برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید؛ صندوق بازنشستگی نیروهای‌مسلح برای حمایت از سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر»، روز ۲۲ شهریور سال‌جاری «اوراق اختیار‌فروش تبعی» با نماد «هغدیر ۹۱۲» را منتشر کرد و برای این اوراق «قیمت اعمال» ۱۷۳۸۰ ریال را در تاریخ سررسید ۱۶ اسفندماه سال ۹۹ در نظر گرفت. بنابراین‌ دوره معاملاتی این اوراق از ۲۲ شهریور ماه تا ۱۶ اسفندماه امسال در نظر گرفته شده و محدودیت خرید هر کد‌معاملاتی حداکثر ۵۰ هزار ورقه تعیین شد.

حال اگر فرض کنیم که قیمت سهام «وغدیر» در تاریخ امروز معادل با ۱۱۶۰۰ ریال (قیمت سهم در تاریخ ۵‌آبان ماه امسال) باشد و قیمت اختیار فروش تبعی این سهم (هغدیر ۹۱۲) در همین تاریخ برابر با ۴۸۳۸ ریال باشد؛ قیمت تمام‌شده سهم «وغدیر» برای سرمایه‌گذاران ۱۶۴۳۸ ریال می‌شود؛ این در حالی‌است که قیمت اعمال سهم در تاریخ سررسید ۱۷۳۸۰ ریال در نظر گرفته شده است که نرخ بازده موثر سالیانه ۲۲‌درصدی را برای سرمایه‌گذاران به‌همراه دارد.

به این ترتیب اگر در تاریخ سر‌رسید، قیمت سهم افزایش یافت و بالاتر از قیمت اعمال بود، سرمایه‌گذاران بازدهی کسب کرده و اوراق‌تبعی را اعمال نمی‌کنند؛ اما اگر قیمت سهم پایین‌تر از قیمت اعمال بود، اوراق تبعی اعمال و بازدهی تضمین می‌شود.

اما سرمایه‌گذاران برای خرید این اوراق باید به چند مورد توجه داشته باشند؛ اول اینکه خریداران در زمان خرید اوراق اختیار فروش باید مالک سهام شرکت باشند و حداکثر تعداد اوراق قابل‌خریداری برابر با تعداد سهام تحت‌مالکیت خریدار است. دوم اینکه تعداد اوراق اختیار فروش که هر فرد امکان خرید آن را دارد، محدود است و باید به آن توجه شود. سوم اینکه این اوراق معاملات ثانویه ندارند و در نتیجه در صورت خرید، امکان فروش آن برای خریدار وجود ندارد.

همچنین در صورتی که بعد از خرید اوراق، خریدار سهام خود را بفروشد و در نتیجه‌ این معامله، تعداد اوراق‌تبعی بیشتر از تعداد سهام شود، در پایان روز معاملاتی اوراق مازاد اعتبار خود را از دست می‌دهند و هزینه‌ای بابت این موضوع به خریدار برگشت داده نخواهد شد. افزون بر این، در صورت تمایل به استفاده از اختیار فروش باید در روز سررسید تا قبل از اتمام مهلت تعیین‌شده توسط شرکت، خریدار اوراق فروش تبعی درخواست خود را از طریق کارگزار اعلام کند. در صورت عدم‌درخواست، اوراق تبعی باطل می‌شود و هیچ هزینه‌ای بابت آن به خریدار برگشت داده نخواهد شد. نکته آخر هم اینکه اشخاص حقوقی مجاز به خرید این اوراق نیستند.