منتظر تصمیم دولت در جلسه امروز نباشید

از دعوت کارشناسان و فعالان مجازی تا دعوت از همه حقوقی‌ها، دلیل برگزاری همه جلسات هم یک موضوع است، گذار از مرحله‌ای که بورس در آن گیر کرده است. امروز اما بر اساس آنچه سعید اسلامی بیدگلی به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید، جلسه، فوری و پیامکی است که به درخواست دولت برگزار خواهد شد. قرار است شورای بورس به دعوت دولت، برنامه‌ها و راهکارهای دولت برای بازار سرمایه را بررسی کند.جلسه‌ای که در آن دولتی‌ها از جمله وزیر اقتصاد به‌عنوان رئیس شورای بورس و رئیس کل بانک مرکزی حضور دارند و به گفته فرهاد دژپسند دو تصمیم مهم در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. به گفته سخنگوی دولت در جلسه روز گذشته ستاد اقتصادی دولت، در حالی سپرده‌گذاری یک درصد از ورودی صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه به دلیل ابهاماتی، امکان‌پذیر نبود که مقرر شد از اول هفته آینده این تصمیم عملی و صرف پایداری بورس شود.

او افزود: همچنین در این جلسه تصمیماتی اتخاذ شد که پشتوانه‌های مناسبی برای بازار سرمایه به‌شمار می‌روند. بخشی از گلایه‌ها در مورد عملکرد سهامداران حقوقی‌ بود. بنابراین مقرر شد حقوقی‌ها طبق ضوابط شورای عالی بورس، حداکثر همکاری را انجام دهند. در این رابطه پنج شنبه این هفته شورای عالی بورس جلسه فوق العاده‌ای برگزار می‌کند تا در مورد دو تصمیمی که در روز گذشته مطرح شده و دیگر مسائل بررسی و تصمیم‌گیری کند، این در حالی است که به گفته سعید اسلامی بیدگلی در جلسه فوری امروز قرار نیست تصمیم نهایی گرفته شود.

عضو شورای بورس در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: جلسه امروز به درخواست دولت و بر اساس سه موضوع فوریت دارد.

سعید اسلامی بیدگلی ادامه می‌دهد: علی ربیعی در جلسه هیات دولت اعلام کرد که موضوعات و تصمیماتی در جلسه با شورای عالی بورس باید بررسی شود و جلسه از طریق پیامک اعلام شده است.

این مقام مسوول در سازمان بورس افزود: در این جلسات نباید انتظار گرفتن تصمیم خاصی داشت و صحبت درخصوص شرایط بازار و پیشنهاد‌های دولت خواهد بود چرا که هیات مدیره سازمان بورس تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

اسلامی بیدگلی در پاسخ به این سوال که خبر تغییرات در دامنه نوسان درست است، گفت: بررسی تغییر قواعد معاملاتی در چندین جلسه مطرح شده است و تغییر دامنه نوسان در دستور کار قرار دارد و از موضوعات مطرح شده در شورای بورس است اما باید این نکته را در نظر گرفت که تصمیم نهایی درخصوص این مهم بر عهده هیات مدیره سازمان بورس است اما تغییر دامنه نوسان باید با دقت زیادی انجام شود تا بازار دچار مشکل نشود.

او به جلسات مجلس اشاره کرد و ادامه داد: در شرایط فعلی بازار سرمایه برای عموم مردم جذاب شده و خبرهای حواشی آن مهم تر. خبر دعوت مجلس از فعالان دنیای مجازی به نظر دعوت مناسبی نبود اما نماینده مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بورس اعلام کرد که این جلسه با حضور نمایندگان نبوده و تعدادی از کارشناسان مطرح با نمایندگان جلسه جدی برگزار کرده‌اند. عضو شورای عالی بورس به تاثیر کانال‌ها و شبکه‌های مجازی بر رفتار سرمایه‌گذاران هم اشاره کرد: یکی از اشکالات بازار این است که سرمایه گذاران به‌طور مستقیم به این بازار آمده‌اند و اخبار و شایعات کانال‌ها و شبکه‌های مجازی در تصمیم‌گیری آنها تاثیر زیادی دارد.بهتر است مجلس شورای اسلامی از طریق نهادهای تخصصی ورود کند.

