سهامداران در آخرین روز هفته در حالی شاهد افت ۶۸ هزار واحدی شاخص بورس بودند که پیش‌بینی آنها برای شاخص در دو روز پایانی هفته صعودی بود. دیروز و در آخرین روز کاری بازار سرمایه، هشتگ بورس بیشترین استفاده را برای کاربران بورسی در فضای مجازی داشت. برخی از کاربران نیز یاد روستای مال استریت بودند که چند روز دیگه گزارشگر صدا و سیما برنامه‌ای پخش می‌کنه از یک جایی به‌نام داغ استریت. نیازی هم نیست چیزی بپرسه همین که به دوربین نگاه کنند ما می‌فهمیم چی شده. یکی از کاربران نوشت حیف گاوی که فروخته شد الان با پولش نمیشه گوسفند خرید!

مجید از کاربرانی بود که علت افت شاخص دیروز را تازه‌واردان این بازار دانست و نوشت: تنها تحلیل من از این وضعیت اینه که تازه‌واردهای بازار حوصله بازار فرسایشی رو ندارند در نتیجه اصلاح تند و تیز انجام میشه. کاربری دیگر آموزش ندیدن تازه‌واردان را مورد نقد قرار داد: طراحی پروسه‌ای برای آموزش حداقلی برای متقاضیان و پس از آن صدور کد بورس و عضویت موجب می‌شود که با مفاهیم اولیه آشنا شوند ولی به جای آن مال استریت‌ها تبلیغ می‌شوند. وقتی شما می‌خواهید رانندگی کنید باید پس از طی پروسه‌ای موفق به دریافت گواهینامه شوید تا بتوانید از ماشین استفاده کنید. وقتی کد بورسی به راحتی و سادگی به هر متقاضی داده می‌شود و ناگهان خود را پشت فرمان ماشینی در یک بزرگراه شلوغ می‌بیند این جاست که برای نجات خود به هر چیزی متوسل می‌شود. کاربری هم نوشت: اصلا جای غر نداره شاخص در عرض سه ماه از ۷۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد رسیده، الان اگه شاخص تا یک میلیون و ۱۰۰بره پایین هم اشکال نداره.

ریزش بازار مثل زلزله تاثیر دارد

علی باغانی از اهالی رسانه نوشت «کارخانه پولسازی به کوره پول‌سوزی تبدیل شد! در ایران به همین راحتی که چند ماه قبل می‌شد، روزی ۵ درصد در بورس سود کرد به همین سهولت هم می‌توان نقدینگی را سوزاند... نقدینگی که پاشنه آشیل ما در التهابات ۳۰ ماه گذشته بود، حالا به راحتی از طریق بورس می‌سوزد پروژه سوخت پول دارند؟» همایون دارابی تحلیلگر بازار سرمایه در جواب آن نوشت «آنچه در بورس کم و زیاد می‌شود ثروت سهامداران است، ارتباطی با نقدینگی ندارد. ثروت سهامداران با ریزش بازار از بین می‌رود و این خسارت بزرگی به جامعه می‌زند مثل زلزله‌ای که شهری را نابود می‌کند و ثروت انباشته شده در بخش مسکن از بین می‌رود. ریزش بازار تاثیری مثل زلزله دارد.»

 

سیدناصرموسوی لارگانی

نماینده و عضو هیات رئیسه مجلس

جریانی مشکوک دائم و خزنده به‌دنبال زمین زدن بورس است. یک روز طرح کاهش دامنه نوسان از ۵ به ۲ درصد را پیش می‌کشد و امروز دعوای زرگری راه می‌اندازند تا بورس زمینگیر شود که فعلا شده است. بین ۳۰ تا ۵۰ درصد سرمایه صدها هزار سهامدار معمولی پودر شده و زمینه نارضایتی را فراهم کرده‌اند.

 

بهنام صمدی

خبرنگار

سلسله اتفاقاتی رخ داد که ضربه سنگینی به اعتماد سهامداران وارد کرد ۱. بخشنامه کاهش ضریب اعتبارات ۲.کاهش ضریب سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در سهام ۳.فروش مدیریت نشده سهام عدالت ۴.کج‌سلیقگی در بازگشایی پالایشی‌ها ۵. وعده مبهم گشایش اقتصادی چرا تصمیم‌گیری در ایران برای مدیران هزینه ندارد؟ دلیل تمام بحران‌های سال‌های اخیر، مدیرانی بودند که با خیال آسوده به سیستم هزینه تحمیل کردند و کنار رفتند بدون اینکه پاسخگو باشند.

 

شاهین احمدی

تحلیلگر بازار سرمایه

دو نوبته شدن معاملات بورس به کاهش بار سامانه معاملات کمک شایانی کرد، اما باعث عدم یکپارچگی معاملات بورس و فرابورس شد. مثلا سهام موجود در صنعت فلزات اساسی، عملا در سه زمان معامله می‌شوند.

 

میثم ابراهیمی

روزنامه‌نگار

چیزی که بیشتر از افت شاخص کل بورس نگران‌کننده به‌نظر می‌رسه، کاهش ارزش معاملات بورس و فرابورس است که امروز حدود 8 هزار میلیارد تومان بود. این رقم در برخی روزها بیش از 30 هزار میلیارد تومان هم ثبت شده بود.

 

میترا فرخ پور

تحلیلگر

شما که حقوقی‌ها رو مقصر می‌دونید، خبر دارید یک انسان حقیقی مثل خودتون درخواست ابطال یونیتش رو می‌ده و صندوق‌ها به دستور شما مجبور به فروش می‌شن، بعد در معاملات کد حقوقی  می‌خوره. همینایی که الان تو صف فروشن، سهمشون که فروش رفت پشت بندش زنگ می‌زنن ماهارو بیچاره می‌کنن و چی بخریم چی بخریم راه می‌ندازند.

 

رضا خانکی

تحلیلگر بازار سرمایه

جایی که پایین رفتن بیشتر قیمت‌ها باعث افزایش بیشتر ورودی پول شود می‌تونه‌ نقطه‌ حرکت بعدی بازار باشد تا برای عبور از سقف‌های قبلی توان کافی را داشته باشد. به جهت رشد پیاپی بازار اکثر فعالان بازار در سود هستند. پس توانایی شناسایی سود را در دامنه وسیع قیمتی دارند و این کار بازار را سخت می‌کند. بازار از جایی می‌تواند رشد خود را پس بگیرد که پرتفوی‌های بزرگ انگیزه‌ای برای سیو سود نداشته باشند و تصمیم به نگهداری و خرید بیشتر داشته باشند و مردمی که انتظار دارند به نقطه‌ برگشت قیمت خرید رسیده از بازار خارج شوند. این ممکن است روندهای اصلاحی را کمی طولانی کند.