معاملات بورس تهران از روز دوشنبه به‌صورت رسمی دو نوبته شد تا شاید علاجی بر حال مریض هسته معاملات باشد. این دو نیمه اما روندی متفاوت از یکدیگر داشتند. در نیمه ابتدایی معاملات که از ساعت ۸:۴۵ دقیقه آغاز شد و تا ساعت ۱۱:۴۵ ادامه پیدا کرد، نماگر اصلی بورس تهران با افتی به میزان ۱۲ هزار و ۳۲۱ واحد (معادل ۷/ ۰ درصد) مواجه شد. در نیمه دوم با خودنمایی سه گروه بزرگ فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و چندرشته‌ای صنعتی، ورق برگشت و این نماگر با رشد ۱۴ هزار و ۴۵۲ واحد (معادل ۸/ ۰ درصد) همراه شد. برآیند این دو نیمه کاملا متفاوت اما رشد ۲۱۳۱ واحدی شاخص کل و برگشت این نماگر به محدوده یک میلیون و ۸۱۶ هزار واحد بود.

جولان خودروسازان در نیمه اول بازار

نیمه اول معاملات بورس تهران با بازی ۲۸۶ نماد فعال دنبال شد اما شاخص کل در این تایم سه ساعته با کاهش ۱۲ هزار و ۳۲۱ واحدی مواجه شد و نماگر سهام را به محدوده یک میلیون و ۸۰۱ هزار واحدی هدایت کرد. در میان نمادهای فعال در شیفت اول بازار، ۶۳ درصد سهام با افت قیمت همراه شدند. نکته قابل توجه معاملات سهام در این نیمه اما رسیدن ارزش معاملات خرد سهام به بیش از ۱۲هزار میلیارد تومان بود. در این میان بیشترین ارزش دادوستدها به نمادهای زیرمجموعه خودرویی، بانکی و مخابرات اختصاص پیدا کرد. دو گروه بانک و خودرو در مجموع با ارزش معاملات حدود ۴۷۰۰ میلیارد تومانی، بیش از ۴۲ درصد از ارزش دادوستدهای نیمه اول بازار را به خود اختصاص دادند. در این میان بازیگران حقوقی در تایم سه ساعته اول بورس تهران، نقش حمایتی به خود گرفت و خالص خرید ۳۷۰ میلیارد تومانی را رقم زد. همچنین بیشترین خروج پول حقیقی از نمادهای خودرویی و مخابرات رقم خورد. در سهام زیرمجموعه گروه خودرو ساخت قطعات در مجموع شاهد انتقال ۱۵۲ میلیارد تومانی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار بودیم. گروه مخابرات نیز در این روز با حمایت ۱۳۵ میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد. در آن‌سوی بازار سیمانی‌ها همچنان در مرکز توجه بازیگران خرد بازار قرار دارند و دیروز نیز با خالص خرید ۲۱۱ میلیارد تومانی حقیقی‌ها همراه شدند.

ورق بازار برگشت

با اتمام نیمه نخست معاملات بورس تهران، بزرگان سه گروه فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و چند رشته‌ای صنعتی وارد میدان شدند و ورق بازار را برگرداندند. از این رو شاخص کل با رشد ۱۴ هزار و ۴۵۱ واحدی همراه شد تا برآیند دو نیمه بازار، رشد ۲۱۳۱ واحدی شاخص کل باشد. در این نیمه مقرر شده تا ۳۵ نماد معاملاتی دادوستد شوند که البته ۳۶ درصد کل ارزش بورس تهران را در اختیار دارند. دیروز در غیاب ۵ نماد (که متوقف بودند)، سهم ۲۱ شرکت با رشد قیمت همراه شد و در مقابل شاهد قرمزپوشی ۹ نماد نیمه دومی بودیم. اما این تنها نکته متفاوت نیمه دوم معاملات بورس تهران نبود بلکه سهامداران حقیقی که در نیمه اول فروشنده بودند، در نیمه دوم در نقش خریدار ظاهر شدند و در دو گروه فلزات اساسی و چند رشته‌ای صنعتی خالص خرید حدود ۴۰۰ میلیارد تومانی را رقم زدند. هر چند زیرمجموعه‌های پالایشی بازار همچنان در لیست فروش حقیقی‌ها قرار داشتند و خروج حدود ۱۴ میلیارد تومانی نقدینگی خرد را شاهد بودند. در مجموع اما برآیند تغییر مالکیت روز دوشنبه در نیمه دوم بازار ۳۸۶ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. ارزش معاملات این سه گروه بزرگ بازار اما به ۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان محدود شد که حدود یک پنجم ارزش دادوستدها در نیمه اول بازار بود.