   اجرای تصمیمات مهم دولت در حمایت از بازار سرمایه

به گفته وزیر اقتصاد، در چهار ماه گذشته تصمیماتی که دولت اتخاذ کرد یا تصمیمات شورای عالی بورس همچنین مصوبات مجلس شورای اسلامی همچون طرح دو فوریتی افزایش سرمایه که با برگزاری جلسات کمیسیون اقتصادی مصوب شد همه بر پایداری بازار سرمایه اهتمام داشت.

به گفته دژپسند «ممکن است صاحبنظران و مقامات در پست‌های خاص اظهارنظر داشته باشند اما فعال بازار سرمایه باید منافع خود را بسنجد. برای نمونه تابلو بورس امروز نسبت به دیروز سبز شد بنابراین افرادی که دیروز فروختند امروز ضرر کردند.»

این مقام مسوول در دولت گفت: «من نمی‌گویم افراد سهام خود را بفروشند یا نفروشند، بخرند یا نخرند چون معتقدم هر فردی که دارایی دارد صاحب دارایی خود است و حق تصمیم دارد، اما خواهش می‌کنم تصمیم بر مبنای محاسبات عقلانی باشد، چون سرمایه حاصل از فروش سهام را کجا می‌خواهید ببرید؟ آیا آنجا پایدارتر است.برای عرضه اولیه برنامه منسجم داریم و آماده عرضه هستیم. همچنین در مورد شناورها، برنامه منسجم داریم.»

   نوسان در ذات بورس است

دژپسند تاکید کرده است: «نوسان در ذات بورس است و فعالان این بازار هم بهتر است نگاهی میان یا بلندمدت به آن داشته باشند.»

او با بیان اینکه انتظار می‌رود سهامداران با تامل بیشتری در بورس رفتار کنند، تاکیدکرد:‌ نگرانی‌ها درست است، اما در بازار سرمایه باید حساب و کتاب مبنای کار باشد.  او تصریح‌کرد: امروز یکی از ضروریات اجتناب‌ناپذیر اقتصاد ایران، پایداری، تقویت و ماندگاری بازار سرمایه است؛ موضوعی که منحصر به این دولت نیست، بلکه هر دولتی به یک بازار سرمایه قوی، عمیق و فعال نیاز دارد.

   اجازه شیطنت نمی‌دهیم

این در حالی است که حسن روحانی رئیس‌جمهورنیزروز گذشته در جلسه هیات دولت بر لزوم مراقبت از سرمایه مردم در بازار سرمایه تاکید کرد. حسن روحانی با بیان اینکه بورس هم فراز و نشیب دارد، اظهار کرد: فضای بورس را برای حضور مردم آماده کردیم؛ اما در عین حال هرکسی وارد بورس می‌شود باید میان مدت و بلندمدت به این بازارنگاه کند. حال که فضای مناسبی در بازار سرمایه ایجاد شده، تریبون داران از جمله صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نباید اجازه شیطنت به کسانی بدهند که می‌خواهند فضا را بر مردم سخت کنند.

همچنین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، دراین جلسه سخنگوی دولت، از تصمیم جدید جلسه روزگذشته ستاد اقتصادی دولت در حمایت از بازار سرمایه خبر داد و گفت: در حالی سپرده‌گذاری یک درصد از ورودی سالانه صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه از سال ۹۴ به دلیل ابهاماتی، امکان پذیر نبود که مقرر شد از اول هفته آینده این تصمیم عملی و صرف پایداری بورس شود.

علی ربیعی افزود: همچنین در این جلسه تصمیماتی اتخاذ شد که پشتوانه‌های مناسبی برای بازار سرمایه به‌شمار می‌روند. بخشی از گلایه‌ها در مورد عملکرد سهامداران حقوقی‌ها بود. بنابراین مقرر شد حقوقی‌ها طبق ضوابط شورای عالی بورس، حداکثر همکاری را انجام دهند. در این رابطه پنج شنبه این هفته شورای عالی بورس جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار می‌کند تا در مورد دو تصمیم امروز و دیگر مسائل بررسی و تصمیم‌گیری کند.

او ادامه داد: حمایت از بازارسرمایه سیاست دولت است و وزیر اقتصاد هم با جدیت پیگیر بوده ولی فراز و نشیب هم ذات بورس است. بنابراین نگاه بلندمدت و استفاده از مشاوره توصیه می‌شود. در این میان برخی رقبا برای زمین زدن دیگران فضای روانی ایجاد می‌کنند که نباید به آنها توجه شود. تفاوت بورس با بانک هم در ثبات بلندمدت بورس است.