اما آنهایی که صدایشان در آمده است اکثرا سهامداران باسابقه و فعالان بازار هستند. این افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول از این موضوع گلایه‌ دارند که چرا دولت بورس را به امان خدا رها کرده است. شکایت آنها برمی‌گردد به سخنرانی‌ها و وعده‌های رئیس دولت دوازدهم در اوایل سال جاری که مردم را به سرمایه‌گذاری با هر میزان سرمایه‌ای در بورس دعوت کرد. حرف این دسته از افراد این است که چه شد آن وعده‌های بورس محکم؟ چه شد آن تحولات بزرگی که قرار بود در بورس رخ بدهد؟چرا دیگر خبری از عرضه‌های اولیه نیست؟ و مسائلی از این دست. اما نکته قابل توجه در انتقادها و موضوعاتی که این افراد مطرح می‌کنند این است که اکثر آنها سرخ‌پوش بودن بورس و ریزش‌ها و هرآنچه در فضای بورس رخ می‌دهد را به سیاست‌های اقتصادی دولت مرتبط می‌کنند. لازم به ذکر است که مخاطب این گروه از افراد عمدتا سهامداران خرد و تازه‌وارد به بازار سرمایه هستند. این افراد در قسمت نظرات هربار که سیاست‌های اقتصادی دولت دوازدهم در حوزه بورس از سوی فعالان این حوزه زیر سوال رفته است، انتقادهای تندوتیز و بی‌پروایی مطرح می‌کنند و در بیشتر موارد این موضوع را مطرح می‌کنند که پول‌هایشان را باید از بورس بیرون بیاورند و به سمت خرید ارز و سکه ببرند. اما دسته دوم افرادی هستند که چشم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا دوخته‌اند. البته این چشم دوختن به این معنا نیست که به‌طور بیست‌وچهار ساعته تمام تحولات مربوط به انتخابات آمریکا را پیگیری کنند اما با منتشر شدن هر نظرسنجی یا صحبت یکی از کاندیداهای این انتخابات درباره ایران، این افراد هم شروع به اظهارنظر و به اشتراک گذاشتن نظراتشان با دیگر کاربران در صفحه‌های خود درباره وضعیت اقتصادی ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌کنند. این دسته از کاربران دلیل سرخ‌پوش بودن بورس ایران را انتخابات آمریکا معرفی می‌کنند. البته آنها دلیل و توجیه موجهی برای ربط سرخ‌پوش بودن بورس با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارائه نمی‌کنند. تک و توک اما هستند افرادی که معتقدند آمریکا و سیاست‌هایش سال‌هاست روی عملکرد اقتصادی نه فقط کشورهای خاورمیانه، بلکه دیگر کشورهای اروپایی تاثیرگذار بوده است و ایران هم نمی‌‌تواند از این قضیه مستثنی باشد. این افراد این‌طور نتیجه‌گیری می‌کنند که بورس تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به احتمال زیاد سرخ‌‌پوش است و بعد با رای آوردن هرکدام از کاندیداها واکنش خاص خودش را نشان می‌دهد.

در این دسته هستند افرادی که نسبت به وضعیت آینده چنین تحلیلی را ندارند و برعکس غالب افرادی که در این دسته جای می‌گیرند و به فردای انتخابات آمریکا و وضعیت اقتصادی ایران خوش‌بین هستند، نگاهی به شدت منفی دارند. آنها معتقدند که دوران بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با روی کارآمدن جو بایدن یا دونالد ترامپ اصلا به نفع وضعیت اقتصادی ایران نیست و بورس در این میان بدترین بازار است. تحلیل این افراد این است که سرمایه‌ مردم از ترس رویارویی نظامی و تحریم‌های بیشتر به سمت خرید دلار و سکه و دیگر بازارهای موازی می‌رود.

آنها می‌گویند که باید نگاه آرمان‌گرایانه و رویایی را در این مرحله‌ای که هستیم کنار بگذاریم چرا که پای سهامداران خرد و ناوارد که با وعده‌های دولت وارد بورس شده‌اند در میان است و باید با آنها رک و راست صحبت کنیم. این گروه از افراد که بیشتر در فضای توییتر فارسی نظراتشان را می‌‌نویسند، می‌گویند نباید این‌طور صحبت کرد که از فردای برگزاری انتخابات آمریکا و مشخص شدن رئیس‌جمهور این کشور، اوضاع اقتصادی کشور بهبود پیدا می‌کند و بورس سبزپوش می‌شود و دلار به ثبات قیمتی می‌رسد و... چرا که اگر بر فرض توجه به نظرسنجی‌های منتشر شده، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شود، اواسط بهمن‌ماه دولت او سکان اداره کاخ سفید را به عهده می‌گیرد. پس تا آن زمان وضعیت بورس و شاید دیگر بازارهای مالی آشفته حال است. این گروه از افراد نکته دیگری را هم مطرح می‌کنند و آن هم احتمال افزایش نماینده‌های جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا است.

با در نظر گرفتن نکته مطرح شده توسط این افراد، این مساله مطرح می‌شود که بین کنگره و رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا ممکن است درگیری‌ها و اختلاف‌هایی ایجاد شود که در روند بهبود روابط ایران و آمریکا خلل ایجاد کند و همین موضوع باعث طولانی و فرسایشی شدن روند بهبود وضعیت اقتصادی کشورمان شود. در نهایت اینکه در چند روز باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، طبق نظرسنجی‌هایی که کاربران شبکه‌های اجتماعی در صفحه‌های خود به اشتراک می‌گذارند، جو بایدن کاندیدای دموکرات این انتخابات آرای بالاتری دارد.

همین موضوع یکی از دغدغه‌های این روزهای کاربران فعال در حوزه بازار سرمایه و بورس است. آن‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، سعی می‌کنند با مطرح کردن پرسش‌هایی دیگران را هم به بحث وارد کنند یا تحلیل‌شان را از آینده بازارهای مالی در ایران می‌نویسند. در این میان برخی از فعالان بازار سرمایه هستند که خیلی نگاهشان به اوضاع و احوال بین‌الملل و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیست. آنها دولت را مقصر وضعیت امروز بورس معرفی می‌کنند. دولتی که طبق نوشته‌های این افراد بدون سیاست‌های صحیح اقتصادی و داشتن استراتژی برای پیشروی در امر اقتصاد، مردم را دعوت به حضور در برنامه‌های اقتصادی خودش کرده است و حالا مسوولیت آنچه که به بار نشسته است را بر عهده نمی‌گیرد.