صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان دادند امن‌ترین مکان برای نقدینگی سرگردان سرمایه‌گذاران محسوب می‌شوند. این صندوق‌ها با به‌کارگیری افرادی ماهر و خبره و همچنین تنوع در سرمایه‌گذاری، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش و از طرفی از ضررهای هنگفت جلوگیری می‌کنند. دراین‌بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط به دلیل انعطاف بیشتری که در سرمایه‌گذاری دارند، مورد استقبال سرمایه‌گذاران بیشتری قرار گرفته‌اند. در این مطلب سعی شده است تعدادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط ازلحاظ میزان بازدهی و همچنین ترکیب دارایی‌ها و ارزش صندوق مورد ارزیابی قرار بگیرند.

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک نواندیشان

صندوق مشترک نواندیشان با بازدهی ۳۵۵ درصد در یک سال اخیر، بیشترین بازدهی را بین صندوق‌های مختلط کسب کرده است. این در حالی است که بازدهی شاخص کل بازار سرمایه در یک سال اخیر ۴۹۵ درصد بوده است. این صندوق که از نوع صندوق صدور و ابطالی است، ارزش صدور آن ۱۴,۷۹۰,۸۳۲ ریال است. تعداد واحدهای این صندوق ۱۷,۴۱۸ است و ارزش کل دارایی‌های آن به میزان ۲۵۵,۹۷۴,۴۱۴,۴۸۷ ریال است. این صندوق جزو صندوق‌های کوچک مختلط محسوب می‌شود. همچنین این صندوق در سه ماه اخیر ۴۳ درصد بازدهی داشته است. اما نکته منفی این صندوق بازدهی ماه اخیر آن است که ۱۴ درصد بازدهی منفی داشته است.

صندوق پست‌بانک

صندوق ‌پست‌بانک دومین صندوق ازلحاظ بیشترین میزان بازدهی در یک سال اخیر به‌حساب می‌آید. بازدهی این صندوق در ۳۶۵ روز گذشته ۲۶۷ درصد بوده است. این صندوق که جزو صندوق‌های کوچک محسوب می‌شود، ارزش صدور آن ۱۲,۸۷۷,۳۱۸ ریال است. تعداد واحدهای این صندوق ۲۹.۳۶۶ واحد است. ارزش کل خالص دارایی‌های این صندوق ۳۷۶,۶۲۰,۹۱۴,۴۷۳ ریال است که ۱۴ درصد آن متعلق به حقوقی‌ها و ۸۶ درصد آن متعلق به حقیقی‌های فعال بازار است. علاوه بر اینکه این صندوق بازدهی مناسبی در یک سال اخیر داشته است، در مردادماه نیز توانسته در برابر منفی‌های بازار مقاومت کند و تنها ۶ درصد از ارزش پرتفوی این صندوق کم شده است.

ارمغان یکم ملل

صندوق ارمغان ملل جزو صندوق‌های برتر مختلط با بازدهی ۲۴۷ درصد به‌حساب می‌آید. اما نکته مهمی که می‌توان درخصوص این صندوق گفت، مقاومت بسیار خوب این صندوق در مردادماه ۹۹ است. این صندوق در حالی که اکثر صندوق‌ها دچار ضررهای سنگینی شده‌اند، کمتر از یک درصد از ارزش پرتفوی آن کم شده است. این صندوق که جزو صندوق‌های بزرگ مختلط محسوب می‌شود، دارای ۱۲۷ هزار و ۴۸۸ واحد است.

ارزش کل دارایی‌های این صندوق ۱,۳۵۳,۷۵۳,۹۱۸,۵۳۷ ریال است که ۸۲ درصد آن متعلق به حقوقی‌ها و تنها ۱۸ درصد آن سهم حقیقی‌ها است.