ارزی که می‌تواند پیش‌زمینه بازگشت ثبات در نرخ دلار و بهبود شاخص‌های سهامی را فراهم کند. داغ شدن فضای گمانه‌زنی‌ها پیرامون ارز تک نرخی نه تنها سیگنال مثبت را به معامله‌گران بازار سهام ارسال کرد، بلکه موجب بازگشت شاخص‌های سهامی با اهرم نیمایی در معاملات چهارمین روز کاری بورس شد. شاخص کل بورس تهران در معاملات روز گذشته با ۵۶ هزارو ۹۷۲ واحد (معادل ۵/ ۳ درصد) افزایش همراه شد. همچنین ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و تسه) ۹ هزارو ۲۸۱ میلیارد تومان برآورد می‌َشود. همچنین خالص تغییر مالکیت بورس تهران یک هزارو ۸۱۵ میلیارد تومان از حقوقی به حقیقی بوده است بیشترین خالص خرید حقیقی‌های بازار  محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات بوده است. صاحبنظران اقتصادی بازگشت شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران را به سقف قبلی در ۶‌ماه دوم سال جاری را دور از ذهن نمی‌دانند اما معتقدند که انرژی مضاعفی در این راستا باید صرف شود. روند متعادل و گاه فرسایشی رو به بالای شاخص بورس نیز پیش‌بینی این‌ روز‌های فعالان بازار سهام است.

رشد شارپ نداریم

مهدی افضلیان تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد:‌ ریزش بیش ‌از حد قیمت سهام،‌ رسیدن به سطح جذاب قیمتی برای بسیاری از نماد‌های بازار، اقدامات سازمان در راستای صیانت و حمایت از بازار سرمایه و صحبت‌های مجلس درخصوص بازار سهام عوامل مهمی هستند اما به‌طور کلی باعث رشد شاخص‌های سهامی نشدند.  به گفته او در معاملات دیروز حدود ۳ هزار میلیارد تومان صف فروش در بازار باقی ماند و در بسیاری از نماد‌های معاملاتی همچنان شاهد صف‌‌‌‌ عرضه‌کنندگان بودیم. روز سه‌شنبه عمده رشد‌ بازار سهام در گروه‌های فلزات اساسی، پتروشیمی و بانکی‌ها صورت گرفت. بنابراین با توجه به اینکه این صنایع شاخص‌ساز هستند باعث افزایش شاخص‌کل شدند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل اثر‌گذار در رشد شاخص گفت:‌ افزایش نرخ دلار و ثبات قیمت در بازار‌های جهانی باعث می‌شود که گروه‌های عمده و اصلی به لحاظ افزایش نرخ فروش شرکت‌ها (صادرات محور‌ها و بورس کالا‌یی‌ها) گزارش‌های خوبی در بازار منتشر کنند. بر این اساس انتظار می‌رود بعد از اصلاح شدید و از بین رفتن ترس ناشی از ریزش قیمت‌ها، اکنون در بسیاری از صنایعی که لیدر بازار هستند به لحاظ انتظارات قابل توجه برای سود هر سهم در آینده، شرایط بهتری را تجربه کنیم. افضلیان می‌گوید: پس از کاهش شتاب ریزش بازار سهام،‌ صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی با کوچک‌ترین تکانه‌ها در بازار رشد‌های قابل توجهی را در چند روز معاملاتی اخیر تجربه کردند. زمانی که صنایع اصلی و اثر‌گذار بازار رشد قابل توجهی را به ثبت برسانند، صنایع کوچک‌تر نیز از ترس ناشی از ریزش قیمت سهام فاصله می‌گیرند. در واقع این صنایع می‌توانند نقش لیدرمحوری را برای سایر صنایعی که در بازار سهام حضور دارند ایفا کنند. او افزود:‌ در شرایط فعلی انتظار می‌رود بازار به یک ثبات لازم برسد. صف‌های فروش بازار سهام در محدوده یک هزار تا ۱۵۰۰ میلیارد در بازار شرایط بدی را رقم نمی‌زنند. بر این اساس بعد از روند نرمال بازار، رشد گروه‌‌های مختلف تابع یکسری عواملی می‌شود که رشد قیمت دلار و افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها از جمله آنها هستند. به اعتقاد افضلیان رشد بازار بعد از محدوده ثباتی که در آینده تجربه خواهیم کرد به‌صورت صنعت به صنعت با توجه به شرایط بنیادی و تحلیلی است، بنابراین از این پس رشد شارپ نخواهیم داشت. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، معیار محاسبه شاخص کل، معیاری اشتباه است چرا که سود نقدی شرکت‌ها و ارزش مارکت آنها در این محاسبات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.  سقف شاخص با دلاری در محدوده ۲۷ هزار تومان، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در بلند‌مدت خواهد بود.

بازگشت نقدینگی حقیقی‌ها

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه نیز به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید:‌ اعتماد و بی‌اعتمادی به مسوولان و روند بازار سرمایه عواملی هستند که بازار سهام را به نقطه فعلی رسانده‌اند.  در یک ماه گذشته شاهد ترس و در یک هفته اخیر شاهد بازگشت تدریجی اعتماد به بازار سرمایه هستیم.  این اتفاق می‌تواند مثبت و ادامه‌دار ارزیابی شود. احتمالا در روز‌ها و هفته‌‌های آتی باز هم شاهد بازگشت نقدینگی حقیقی‌هایی که قصد خروج از بازار را داشتند به سمت خرید سهام باشیم. این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است که از لحاظ زمانی و رقمی نمی‌توان عدد مشخصی را برای شاخص کل در نظر گرفت چراکه بازار‌های مالی همواره بر اساس عرضه، تقاضا و ارزندگی قیمت‌گذاری می‌شوند. طبیعتا تا زمانی که قیمت نماد‌‌ها روی تابلوی معاملات برای خریداران ارزنده مورد ارزیابی قرار بگیرد،‌ می‌توان شاهد خرید توسط این دست از سرمایه‌گذاران بود. بر این اساس زمانی که این موضوع به جایی برسد که قیمت سهام شرکت‌ها از نقطه ارزندگی فاصله بگیرند، به‌طور مجدد با افزایش عرضه‌ها روی تابلوی معاملات مواجه خواهیم شد. او درباره روند کلی شاخص‌‌های سهامی نیز گفت:‌ مهر ماه خوبی را شاهد خواهیم بود اما با توجه به اینکه آبان انتخابات آمریکا را پیش رو خواهیم داشت و به‌طور مجدد ابهام در بازار افزایش پیدا خواهد کرد، احتمالا سهامداران ریسک گریز در نزدیکی آبان اقدام به خروج و ذخیره سود کنند.

ساسانی در مورد میزان اثر‌گذاری نرخ‌های فعلی دلار در صورت‌‌های مالی شرکت‌ها عنوان کرد: دلار نیمایی طبیعتا پارامتری است که شرکت‌ها بر اساس آن می‌توانند قیمت‌‌گذاری محصولات خود را به تعادل برسانند.  زمانی که دلار رو به افزایش است قیمت محصولات پتروشیمی و سایر محصولاتی که در بورس کالا قیمت‌گذاری می‌شوند بر مبنای این نوع دلار با یک تلورانس تعیین می‌شوند. بنابراین شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند اقدام به فروش همین محصولات می‌کنند و این موضوع در گزارش‌های بعدی خود را نشان خواهد داد.