مجلس برای بورس از چه کسی مشورت گرفت؟

اخیرا نمایندگان مجلس جلساتی با محور بازار سرمایه برگزار کرده‌اند. آخرین جلسه‌ای که شما در آن حضور داشتید کی بود؟

روز دوشنبه جلسه کمیته بازار سرمایه را داشتیم که با حضور تعدادی از فعالان، نمایندگان و مدرسان بازار سرمایه برگزار شد. این جلسه به منظور شنیدن نظرات و دغدغه‌های این قشر برگزار شد و آنان نگرانی‌ها و پیشنهادهای خود را برای بهبود وضعیت بازار ارائه کردند. می‌توانم بگویم موضوعات خوبی در آن جلسه مطرح شد و مصوبات خوبی داشتیم که آنها را حتما در کمیسیون اقتصادی دنبال خواهیم کرد. ضمن اینکه همان روز دوشنبه که این موضوعات در جلسه مطرح شد دو مورد را با همکاری دوستانمان در سازمان بورس و اوراق بهادار عملیاتی کردیم.

کدام موضوعات؟

چند موضوع مختلف در جلسه روز دوشنبه کمیته بازار سرمایه با فعالان این بازار دنبال شد که در راستای حمایت از سرمایه سرمایه‌گذاران خرد بود. ان‌شاء‌الله با پیشنهادی که به بانک مرکزی می‌دهیم و همکاری که بانک مرکزی بکند یک خط اعتباری از سوی بانک‌ها برای حمایت از بازار اختصاص پیدا کند. این حمایت هم برای سهامداران خرد و هم برای سهامداران عمده حقوقی است. موضوع دیگری که دوستان در آن جلسه پیشنهاد کردند این بود که برای تشکیل یک انجمن یا کانون صنفی سهامداران خرد اقدام شود که مورد تصویب قرار گرفت. با دوستان در سازمان بورس و اوراق بهادار هم صحبت کردیم. منتظریم پیش‌نویس اساسنامه تدوین و سپس بررسی شود تا تشکیل این انجمن یا کانون صنفی مورد تصویب سازمان بورس هم قرار گیرد و این کانون راه‌اندازی شود تا مدافع حقوق صنفی سهامداران خرد باشد.

یعنی قرار است کسانی که با آنان جلسه داشتید اساسنامه این کانون را تدوین کنند؟

بله، عده‌ای هیات موسس می‌شوند و تدوین اساسنامه را پیگیری می‌کنند و سپس برای عضو‌گیری فراخوان می‌زنند.

افرادی که برای برگزاری جلسه انتخاب کردید، چگونه گزینش شدند؟

کسانی که ما با آنان جلسه برگزار کردیم عمدتا مدرسان و فعالان بازار سرمایه بودند که خودشان درخواست داشتند جلسه‌ای با ما برگزار کنند. ما هم از فعالان بازار سرمایه تحقیق کردیم و آنان این افراد را تایید کردند. بنابراین جلسه ما با این افراد که مدرس در بازار سرمایه یا فعالان بورسی که ۱۲ نفر هم بودند، برگزار شد. اتفاقا این افراد نمایندگان خوبی بودند و نکات علمی بسیار خوبی مطرح کردند. می‌توانم با اطمینان بگویم دغدغه‌ای که سهامداران در بازار سرمایه داشتند از سوی این افراد به ما منتقل شد. بنابراین جلسه‌ای که در کمیسیون اقتصادی برگزار شد، جلسه‌ای با بار علمی و عملی بسیار خوب بود. در همین جلسه دوستان برای افزایش سقف اعتبار کارگزاری‌ها تا سقف ۵۰ درصد را پیشنهاد کردند. این سقف در گذشته ۵ درصد بود که با پیگیری ما ۲۰ درصد شد. در جلسه روز دوشنبه بعد از درخواست فعالان بازار سرمایه درخواست شد که این سقف به ۵۰ درصد برسد که با پیگیری‌هایی که صورت گرفت این سقف به ۵۰درصد افزایش یافت. علاوه بر این تشکیل کانون هم مورد تصویب قرار گرفت. ما به دنبال این هستیم که حتما تمام نمادهای بورسی و فرابورسی در بازار کار بازارگردانی را انجام دهند. این یک الزام است و حتما باید تمام نمادهای بورسی بازارگردانی را انجام دهند. بنده به‌عنوان ناظر مجلس این موضوع را تاکید می‌کنم که تمام نمادهای بورسی و فرابورس باید در این شرایط، کار بازارگردانی را انجام دهند و ما حتما در این موضوع ورود جدی خواهیم کرد.

