یکی دیگر از این کاربران گفت: نه این سبزی بازارسرمایه را می‌خواهد و نه آن قرمزی بازار و به دنبال ثبات است. سعید ابراهیمی تحلیلگر بازار سرمایه هم اینگونه نسبت به مثبت شدن بازار واکنش نشان داد: «نمی‌دونم چرا امروز که بازار مثبت است یاد اون جمله معروف تو اون نامه معروف که می‌گفت؛ (تماما چنین رشدی با عوامل بنیادی اقتصاد همخوانی ندارد) افتادم.»‌ اما همایون دارابی از تحلیلگران بازار سرمایه به این فعالان که خواستار ثبات بازار سرمایه بودند یاد‌آور شد «بورس یا هیچ بازار دیگری محل ثبات نیست. بازارها مثل زندگی هر روز یک چهره و حالت دارند و به‌خاطر همین هم جذاب و فریبنده و گاهی هم ناامید‌کننده و غمبار ظاهر می‌شوند.»

سهامداران بعد از مثبت شدن بازار چه می‌کنند؟

پیمان شورآبی، یکی از فعال بازار سرمایه که در توییتر نیز فعالیت جدی دارد دیروز نظرسنجی منتشر کرد که در آن از کاربران خواسته بود بگویند اگر بازار برگردد و مثبت شود، چه واکنشی انجام می‌دهند؟ نتایج این نظرسنجی که تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از هزار و ۴۰۰ نفر در آن شرکت کردند اما جالب بود. ۶/ ۱۱درصد گزینه «می‌فروشم و خروج همیشگی»، ۷/ ۷۹درصد گزینه «در بازار می‌مانم»، ۱/ ۴درصد گزینه «حتی با ضرر خارج میشم» و ۶/ ۴درصد نیز گزینه «قبلا از بازار خارج شدم» را انتخاب کردند.

جان دوباره زیرپوست کانال‌های بورس

مثبت شدن بازار به کانال‌های بورسی که از کم‌اطلاعی سهامداران تازه‌وارد سوءاستفاده می‌کردند، جان تازه داد و آنان بعد از دو هفته سکوت بار دیگر فعالیت‌های خود را از سرگرفتند. کاربران در فضای مجازی از این موضوع غفلت نکردند و آن را دستمایه شوخی‌های خود قرار دادند. یکی از این کاربران نوشت: «دیگه وقتشه کانال‌هایی که این دو هفته رفته بودن سفر کاری، امروز برگردن پشت بازو نشون بدن و سیگنال دقیق خودشون رو تبریک بگن.» «توییتر بورس» نیز در همین رابطه نوشت: «از امروز شاهد این جمله کلیشه‌ای در کانال‌های بورس هستیم «فلان سهم صف خرید شد نوش جان اعضا» لابد تو سیگنال کردی گرگ جان!» محمد بشکوفه هم در انتقاد به این کانال‌ها نوشت: «الان شروع می‌کنن فالوور هاشونم بالاست نمیشه فهموند که بابا جان اعتماد نکنید بهشون.» «محسن» نیز کاربری بود که یکی از پیام‌های جدید این کانال‌ها بعد از مثبت شدن بازار را بازنشر داد و نوشت: «سیگنال کردند دارا یکم و حد ضرر و یک ساعت بعد ریپلای زدند سهام پیشنهادی ما +۱۰ پرسود باشید. جمع کنید بابا»

 

شاهین احمدی

 رئیس پیشین مرکز آموزش سازمان بورس

به نظرم بازار برای پس گرفتن زیان‌های دو هفته گذشته، روند W شکل رو در پیش خواهد گرفت؛ بخشی از سهم‌ها به‌رغم عملکرد بنیادی خوب، خیلی کاهش ارزش داشتند. البته بعد از چند مثبت، عده‌ای به فروش تشویق خواهند شد، مخصوصا حقوقی‌هایی که از خطوط اعتباری برای حمایت استفاده کردند.

 

احمد امیرآبادی فراهانی

نماینده مجلس

با رئیس سازمان بورس درخصوص وضعیتی که به وجود آمده صحبت کردیم گزارشی از اقدامات و جلساتی که برای ورود حقوقی‌ها به بورس داشتند ارائه دادند و ابراز امیدواری کردند روزهای آینده اوضاع بازار سرمایه بهبود یابد. ماهم امیدواریم.