در این مجمع که به ریاست اکبر ترکان رئیس هیات مدیره شستا برگزار شد، محمد‌رضوانی‌فر به ارائه گزارش هیات مدیره پرداخت. وی با بیان اینکه شستا ۱۶۶شرکت مدیریتی و ۸۹ شرکت غیرمدیریتی در پرتفوی خود دارد، گفت: ترکیب ارزش پورتفوی سرمایه‌گذاری‌ها نشان می‌دهد معادل ۹۱درصد پرتفوی شستا بورسی است.این در حالی است که سیاست های شستا در حوزه مدیریت مالی، بیشتر ناظر بر سیاست‌های اصلاحی و بهبود و ارتقای ساختارها استوار بوده است و ورود شستا به بورس در فروردین امسال این روند را باافق های جدیدی مواجه کرده است.

وی با اشاره به عملکرد شستا در سال مالی منتهی به خرداد امسال تاکید کرد: ارزش روز دارایی‌های شستا در تاریخ ۳۱ خرداد ۹۹ به مبلغ ۳۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین دراین دوره سود خالص تلفیقی شستا با ۱۱۲ درصد افزایش در مقایسه با سال مالی قبل به ۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. در همین حال شرکت اصلی شستا شاهد ۲۸۴ درصد افزایش در درآمدهای عملیاتی مواجه بود و ۱۹‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی شناسایی کرد. همچنین سود خالص شرکت اصلی نیز با ۳۲۷ درصد افزایش به مبلغ ۱۹ هزار و ۲۸۳ میلیارد تومان در پایان دوره مالی منتهی به ۳۱ خرداد ماه امسال رسید.

رضوانی فر در ادامه با اشاره به عملکرد ۹ هلدینگ تابعه شستا تاکید کرد: میزان کل فروش در خانواده شستا در این دوره به بیش از ۹۱ هزار میلیارد ریال رسید که شاهد ۶۷ درصد افزایش بود. همچنین در این دوره مجموعه هلدینگ‌های شستا سودی معادل ۱۹۱ هزار میلیارد ریال ایجاد کردند که نسبت به سال قبل با ۱۷۸‌درصد افزایش همراه شد.

وی در ادامه کسب بالاترین رتبه اعتباری در کشور توسط شستا برای صورت‌های مالی سال مالی منتهی به خرداد ماه ۹۹ و روند بهبود شاخص‌های کلیدی شستا را از اقدامات مهمی دانست که با عملکرد گروهی درشرکت‌های زیرمجموعه و در راستای شفافیت هر چه بیشتر هلدینگ ایجاد شد که در مقایسه رشد سود خالص شستا نسبت به هلدینگ‌های چند رشته‌ای رقیب قابل توجه است.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد هلدینگ‌های زیرمجموعه شستا پرداخت و افزود: در هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۷۲ درصد افزایش شاهد افزایش سود خالص شرکت به مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان بودیم. همچنین آغاز تولید کارخانه اسیدسیتریک کرمانشاه پس از ۱۲ سال توقف تولید از اقدامات مهمی بود که در این شرکت صورت گرفت. ضمن اینکه در شرکت نفت ستاره خلیج فارس که تولید ۵۰‌درصد بنزین و ۲۵‌درصد گازوئیل کشور را برعهده دارد با پیگیری‌های صورت گرفته بدهی ارزی شرکت به بدهی ریالی در هیات امنای صندوق توسعه ملی صورت گرفته است؛ این درحالی است که این شرکت با اقدامات انجام شده در ماه‌های آینده به بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

مدیرعامل شستا در ادامه درخصوص عملکرد هلدینگ دارویی شستا تاکید کرد: تیپیکو ۱۸ شرکت از گروه دارویی بازار سرمایه را در اختیار دارد و ۵۳ درصد از سود خالص شرکت‌های دارویی بورسی متعلق به هلدینگ تیپیکو بوده است. این در حالی است که هلدینگ دارویی تامین طی ۱۶ ماه گذشته از ۱۸۷ محصول جدید رونمایی کرد که ۵۱ محصول را برای نخستین بار در کشور توانست به تولید برساند و با این اقدام ۸۵ تا ۹۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی صورت گرفت. توسعه و تولید داروهای موثر در کنترل بیماری کرونا در شرکت‌های کارخانجات داروپخش و اکسیر از دستاوردهای مهم این هلدینگ بودند.

به گفته وی، رسیدن به سود ۱۸۰۰ میلیارد تومانی دستاورد هلدینگ صدرتامین بوده است و در هلدینگ سیمان تامین نیز شاهد کاهش قابل توجه دوره وصول مطالبات و نیزافزایش سهم بازار از ۲۹ درصد به ۳۱ درصد بوده‌ایم. ضمن اینکه پروژه سیمان ارض العماره عراق یکی از پروژه‌های مهمی است که با صدور مجوز ورود کلینکر به عراق تکمیل و آماده بهره‌برداری است که می‌تواند در عملکرد سیمان تامین تاثیر گذار باشد.

رضوانی فر در ادامه با اشاره به سود خالص تلفیقی هزار میلیارد تومانی در صباتامین تصریح کرد: این شرکت توسعه صندوق‌ها را در دستور کار دارد. ضمن اینکه با اخذ مجوز تاسیس سبدگردان اندیشه صبا بازارگردانی ۶۷ شرکت شستا را از این طریق به‌طور منسجم انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه دستاورد بزرگ شستا در رایتل خروج این شرکت از زیان در سال مالی ۱۳۹۸ بود، افزود: این امر با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های رایتل محقق شده است. در همین حال در هلدینگ صنایع عمومی با تحویل ۶ میلیون مترمربع زمین برای ساخت دامپروری برای تولید یک میلیون لیتر شیر هدف‌گذاری شده است تا سهم این هلدینگ به ۱۰ درصد تولید شیر کشور افزایش یابد. در همین حال در شرکت کشتیرانی با وجود تحریم‌های گسترده تمرکز بر حمل و نقل و تحقق سود‌آوری بوده و در هلدینگ انرژی نیز با برنامه ریزی برای فروش و صادرات برق و نیز سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر هدف گذاری شده است.

مدیرعامل شستا در ادامه به برنامه عرضه‌های اولیه شستا در سال ۹۹ اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۳۵درصد از عرضه‌های اولیه بازار سهام متعلق به شستابود و امسال نیز ۱۶ شرکت شستا از جمله چوب و خزر کاسپین، لطیف، زغال سنگ پرورده طبس و رایتل در صف عرضه اولیه هستند که ظرف ماه‌های آینده وارد بازار خواهند شد.

وی تصریح کرد: اقدامات شستا در حوزه ادغام و انحلال شرکت‌هاو افزایش سرمایه شرکت‌ها باعث شده روند کاهش شرکت‌های زیان ده در شستا ادامه یابد تا جایی که به ۵ شرکت رسیده است. این در حالی است که در حال حاضر ۲۱۹ پروژه ایجادی، نوسازی و توسعه‌ای با ۴۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شستا در حال انجام است.  همچنین سال گذشته ۱۳ هزار میلیارد تومان در زیرمجموعه‌های شستا افزایش سرمایه صورت گرفت و امسال نیز ۳۳ شرکت برای افزایش سرمایه به مبلغ ۷۵۰۰ میلیارد تومان اقدام خواهند کرد.

در پایان این مجمع صورت‌های مالی سال مالی منتهی به خرداد ماه امسال به تصویب مجمع رسید و به ازای هر سهم ۱۲۰ تومان سود نقدی میان سهامداران تقسیم شد.