یکی دیگر از کاربران فضای مجازی نیز با بازنشر این تصویر، تشکیل صف خرید مقابل صرافی‌ها را نتیجه سیاست تخریب ‎بورس دانست و نوشت: «نتوانستند افزایش تورم و افزایش پایه پولی را توجیه کنند با انتشار بیانیه سفارشی به ‎بورس حمله کردند حالا در دور باطل افتادند. آیا اختلاف ۲ هزار تومانی قیمت دلار صرافی و بازار، توزیع رانت از جیب کل مردم نیست؟» او سپس سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس را خطاب قرار داد و نوشت: «آقای خاندوزی چطور تخصیص قانونی یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه، توزیع رانت از جیب کل ملت است اما در مقابل این رانت فروش دلار سکوت کرده‌اید؟! تا کی سازمان بورس باید برای بازارگردانی سهم‌ها به حقوقی‌ها التماس کند؟»

صندوق توسعه ملی؛ مشکل‌گشای جدید بورس؟

هرچه سیاست‌گذاران بیشتر درباره حمایت از بازار سرمایه سخن می‌رانند حال بازار بدتر می‌شود. تاکنون عرضه دارادوم، تغییر ساعت معاملات، حمایت حقوقی‌ها و بازارگردانی کارساز نشده و حالا در جدیدترین اقدام قصد دارند از صندوق توسعه ملی برداشت کنند تا بازار به ثبات برسد. دیروز رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد به‌طور جدی پیگیر نهایی شدن انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار است. علاوه بر اینکه معلوم نیست این اقدام موجب بهبود وضعیت بازار شود چون بسیاری از کارشناسان معتقدند وضعیت فعلی از کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران نشات می‌گیرد و برخی از اساس مخالف آن هستند. به‌عنوان نمونه رضا خانکی فعال بازار سرمایه، در دسته مخالفان است و دیروز به محض انتشار این خبر در توییتی مخالفتش را ابراز کرد: «اگه از من کسی نظر خواست (که هنوز کسی نخواسته) مخالف برداشت از صندوق توسعه‌ ملی برای حمایت از بازار سرمایه هستم (کمااینکه گویا قانون هم هست). قبل‌تر مخالف همین برداشت برای مصارف دیگر از جمله چاله‌ صدا و سیما نیز بوده‌ام. خیری در این کار نیست.» حسین خزلی، اقتصاددان نیز ‌اعلام کرد مخالف این راهکار است. این اقتصاددان نوشت با آنکه ۹۵درصد عمر کاری ۲۴ ساله‌اش را در ‎بازارسرمایه بوده و همه چیز را مدیون این بازار است اما با برداشت از ‎صندوق توسعه ملی برای کمک به بازار سرمایه به شدت مخالف است.

کدام ژنرال؟

پیمان شورآبی یکی از فعالان بازار سرمایه دیروز توییتی نوشت که بازخوردهای منفی زیادی از آن گرفت. او نوشت: «از امروز دیگه ‎بورس جای ژنرال‌هاست.‌ اما ژنرال بورس کیست؟ ژنرال کسی است که سهمی بنیادی و با افق سودآوری بالا با مطالعه و تحقیق فراوان و در قیمت خوبی خریداری کرده و به نوسان‌های کوتاه‌مدت بی‌توجه است.» اما بسیاری از کاربران مخالف این نوشته شورآبی بودند و از او پرسیدند کدام ژنرال؟ مگر دیگر ژنرالی باقی مانده! مثلا کاربری با نام «سپهر» در پاسخ به شورآبی نوشت: «‌مثلا؟! فولاد؟ وغدیر؟ همین‌ سهم‌ها هر روز دارن یه‌دونه منفی ۵ ما رو مهمون می‌کنن. به نظر نمی‌رسه نوسانات‌ کوتاه‌مدت باشه، اگر در این سهم‌های سنگین وارد ضرر شدیم ممکنه تا مدت‌ها حتی سر به سر هم نشیم.» «بوفالینو» نیز به کنایه گفت: «‌ژنرال باید دست‌کم پنج سال منتظر برگشت فقط اصل پولش باشه. ژنرال اگر کود می‌خرید این پاییز می‌تونست ۱۰ برابر به باغدارای ورامین بفروشه.» یکی دیگر از کاربران نیز در واکنش به او نوشت: «مگه پادگانه.. تقریبا همه سهم‌ها افتی مشابه را تجربه کردند بدون توجه به هر گونه پارامتر. این بازار بازی احساسات هست و در مقطع فعلی همه را به یک چوب می‌راند.»

 

نوید قدوسی

فعال بازار سرمایه ‌

در روزهای گذشته آقایان دولتی مرتب از بازار سرمایه حمایت لفظی کردند ولی وقت عمل که رسید تماشاچی بودند و حقوقی‌ها رو با اتکا به منابع سهامداران و شاید اعتبار کوتاه‌مدت کارگزاری‌ها فرستادند جلو. حمایت زمانی موثر خواهد بود که حساب شده، گسترده، مستمر و پایدار باشد.

 

علی سعدوندی

اقتصاددان

 صلاحیت خریداران محصولات در ‎بورس کالا باید در بهین‌یاب صمت تعیین شود و طرفه آنکه صلاحیت دلالان تایید و بسیارى از مصرف‌کنندگان نهایى بازمى‌مانند. چنین الگوى مدیریت تنظیم بازارى را به جهانیان ارائه داده‌ایم: ستادتبعیض بازار دست مریزاد!

 

حسین سلاح‌ورزی

عضو شورای بورس

‌تشکیل کانون سهامداران خرد و حقیقی می‌تواند اقدام موثری در جهت انعکاس دقیق خواسته‌های این بخش باشد و موجب ارتقای کیفیت حاکمیت شرکتی، شفافیت و نظارت‌پذیری شرکت‌ها و نهادها در ‎بازار سرمایه و ارتقای جایگاه کشور در رده‌بندی‌های بین‌المللی شاخص‌های شفافیت و حکمرانی خوب شود.