آنها این مساله را مطرح می‌کردند که چه بایدن رئیس‌جمهور شود و چه ترامپ، باید دید آیا مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا شکل می‌گیرد یا نه. در همین رابطه سعید درخشانی، فعال بازار سرمایه در صفحه خود نوشت: «بخشی از تحلیلگران اعتقاد دارند که در صورت پیروزی بایدن و رفع احتمالی تحریم‌ها بازهم اتفاق خاصی در اقتصاد رخ نخواهد داد و قیمت‌ها صعودی خواهد بود! اگر کاهشی هم در نرخ ارز رخ بدهد مقطعی خواهد بود و از این حرف‌ها که برای بنده بسیار عجیب است.» او در ادامه توییت خود نوشت که «ضمن احترام به همه این افراد، به نظر عمده کنشگران که در حافظه کوتاه‌مدت گرفتار شده‌اند، یعنی اتفاقی که در کوتاه‌مدت رخ داده را ادامه‌دار می‌بینند، دهه ۸۰ و سال‌های ۹۲ تا ۹۶ نشان داد اگر اقتصاد ایران تحریم نباشد اتفاقا پتانسیل زیادی برای ثبات نرخ ارز در میان‌مدت دارد.» جدا از درخشانی، کاربران زیادی در روزهای گذشته از نگرانی‌های خود درباره فردای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نوشتند. موضوعی که آنها مطرح می‌کنند از این قرار است که سرمایه‌هایشان در بورس است و برایشان تفاوتی ندارد که بایدن رئیس‌جمهور شود یا ترامپ، چرا‌که خواسته اصلی آنها سروسامان گرفتن بورس است تا بتوانند به فعالیت خود در این بازار مالی ادامه دهند.

از توییت‌هایی هم که در روز گذشته مورد توجه کاربران شبکه اجتماعی توییتر قرار گرفت، نوشته حسین سلاح‌ورزی، فعال اقتصادی بود. او در صفحه شخصی خود نوشت: «دولت می‌خواهد با حمایت از بورس اوراق بهادار، در این بازار تامین مالی کند! بعد همزمان با سرکوب قیمت در بورس‌کالا به بازار سهام علامت منفی مخابره می‌کند! به‌جز ایران ممکن است در کجا چنین اتفاقی بیفتد؟ زیبا نیست؟!» کاربران با بازنشر این توییت درباره عملکرد اقتصادی متناقض دولت نوشته بودند و برخی از کاربران هم در قسمت نظرات درباره مساله‌ای که سلاح‌ورزی مطرح کرده بود، مطالبی نوشته بودند و نسبت به سیاست‌های اقتصادی و چنددستگی در تیم اقتصادی دولت انتقاد کرده بودند. از دیگر مسائلی که در آخر هفته گذشته توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده بود، عرضه دام‌زنده در بورس‌کالا بود. کاربران در نوشته‌های خود با کنایه و انتقاد نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دادند.

در ادامه توییت‌های برخی از چهره‌های اقتصادی آورده شده است. لازم به ذکر است که این نوشته‌ها نظر شخصی این اشخاص است و روزنامه «دنیای‌اقتصاد» آنها را تایید یا رد نمی‌کند.

 

محمدرضا فرهادی‌پور

اقتصاددان

تاریخچه شاخص‌کل بورس نشان می‌دهد از اواخر بهمن ۱۳۹۲ که از بیش از ۸۸ هزار وارد فاز نزولی شد تا اواخر آبان ۱۳۹۶ نتوانست به رقم قبلی خود برگردد. ماشه بی‌اعتمادی به بورس کشیده شده است و به این راحتی‌ها تا بعد از انتخابات ۱۴۰۰ برنمی‌گردد.

 

رضا غلامی

پژوهشگر اقتصاد پول و بانک

زیاد می‌شنوید که بازار سهام به تعادل می‌رسد. این دقیقا یعنی چی؟ تعادل بازار کجاست؟ براساس تعریف جان نش (Nash) تعادل جایی است که هیچ‌کس انگیزه خروج از آن را نداشته باشد. به نظرتان نقطه‌ای داریم که در آن هیچ خریداری انگیزه فروش و هیچ فروشنده‌ای انگیزه خرید نداشته باشد؟

 

مهدی رباطی

رئیس هیات‌مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران

پیروزی جو بایدن به‌نظرم یک شوخی سیاسی است! این نظر صرفا یک شهود است و تحلیلی پشتش نیست. ضمنا معتقدم اگر بنابر توافق باشد به دلایل متعدد جمهوری‌خواهان گزینه بسیار معتبرتری هستند، دموکرات‌ها یعنی داعش و خاورمیانه سوخته. البته در بورس کشور ما که بایدن پرزیدنت شد و کابینه‌اش رای اعتماد هم گرفت.