مورد دیگر تناقض سازمان در اعمال قوانین در بازار است که به هنگام صعود بازار نمادها به هنگام کسب بازدهی ۲۰ و ۵۰ درصد بسته می‌شوند؛ اما هنگام ریزش بازار این قانون در بسته شدن نمادها اعمال نمی‌شود‌ یا هنگام صعود بازار هسته معاملات با مشکل مواجه می‌شود؛ اما هنگام ریزش، تمامی سفارش‌ها بدون تاخیر ثبت می‌شود؛ به علاوه نادرست نشان دادن اطلاعات قیمت لحظه‌ای نمادها در سامانه معاملات آنلاین و سایت TSETMC که موجب می‌شود سهامداران هنگام صعود بازار قیمت سقف و در ریزش بازار قیمت کف آن روز را انتخاب کنند نیز از دیگر عواملی است که باید اصلاح شود.

عامل دیگر انتشار صحبت‌های کارشناسان بازار بورس در فضاهای مختلف مجازی و حقیقی است که بدون توجه به شایستگی آنها به لحاظ بررسی سابقه فعالیت آنها در بازار بورس و شناخت درست بازار، پیروی می‌شوند، برخی از این کارشناسان که با نظرات خود در روزهای اخیر شدت بیشتری به ریزش بازار دادند، حتی شاخص بازار را نسبت به موارد با اهمیت تعدیل نکردند و همان داده خام را مبنای مقایسه با سایر بازارها قرار دادند.

یا اینکه عده‌ای بازار سهام را عامل رشد دلار دانستند در حالی‌‌که این دلیل چندان قابل اتکا نیست و می‌دانیم رابطه علت و معلولی عکس آنچه گفته شده، است. حال با وجود تصمیماتی مبنی‌بر ایجاد شبکه تلویزیونی بورسی، امید است تا از کارشناسان دارای صلاحیت و شایستگی که به صحت و درستی و تبعات تمامی صحبت‌های خود بر بازار آگاه هستند و سابقه قابل قبولی به لحاظ فعالیت در بازار دارند و به قولی بازار را می‌شناسند، بهره گرفته شود.

اما نباید اهمیت و نقش سهامداران را نادیده گرفت. سهامداران در بورس، باید با تحلیل‌و دانش سهام را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند، پیشنهاد سهم در فضای مجازی که اکثر اوقات سهامدار آشنایی با آنها ندارد، بیشتر موجب گمراهی می‌شود چرا که بدون آگاهی از سهم مذکور آن را خرید می‌کنند و بنابراین اعتقادی به آن سهم و سهامداری آن ندارد و با هر خبری این ذهنیت در او ایجاد می‌شود که سهم مطلوبی ندارد و دست به حراج آن سهم با هر قیمتی می‌زند تا سهمی که صف خرید است را داشته باشد.

اگر چه سهامداران در فشار تصمیمات و اخبار متعدد قرار دارند و میزان قابل توجهی از سرمایه زندگی خود را وارد بورس کرده‌اند تا بتوانند وضعیت معشیتی و جایگاه اجتماعی بهتری داشته باشند که این عامل برای تنش بازار به دلیل مشاهده سهامدار به از دست رفتن سرمایه خود کمک بیشتری کرد؛ اما بهتر است سرمایه مازاد خود را وارد بورس کنند تا در آرامش معامله و سهامداری کنند.

همچنین به نظر می‌رسد برخی از سهامداران تازه وارد که به صورت شخصی خرید و فروش می‌کنند آشنایی چندانی با فضای معاملات آنلاین و نحوه سفارش درست خرید و فروش ندارند.  با وجود این سهامداران باید از سرمایه خود صیانت کنند و آن را به حراج نگذارند، در صورتی که همین سهامدار در سایر بازارهای موازی از جمله مسکن، خودرو و... نه تنها ریالی از قیمت‌های پیشنهادی خود پایین نمی‌آیند بلکه روز به روز قیمت‌های بالاتری را پیشنهاد می‌کنند که البته این هم به دلیل ناکارآمدی این گونه بازارها و نبود نظارت درست بر آن است.