جامعه بورسی21 میلیونی شد

شاخص کل بورس تهران به‌عنوان مهم‌ترین نماگر بازار سرمایه از رقم ۳۰۲.۱۷۳واحد در پایان مهرماه ۹۸ با رشد قابل توجه ۳۶۹درصدی در مهر۹۹به رقم۱.۴۱۹.۳۰۵ واحد افزایش یافته است. بر اساس شاخص‌های آماری بازار سرمایه، ضریب نفوذ کدهای بورسی در این بازه زمانی نیز افزایش قابل توجهی یافته است. بر اساس آمارهای به دست آمده از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، در ۷ ماه نخست سال جاری ۹ میلیون و ۵۱۵ هزار کد معاملاتی جدید صادر شده تا مجموع دارندگان کد بورسی به۲۱ میلیون و ۱۷۳هزار نفر افزایش پیدا کند. بر همین اساس یک‌چهارم جمعیت کشور دارای کد معاملاتی هستند و معاملات تالار شیشه‌ای را رصد می‌کنند. در حالی تعداد کدهای معاملاتی در ۷ماه ۲۱ میلیون نفر را رد کرده که در سال۹۸ ۱۱ میلیون و ۶۶۵ هزار کد بورسی صادر شده بود.

برهمین اساس ۵۶۶ هزار کد معاملاتی جدید در مهرماه صادر شده این در حالی است که پس از ثبت قله ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحدی در ۱۹ مردادماه، شاخص سهام در مسیر اصلاحی قرار گرفت اما صدور کدهای جدید بورسی متوقف نشد. در این میان از آنجا که برای مشمولان سهام عدالتی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند کد بورسی صادر می‌شود، تعداد کدهای بورسی صادر شده به بیش از ۴۹ میلیون کد می‌رسد. رونق معاملات آنلاین در بازار سهام نیز از مهم‌ترین دلایل استقبال مردم برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. آغاز به کار سامانه معاملات برخط (آنلاین) به اواخر سال ۸۹ بازمی‌گردد که با هدف توسعه بازار سرمایه و سهولت و عدالت در معاملات پای سرمایه‌گذاران بسیاری را به بازار سهام باز کرد. پیش از این، رکورد افزایش صدور کدهای سهامداری با ۴۸ درصد رشد در سال ۹۰ ثبت شده بود. کارشناسان افزایش ۳برابری قیمت دلار از هزار تومان به ۳۹۰۰ تومان در سال ۹۰ را عامل تغییر و تحولات بازار سرمایه در این سال عنوان می‌کنند.

بررسی آمار تعداد کدهای صادر شده نشان می‌دهد در سال ۹۱ در مجموع ۶ میلیون و ۴۸۸ هزار کد، در سال ۹۲ در مجموع ۷ میلیون و ۳۶۲ هزار کد، در سال ۹۳ در مجموع ۷ میلیون و ۹۹۶ هزار کد، درسال ۹۴ در مجموع ۸ میلیون و ۸۴۱ هزار کد، درسال ۹۵ در مجموع ۹ میلیون و ۳۴۸ هزار کد، درسال ۹۶ در مجموع ۹ میلیون و ۹۶۵ هزار کد، درسال ۹۷ در مجموع ۱۰ میلیون و ۸۴۴ هزار کد و درسال ۹۸ در مجموع ۱۱ میلیون و ۶۶۵ هزار کد معاملاتی برای سهامداران داشته‌ایم.

تداوم حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار

بر اساس آمار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پایان۷ماه سپری شده از سال ۹۹، در مجموع ۹ میلیون و ۵۱۵ هزار کد جدید از سوی سمات صادر شده و مجموع کدهای بورسی به ۲۱ میلیون و ۱۷۳هزار کد افزایش پیدا کرده است. از میان تعداد کدهای معاملاتی صادر شده تنها۱۹ سرمایه‌گذار خارجی در مهرماه کد بورسی دریافت کردند تا مجموع کدهای معاملاتی سرمایه‌گذاران خارجی به ۲هزار و ۴۶۷ نفر برسد. این تعداد سرمایه‌گذار از ۴۳ کشور جهان متقاضی دریافت کد معاملاتی و سرمایه‌گذاری در بورس تهران بوده‌اند. اگرچه شرایط سیاسی ویژه کشور و تحریم‌های حاکم بر بازار باعث شده تا سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بورس با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان شوند و رغبتی برای حضور در این بازار نداشته باشند اما تداوم صدور همین میزان کد معاملاتی نیز حاکی از آن است که همچنان می‌توان به حضور سرمایه‌گذاران خارجی دربورس اوراق بهادار تهران امید داشت. بیشترین میزان صدور کد خارجی در سال ۸۷ بوده و در این سال صدور کد معاملاتی برای سهامداران خارجی رشدی ۶۶ درصدی را تجربه کرده است.

اما بررسی جزئیات صدور کدهای معاملاتی نشان می‌دهد ۶هزار و ۸۰۷ کد مربوط به سهامداران حقوقی بوده و ۵۵۹.۱۹۳ کد در اختیار سهامداران حقیقی قرار دارد. همچنین یکی دیگر از نکات قابل ‌توجه، افزایش فعالیت زنان در بازار سرمایه است به‌طوری‌که بخش قابل توجهی از کدهای صادر شده در ۷ ماه ۹۹مربوط به بانوان بوده که نشان می‌دهد بانوان برای ورود به بازار سهام و مشارکت در این بازار خیز جدی برداشته‌اند.

استان‌های پیشتاز در صدور کد بورسی

اگرچه تا اواسط مرداد بورس با درخشش عجیبی نسبت به بازارهای موازی بازدهی داشت اما توقف یکه‌‌تازی بورس از۱۹ مرداد و همزمان با آغاز اصلاح قیمت‌ها رقم خورد.

با این اوصاف در تهران بیش از ۸/  ۱۷درصد از کدهای بورسی صادر شده است. اگرچه آمار فراوانی استان‌ها در صدور کد بورسی هر ۶ ماه ارائه می‌شود اما بر اساس همین آمار ۶ ماهه، تهران در صدر صدور کدهای بورسی قرار دارد. به عبارتی در استان تهران بیش از۳ میلیون و ۶۵۶ هزار نفر دارای کد معاملاتی هستند. پس از آن استان اصفهان با ۶/ ۷ درصد در رتبه بعدی قرار می‌گیرد و در مجموع بیش از یک میلیون و ۵۵۳ هزار نفر در این استان دارای کد معاملاتی هستند. استان‌های خراسان رضوی، فارس و آذربایجان شرقی در رتبه‌های بعدی بیشترین کد بورسی قرار دارند. در انتهای جدول نیز استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۸۶ هزار و ۵۸۱ کد معاملاتی قرار دارد.