واکنش‌ کاربران به نسخه‌پیچی مسوولان

صحبت‌های عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی درباره اینکه حقوقی‌هایی که سال گذشته سود کرده‌اند به سرمایه‌گذاران اطمینان بدهند و همچنین بیان این موضوع که بازارسازی عاجل است، باعث شد که کاربران با استفاده از هشتگ‌های «همتی» و «بازارسازی عاجل» نظراتشان را درباره پست اینستاگرامی رئیس بانک مرکزی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند. یکی از کاربران در این‌باره نوشت: «با این همه خبر مثبت امروز و دیروز در مورد بورس از طرف همتی و نایب‌رئیس مجلس و رئیس سازمان بورس، انتظار مثبت شدن بازار را در دو، سه روز آینده نداشته باشید، چون بازارهای مالی دقیقا عکس خبر عمل می‌کنند. منتظر خبر منفی گنده باشید تا بازار برگردد.» کاربر دیگری در همین رابطه نوشت: «به یاد دارم دو سال پیش‌، خرید و فروش طلای آب شده می‌کردم. در آن زمان یک فرمول داشتم که در عرض یک‌سال سرمایه‌ام ۵ برابر شد؛ هروقت آقای همتی یا روحانی سخنرانی داشتند، قبلش طلا می‌خریدم و چند روز بعد می‌فروختم. این فرمول در بورس عکسش صادق است.» البته بودند کاربرانی هم که مثل همیشه تحلیل‌ها و برداشت‌های خود را از نوشته‌های همتی داشتند. یکی از این کاربران نوشت: «این‌طور‌ که از پست امروز همتی به نظر میاد، ظاهرا قراره پول چاپ کنن تا از بورس حمایت کنن؛ یعنی هزینه ریسک یه عده تو بورس رو، همه مردم باید بدهند.» در این میان کاربرانی هم بودند که با نوشته‌های تندوتیز خطاب به عبدالناصر همتی او را مسوول وضع فعلی اقتصاد معرفی می‌‌کردند و به او یادآوری می‌کردند که کارشناس یا تحلیلگر بورس نیست و بهتر است که از دخالت در این حوزه دست بردارد. نوشته یکی از کاربران در همین رابطه موردتوجه کاربران توییتر قرار گرفت: «شما به‌ جای نسخه‌پیچی در آنچه مسوولیت‌تان نیست و احیانا تخصصش را ندارید، وظیفه خودتان را در قبال بهبود اقتصاد انجام بدهید.» یکی دیگر از کاربران هم نوشت: «یعنی برخی دوستان رشد بورس را به هر قیمتی می‌خواهند! حتی به قیمت رشد سرعت گردش نقدینگی و بالطبع رشد تورم! بانک مرکزی باید نرخ بهره را در دالان بازار باز به‌گونه‌ای تعیین کند که بتواند مشتری برای اوراق بدهی دولتی فراهم کند تا کسری بودجه از طریقی جز رشد پایه پولی فراهم شود.»

انتقادها از رویابافی سهامداران خرد

روزبه‌روز تعداد کاربرانی که سهامداران را دعوت به خروج از بورس می‌کنند در حال افزایش است. روز گذشته با پست اینستاگرامی همتی نیز تعداد این افراد بیشتر از قبل شد و در توییت‌هایی با استناد به صحبت‌های رئیس بانک مرکزی نوشتند که روزهای خوشی در انتظار بورس نیست و به‌زودی شاهد اوضاع نابسامان‌تری در بورس خواهیم بود. در این میان بازار اظهارنظر درباره آدم‌هایی که با سرمایه زیادی وارد بورس شده‌اند یا ماشین و خانه خود را فروخته‌اند و در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند حسابی پررونق است. روز گذشته یکی از کاربران در همین رابطه نوشت: «در روزهای رونق بورس ده‌ها نفر دوست و آشنا زنگ زدند و گفتند سهام بخریم یا نخریم. به همه گفتم اگر سرمایه زندگی‌ات را می‌خواهی سهام بخری این کارو‌ نکن، اما اگر پول اضافی داری ۱۰ درصدش رو سهم بخر. همشون خلاف عمل کردند و امروز گرفتار شدند و تا مرز سکته پیش رفتند.» کاربر دیگری هم در این رابطه نوشت: «بورس برنامه‌ای برای جمع‌آوری نقدینگی مازاد مردم بود. دقیقا عامه مردم ضرر کردند چون علم بورس نداشتند و مثل شکاری که وارد کشتارگاه می‌شود و نمی‌داند قرار است او را قربانی کنند، عمل کردند. وگرنه بازیگران اصلی بورس با دید باز نقش قصاب دارند و ضرر نمی‌کنند.» اما انتقادها به سهامداران خردی که بدون اطلاعات و دانش و تنها با اتکا به حرف و وعده‌های مسوولان اوایل امسال وارد بورس شده‌اند به همین‌جا ختم نشده است. خیلی از کاربران برای آنها نوشتند که شما خودتان را به نشنیدن و ندیدن زدید و حالا هم می‌خواهید دولت و دیگر سازمان‌ها را مقصر جلوه دهید. یکی از این کاربران که نوشته‌اش موردتوجه کاربران توییتر فارسی قرار گرفت، این‌طور نوشت: «اینکه‌ در اقتصاد تحت تحریم‌های فلج‌کننده، زیر فشار کرونا، با رشد اقتصادی منفی و مدیریت دولتی ناکارآمد بازاری وجود داشته باشه که انتظار داشته باشیم به‌صورت مستمر سود تضمین‌شده داشته باشد، توهمی بیش نیست. بهتر است با خودمان روراست باشیم.»

انتقاد بهارستان‌نشینان از اوضاع بورس

چند هفته‌ای است که جدا از کاربران توییتر فارسی، سهامداران، کارشناسان و اقتصاددانان و دیگر افرادی که همیشه درباره وضع اقتصادی و به‌خصوص از ابتدای سال‌جاری درباره بورس و اوضاع آن می‌نوشتند، نماینده‌های مجلس هم به این میدان وارد شده‌اند. آنها جدا از نوشته‌هایشان درباره برخی از مسائلی که مدنظرشان است، یکی دو هفته‌ای است که به‌طور خاص درباره بورس و وضعیت آن توییت‌هایی می‌نویسند. توییت‌هایی که هم موردحمایت کاربران قرار می‌گیرد و هم انتقادهای شدیدی به آنها می‌شود. سید کاظم دلخوش یکی از این نماینده‌های مجلس بود که در توییتر خود نوشت: «سرمایه‌های سهامداران خرد نباید در سایه بی‌کفایتی برخی مدیران نابود شود! با توجه به عملکرد نامناسب سازمان بورس طی مدت اخیر طرح تحقیق و تفحص از این سازمان در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.» این یکی از آن توییت‌هایی بود که موردتوجه کاربران قرار گرفت و خیلی‌ها از این اتفاق استقبال کردند. البته بودند تعدادی از کاربران که می‌گفتند مساله جای دیگری است و باید جلوی دخالت‌های برخی از مسوولان خاص در بورس را گرفت.

 

داود سوری

اقتصاددان

بازار سرمایه محل سرمایه‌گذاری است، همان‌گونه که خودرو و ملک می‌خرید و آنها را در پناه تورم مدت‌ها نگه می‌دارید، به سهام نیز دید میان‌مدت و بلندمدت داشته باشید. همان‌طور که در انتخاب ملک و خودرو دقت می‌کنید در انتخاب سهم هم دقت کنید، تورم و رشد نقدینگی پشتیبان شماست!