اما در توییتر و بین کاربران فعال در این شبکه اجتماعی بیشتر این بخش از صحبت‌های قاضی زاده هاشمی مبنی بر اینکه باید به وضعیتی که بورس دچار آن شده است رسیدگی کرد و با خاطیان که به گفته او متعدد هم هستند به‌صورت جدی برخورد کرد مورد توجه قرار گرفته بود. نایب رئیس اول مجلس همچنین در صفحه شخصی خود در توییتر در همین رابطه نوشت: « در حاشیه نشست جمعى از نمایندگان با رئیس محترم قوه قضائیه، با آیت‌الله رئیسى درباره بورس صحبت کردم و قرار شد در جهت اصلاح بازار سرمایه با هدف حمایت از فعالان حقیقى بورس اقدامات مشترکى را انجام دهیم؛ بنده و آقاى القاصی مهر موضوع را دنبال مى‌کنیم و با متخلفان نیز برخورد مى‌شود.» اما اعلام اینکه قوه‌قضائیه به ماجرای بورس ورود می‌کند و دادستان تهران از سوی رئیس قوه‌قضائیه مامور رسیدگی به این موضوع شده است نیز از موضوعاتی بود که دیروز در بین کاربران شبکه اجتماعی توییتر درباره آن صحبت می‌شد. البته خیلی‌ها به کنایه می‌گفتند که به زودی فردی دستگیر می‌شود  و اعلام می‌کنند که او سلطان بورس است و می‌خواسته است با ایجاد اختلال در سازوکار بورس و کسب سود، اعتماد مردم به بازارهای مالی کشور را از بین ببرد. همین موضوع روز گذشته و بعد از منتشر شدن صحبت‌های قاضی زاده هاشمی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل به هشتگ سلطان بورس شد و کاربران با استفاده از آن نظراتشان را درباره ورود قوه‌قضائیه به ماجرای بورس و برخورد با خاطیان می‌نوشتند.

 ارزش سهام عدالت نصف شد

روز گذشته در برخی از سایت‌ها و کانال‌های پیام رسان تلگرام خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ارزش سهام عدالت نصف شد. ماجرا هم از این قرار بود که ارزش هر برگه سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی از نقطه اوج خود در تیر ماه نصف شده و در پایان معاملات چهارشنبه ۷ آبان به کمتر از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. این موضوع هم از دیگر سوژه‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی بود و حتی از اینستاگرام هم سر درآورد. مهدی رباطی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران از جمله کاربرانی بود که در صفحه شخصی خود در توییتر در واکنش به این خبر نوشت: «سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی که در تیر به ۲۰ میلیون تومان رسیده بود، امروز به ۵/ ۱۰ میلیون تومان رسیده، این افت ۴٧ درصدی سنجه بسیار بهتری برای درک اتفاقی است که در بورس افتاده تا بررسی شاخص، کسی مقصر این افت نیست حرکت سینوسی ذات بازار است، اما یک «ولی» بزرگ اینجا وجود دارد که به آن خواهم پرداخت...» در این میان بودند کاربرانی هم که سهام عدالت را باعث ضربه خوردن به بورس معرفی می‌کردند. آنها نسبت به این موضوع انتقاد داشتند که آزادسازی بدون ضابطه سهام عدالت به بازار ضربه‌های بدی زد. نکته دیگری که منتقدان سهام عدالت مطرح می‌کردند از این قرار بود که پول فروش سهام عدالت به دست مردم نرسید و اصلا در زندگی شان تاثیری نداشت. از دیگر موضوعاتی که کاربران با هشتگ سهام عدالت در شبکه اجتماعی توییتر مطرح می‌کردند ابراز پشیمانی از نفروختن این سهام بود. آنها این مساله را مطرح می‌کردند که به افرادی که سهام عدالت داشته‌اند، گفته‌اند سهامشان را نفروشند و نگه دارند که ارزشش قطعا بالا می‌رود. این دسته از کاربران این مساله را مطرح می‌کردند که هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردند دولت به این راحتی پشت سهامداران بورس را که خودش آنها را دعوت به حضور در بورس کرده بود خالی کند.

 حسن سبحانی

استاد اقتصاد

شناخت درست روندها در بازار سرمایه مستلزم برخورداری از قابلیت وقوف بر رفتار اقتصادی مردم، منویات سیاسیون و فهم سیستمی اقتصاد است.هر چند نقصان این قابلیت در مردم دنبال سود یا در سیاستمداران ابن الوقت قابل توجیه است اما کنش نارسای اقتصاددان در تبیین صحیح روندها را توجیه نمی‌کند.

اردشیر مطهری

نماینده مجلس

شاخص بورس برای چندمین بار افت کرد. دولتی که مردم را تشویق کرده به حضور در بازار سرمایه الان تدبیرش چیست؟ این فقط سرمایه‌های مادی مردم نیست که در حال نابودی است، بلکه سرمایه اجتماعی دولت و اعتماد مردم به دولت هم در حال نابودی است.

 سیاوش وکیلی

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس

این روزها پیام‌های ناراحت‌کننده بی‌شماری از سهامداران دریافت می‌شود. کاش اتفاق و رویداد منفی باعث و بانی این روزای منفی بازار بود. اگر اتفاق مثبت اقتصادی قابل توجهی در کشور نیست همه می‌دانیم اتفاق منفی هم نیفتاده، پس با این‌همه تلاش برای تثبیت و صیانت از بازار چرا این‌همه اصرار به فروش؟

 مهدی رباطی

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران

در ابتدای شروع اصلاح در مرداد پیشنهاد کردم دامنه نوسان بورس حذف یا پویا شود، استدلال شد که بدون دامنه نوسان بازار قابل کنترل نیست و ممکن است سرمایه مردم ۴٠ تا ۵٠ درصد افت کند. گفته شد که جلسات با حقوقی‌ها و فشار برای فروش یا عدم فروش یا خرید آنها تجربه شکست خورده است، ولی این جلسات و محدودیتی مانند دامنه نوسان نه تنها کمکی به بازار نکرد بلکه محل ظن رانت‌جویی، فرسایشی شدن اصلاح بازار و خروج پول از بورس برای منفجر کردن دلار و مسکن شد. بورس را ما اختراع نکرده‌ایم، اگر خودش را از سازنده‌اش کپی کرده‌ایم ساز و کار و قوانینش را هم کپی کنیم.

 علی سعدوندی

اقتصاددان

بیم آن می‌رود که بیش جهش (Overshoot) بورس در نیمه اول ۹۹ به بیش ریزش (Undershoot) در نیمه دوم ۹۹ تبدیل شود. در شرایط تورمی حاضر و نرخ ارز فعلی قیمت سهام متعادل است. راهکارهایی دارم که بورس را نجات می‌دهد اما بیم دارم اگر ارائه شوند همچنان معکوس شان اجرا شود.