شما از جلسه‌ای که با فعالان بازار سرمایه داشتید دفاع می‌کنید اما برخی از فعالان همین بازار نسبت به این جلسه نقد دارند و معتقدند افرادی که به این جلسه دعوت شدند کارشناس این بازار نیستند.

دو جلسه برگزار شده که همان جلسه‌ روز دوشنبه بوده و ما در آن شرکت داشتیم و یک جلسه نیز سه‌شنبه (دیروز) برگزار شد که من به‌عنوان ناظر شورای بورس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از آن بی‌اطلاع بودم. تعدادی از کسانی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند از هیات رئیسه مجلس درخواست برگزاری جلسه را مطرح کردند و جلسه برگزار هم شد اما بدون حضور ما. یعنی من اصلا در این جلسه حضور نداشتم.

منظورتان همان جلسه‌ای است که افرادی خاص در آن حضور داشتند؟

بله،‌ این جلسه همان جلسه‌ای است که ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه برگزار شد و ما اصلا در آن حضور نداشتیم. یعنی هیچ کدام از اعضای کمیسیون اقتصادی در این جلسه نبودند.

پس این جلسه با چه کسانی برگزار شده است؟

خود این افراد به هیات رئیسه مجلس درخواست برگزاری جلسه دادند و هیات رئیسه مجلس هم بر اساس وظیفه ذاتی نمایندگی‌اش فرصت به آنان داد تا صحبت‌های آنان را بشنود. می‌توان گفت اتفاقی که الان در بازار سرمایه افتاده و وضعیتی که اکنون بورس دارد نشات گرفته از اظهارنظرهای غلط همین‌ افرادی است که در جلسه دیروز شرکت داشتند. اینها باید فردا در دستگاه عدل الهی پاسخگو باشند. کسانی که می‌آمدند سود چند صددرصدی یک سهام را پیشگویی می‌کردند و مردم را بیچاره کردند امروز باید پاسخ دهند. عجیب است که همین افراد امروز نگران شده‌اند و درخواست جلسه داده‌اند! کسی که شاخص ۸ میلیونی را پیشگویی می‌کرده در جلسه آمده! آنها خودشان الان مورد انتقاد بسیاری از مردم هستند اما حالا آمدند خود را تبرئه کنند. من به خاطر حضور آنان در این جلسه حاضر نشدم.

پس این جلسه با هیات رئیسه مجلس برگزار شده است؟

بله با هیات رئیسه بوده و هیچ کدام از اعضای کمیسیون اقتصادی در این جلسه حضور نداشتند.

شما که از پیشینه این افراد آگاه بودید و خودتان هم حاضر نشدید در جلسه شرکت کنید، چرا به هیات رئیسه که متولی برگزاری این جلسه بود تذکر ندادید؟

