای اخیر نوشت: «نه اتفاقا اصلا عادی نبود بلکه شدیدا عصبی و بد اخلاق و چندین بار تا مرز درگیری با افراد مختلف.» یکی دیگر از دنبال‌کننده‌های صمدی ضمن انتقاد از عملکرد دولت برایش نوشت: «{...}آخه این چه کاریه که شما و مدیرانتون با سهامدارانی که دوسه ماه هست وارد بازار شده‌اند نکردید؟ بعدم می‌گید این نوسانات تصحیح‌کننده طبیعیه؟»محسن حر، اما نوشت: «اولین چیزی که یادگرفتم این بود که با بالا و پایین رفتن بورس، چهره و رفتارم تغییر نکنه.» در این میان کاربری با نام «حسین» ‌‎از حال و هوای قشر ضعیف جامعه که دل به بورس بسته بودند، نوشت: «۱۵نفر از کارگران یک شرکت زیرمجموعه شهرداری رو می‌شناسم که از فروردین حقوق نگرفتن و با زحمت چند میلیونی رو جور کردن (با راهنمایی یکی از همکاراشون که از قبل بورسی‌بود) از ماه قبل آوردن به بورس که یک هفته‌ای بر باد رفت. بیشتر از خودم ناراحت این جمعم.»

تغییر پارادایم عرضه اولیه

«بعد از عرضه اولیه ‎گدنا که یک کترینگ غذا هست، اصلا پارادایم ‎عرضه اولیه در فرابورس عوض شد. از همین تریبون از پشمک حاج عبدالله دعوت می‌کنم به چالش عرضه اولیه در فرابورس بپیونده!»؛ این جملات شوخی یکی از کاربران فضای مجازی با عرضه اولیه‌های اخیر بود که با استقبال دیگر کاربران مواجه شد. مثلا کاربری با نام «مهرانا» پیشنهاد داد سوهان برادران هم با نماد غسو در بورس عرضه شود. «جعفر» هم نوشت: «‎ان‌شاءالله عرضه پشمک حاج عبدالله بمونه برا شب یلدا {...}» اما کاربری به این اتفاق از زاویه دیگری نگاه کرد و نوشت: «اینکه شرکت‌ها و سهم‌های کوچک هم برای تامین مالی به بازار سرمایه راه پیدا می‌کنند فی نفسه حرکت خوبی است ولی کاش در حالت خیلی خوش‌بینانه می‌شد چند مدل از این قبیل شرکت‌ها باهم تشکیل یک صندوق قابل معامله یا شرکت هلدینگ می‌دادند و اون عرضه می‌شد.»

 

پدرام سلطانی

نایب رئیس سابق اتاق ایران

‌معلوم شد که شورای هماهنگی سران سه قوه هم قادر به هماهنگی سران سه قوه نیست. آنقدر در کشور ساختارهای تو در تو و پیچ واپیچ درست کرده‌ایم که مسوولان تو دست و پای هم رفته‌اند و مردم زیر دست و‌ پای آنها.

 

مهدی رباطی

تحلیلگر بازار سرمایه

سارقان مال دزدی را اینطور که برخی ‎سهام خودشان را می‌فروشند به مال‌خرها نمی‌فروشند. اگر در بازار ‎مسکن معامله کرده باشید حتما دیده‌اید که روی ملک بعضا چند 10 میلیاردی مالک به سختی چند میلیون تخفیف می‌دهد. قاطبه فعالان ‎بورس به سهام ارزشمند خود به چشم دارایی و ثروت نگاه نمی‌کنند.

 

پوریا آسترکی

فعال فضای مجازی

‌حتی در کشورهایی که قمار قانونی است، کسی که می‌بازد یقه دولت یا مقررات را نمی‌گیرد، مفهوم ‎ریسک برای انسان به‌طور ذاتی تعریف شده است. حالا اگر موضوعی به این سادگی در بورس قابل درک نیست و انتظار رشد همواره صعودی است بحثی نیست. یک راه مدیریت ریسک استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

 

میترا فرخ‌پور

فعال بازار سرمایه

‌الان که بازار دو نیمه شده، یکی بخواد مثلا فولاد بده جاش کچاد بخره چیکار باید کنه؟ بعدازظهر می‌فروشی بعد فرداش می‌خری!؟ این نقد شوندگی بازار و زیر سوال نمی‌بره؟ تازه اگه سهمت فردا صف خرید باشه چی!؟ باید گرونتر بخری که.