یکی از این کاربران تاکید کرد که استراتژی حمایت از چند سهم شاخص‌ساز صرفا برای مثبت نگه داشتن شاخص کل بی‌فایده است و نمی‌توان با این روش اعتماد بازار را برگرداند. «توییتر بورس» نیز خواست که از این به بعد به جای استفاده از واژه «شاخص‌ کل» از واژه «شاخص گول» استفاده شود. یکی دیگر از کاربران فضای مجازی با انتشار عکسی از نمای کلی بازار نوشت نتیجه جلسات حمایتی با حقوقی‌ها و بازارگردانی قوی از شنبه این است! بازارگردانی که به چند سهم شاخص‌ساز ختم شود فایده‌ای ندارد و فقط فرصت نوسان ۱۰ درصدی برای حقوقی‌ها فراهم می‌کند. کاربر دیگری نیز به همین مساله اشاره کرد و نوشت: «جلساتی که فقط به حمایت از شاخص‌سازها ختم شود فایده‌ای ندارد. آقایان سازمان بورس، حقیقی سبد خودش را می‌بیند نه شاخص‌سازی شما را. برای حقوقی‌ها به اسم حمایت فرصت نوسان‌گیری ایجاد نکنید.»

پول خانه‌ای که پرید

در لابه‌لای تحلیل‌ها و توصیه‌ها فعالان بازار سرمایه، برخی از کاربران نیز اوضاع خود یا دیگر سهامداران را ترسیم کردند و از پول خانه‌ای که خریده نشد و با تبلیغات دولت وارد بورس شد نوشتند. مثلا کاربری با نام «امیر» در این باره نوشت: «اوضاع این شکلیه که با سرمایه نقدی که اول سال داشتید مثلا می‌توانستید یک خانه ۵۰ متری بخرید، با تبلیغات گسترده دولتی و رسانه پولتان را وارد بورس کرده‌اید. بعد از رشد اولیه و این همه ریزش بعدی و افزایش حباب مسکن، اکنون احتمالا شاید بتوانید ۱۶ متر از همان خانه را بخرید.»‌ در این میان برخی نیز خود مردم را مقصر دانستند از اینکه برخی سهامداران، سهام خود را در قیمت‌های کف به فروش می‌رسانند و در صف خرید می‌روند گلایه کردند. مثلا پیام الیاس کردی در این باره نوشت: «کاش می‌شد تو خیلی از نمادها برای خریدار و فروشنده پیغام گذاشت.» احسان مال‌اندیش، تحلیلگر بازار سرمایه نیز به کنایه در این باره نوشت: «با دلار ۲۵ تومنی و پراید ۱۰۰ میلیونی باید از سر و کول هم در صف فروش سهام بالا بریم و چوب حراج بزنیم به مالمون و مفت بدیم بره.»‌

 

رضا خانکی

فعال بازار سرمایه

به نظرم تا زمان پایان تاریخ پذیره نویسی پالایش یکم ( دارا دوم ) وضعیت بازار بهتر نمیشه و توی همین محدوده نوسان می‌کنه. به هر حال جریانی بود که با خودش شروع شد و احتمالا با خودش هم تمام میشه.

 

سعید درخشانی

 تحلیلگر بازار سرمایه

تو‌ بورس هم سهام ارزنده داریم هم غیر‌ارزنده، دلیل نمیشه وقتی یه سهمی نمی‌ارزه و صف فروش میشه هر سهم دیگه‌ای هم که دارید بذارید صف فروش، دلیل نمیشه وقتی یه سهمی که می‌ارزد صف خرید میشه هر سهم دیگه‌ای هم بخرید.