من شب قبلش (شب دوشنبه) با آقای قاضی‌زاده هاشمی صحبت کردم و نگرانی خودم را هم با ایشان در میان گذاشتم اما ایشان هم تقصیری ندارد و در راستای وظیفه نمایندگی که به عهده ایشان است آن جلسه را برگزار کرد. هیات رئیسه این حق را دارد که صدای دیگران را بشنود. درخواست جلسه‌ای داده شده و آنان هم جلسه را برگزار کردند اما من چون افراد حاضر در آن جلسه را صالح نمی‌دانستم و صلاحیت آنان را تایید نمی‌کردم حضور پیدا نکردم و الا برای دعوت‌کننده که جناب آقای قاضی‌زاده هاشمی‌ هستند احترام ویژه‌ای قائلم و کاری که ایشان کرده را نیز نفی نمی‌کنم. ایشان در راستای وظایف نمایندگی‌اش این کار را انجام داده است اما اگر قرار باشد چنین جلساتی رسمی باشد باید از طرف کمیسیون اقتصادی دنبال شود.  اگر گاهی برخی از همکاران ما اظهارنظرهایی می‌کنند و این اظهارنظرها با چیزهایی که مثلا من می‌گویم تناقض دارد به این دلیل است که آن اظهارنظر غیرکارشناسی است. بنده به‌عنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس و رئیس کمیته بازار سرمایه باید درباره نظر مجلس درباره بورس بگویم و من باید تریبون بازار سرمایه در مجلس را داشته باشم که من نیز می‌گویم مجلس برای حمایت از سهامداران خرد و برای حمایت از بازار سرمایه عزم جدی دارد.

ما اکنون در حال رصد کردن هستیم و چنانچه متوجه اخلال شویم، مطمئنا با اخلاگران برخورد می‌کنیم. همچنین باید یادآور شوم که وزیر محترم اقتصاد و مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار همه تلاش خود را می‌‌کنند که بازار به ثبات برسد. من از نزدیک شاهد فعالیت‌های آنان هستم و مردم مطمئن باشند تمام نگرانی این دوستان این است که بازار را به یک ثباتی برسانند. اظهارنظرهای ضدونقیض که گاه توسط همکاران خود ما و شاید افراد غیرمسوول در بازار سرمایه مطرح می‌شود باعث چنین وضعیتی در بازار شده است.

شما تاکید دارید که تلاش وزیر و مسوولان سازمان بورس در راستای ثبات بازار است اما آنچه در عمل دیده می‌شود حکایت دیگری دارد. به نظر می‌رسد بازار رها شده است. مثلا برخی نمادها روز دوشنبه بسته شدند و خبر رسید که سه‌شنبه بدون دامنه نوسان باز می‌شوند؛ اما آن تصمیم هم لغو شد. جدا از درستی یا نادرستی این تصمیم این سوال مطرح است چرا تصمیمی که هنوز ناپخته است اعلام عمومی می‌شود و وقتی اعلام می‌شود چرا ناقص اجرا می‌شود؟ اینها نشان‌دهنده ضعف مدیریت و رهاشدگی بازار نیست؟

فعلا تحقیق می‌کنم و هنوز نمی‌توانم با اطمینان کامل چیزی بگویم اما اگر مجلس متوجه شود که برخی از نهادها که قدرت دارند، در سازمان بورس اعمال نفوذ می‌کنند و آنها را تحت‌فشار قرار می‌دهند، به‌عنوان دستگاه ناظر حتما ورود جدی می‌کند. من متوجه برخی از این موارد شدم که در حال اعمال فشار در بازار سرمایه و بورس هستند. البته هنوز تحقیقاتم کامل نشده و نمی‌توانم با اطمینان بگویم اما اگر چنین اتفاقی افتاده باشد ما به‌صورت جدی ورود می‌کنیم و تعیین تکلیف خواهیم کرد.

این اعمال نفوذ از سوی کدام نهادهاست؟

شاید برخی حقوقی‌ها اعمال فشار می‌کنند. برخی از این حقوقی‌ها نامهربانی و کم‌لطفی می‌‌کنند. همین‌‌ها روزی سودهای بسیار خوبی از این بازار جمع‌آوری کردند اما امروز خود را کنار کشیده‌اند. مردم پول‌های خود را به آنان سپردند بنابراین حق ندارند بخش عمده‌ای از پول مردم را جمع کنند، به جیب بزنند و بروند گوشه‌‌‌ای بایستند. آنها الان باید بازارگردانی کنند.