یکی از مواردی که وزیر اقتصاد در صحبت‌هایش دیروز مطرح کرد، این بود که «آنچه که به ما امید می‌دهد برنامه‌هایی است که برای عرضه داریم. تا پایان سال‌جاری می‌توانیم صد شرکت جدید را عرضه اولیه کنیم» این بخش از صحبت‌ها مورد توجه خیلی از سهامداران فعال در شبکه اجتماعی توییتر قرار گرفته بود. کاربران در رابطه با این صحبت‌ها چند موضوع را مطرح می‌کردند؛ یکی از مسائل از این قرار بود که به جای عرضه‌های اولیه و چنین تبلیغاتی که جنبه روانی برای سهامداران تازه وارد دارد، فکری به حال وضعیت نابسامان بورس کنید تا مردم بیشتر از این سرمایه‌هایشان را از دست ندهند. یکی دیگر از نکات این بود که با وجود اعتراض‌های سهامداران در خیابان و فضای مجازی ؛ اما دولت انگار چشم‌هایش را  روی واقعیت بسته است. کاربرانی که این مساله را مطرح می‌کردند از این موضوع گلایه داشتند که چرا دولت همچنان مانند اوایل سال‌جاری به فکر تبلیغات است و به این موضوع فکر نمی‌کند که فعلا سروسامانی به وضعیت آشفته بورس بدهد و بعد برود سراغ عرضه‌های اولیه. در ادامه نوشته‌های برخی از فعالان اقتصادی و بازار سرمایه، نماینده‌های مجلس و... می‌آید که در فضای مجازی منتشر شده است. لازم به ذکر است که این نظرات مورد تایید روزنامه «دنیای‌اقتصاد» نیست و صرفا بازنشر نظرات افراد است.

 

سعید درخشانی

فعال بازارسرمایه

طرفدار نرخ بهره حقیقی بالا  یا پایین نیستم، طرفدار نرخ ارز بالا  یا پایین نیستم. آنچه که طرفدارش هستم نرخ متناسب با شرایط روز برای بهتر شدن وضعیت عمومی اقتصاد است. اگر بنده همیشه مدافع یک موضع خاص (مثلا نرخ بهره پایین) باشم دیگر تحلیلگر اقتصادی نیستم ؛ بلکه ذی‌نفع هستم.

 

احمد امیرآبادی فراهانی

نماینده مجلس

تا وقتی که اقتصاد کشور به سفر آبه و تلفن مکرون و انتخابات آمریکا و مذاکره شرطی شده و از طرفی تا ناهماهنگی بین دولتی‌ها حل نشود وضع معیشت مردم وحتی بورس و گمرک بهتر از این نخواهد شد. دشمن با اعمال فشار ازطریق تحریم اقتصادی، به‌دنبال مهار توانمندی‌های ملت ایران است.

 

احسان دشتیانه

عضو هیات‌مدیره ذوب‌آهن اصفهان

کاهش شدید صادرات فولاد، ۶ ماهه اول ۳۵ درصد! با قانون جدید مجلس شورای اسلامی صادرات فولاد در خطر کاهش شدیدتر قرار دارد. بازار سرمایه و این صنعت مادر را بیش از این تضعیف نکنیم. راه توسعه اقتصادی، توسعه صادرات است و در نظر داشته باشیم که بازارها به سختی به‌دست می‌آیند، پس آنها را راحت از دست ندهیم. طرح جدید مجلس شورای اسلامی برای بازار زنجیره فولاد، متاسفانه بدون در نظر گرفتن مصرف داخلی، مازاد تولید و مهم‌تر از همه نیاز ارزی کشور و تاثیر قابل توجه گروه فلزات اساسی در بازار سرمایه در حال ارائه به صحن علنی است.

 

حسین سلاح ورزی

عضو شورای عالی بورس

تصمیمات جلسه روز سه‌شنبه مجلس در مورد بورس از جمله: الزام بازارگردانی سهام شرکت‌ها، تزریق منابع مالی به صندوق تثبیت و خرید سهام خزانه موضوعات جدیدی نیست، همه قبلا در شورای عالی بورس مصوب و ابلاغ شده‌اند. ضروری و پسندیده‌تر است گزارشی در مورد علت عدم ‌اجرای این مصوبات منتشر شود.

 

مهدی رباطی

رئیس هیات‌مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران

چرا اصلاح جدی دلار و طلا استارت نمی‌خورد؟ روندها جان‌سخت هستند، در خود بورس بارها برای کاهش فشار آوردند ولی در نهایت صعودی شد تا اینکه سرانجام دیگر پولی برای بیشتر باد شدن نبود و سقوط کرد. همین رفتار درخصوص دلار نیز صادق است، مقاومت می‌کند ولی در نهایت اصلاح پیش روست.

 

محمدرضا فرهادی پور

اقتصاددان

انتظارات و ترجیحات و اعتماد سه بنیاد بازار هستند؛ انتظارات که روی زیان بسته شود، ترجیحات که به سمت بازارهای دیگر سوق یابد و اعتماد که به بی‌اعتمادی بدل شود، فروپاشی بازار اتفاق می‌افتد.

 

صادق الحسینی

اقتصاددان

برخی فعالان بورس می‌گویند چون انتظارات با آمدن بایدن تعدیل شده نرخ بهره را پایین بیاورید  وگرنه رکود می‌شود. تقریبا قضیه برعکس است! هنوز نرخ بهره حقیقی گذشته‌نگر در ایران منفی ۲۶درصد است. با این رشد نقدینگی، انتظارات بتواند ۴-۵درصد از این نرخ منفی کم کند. پس نرخ بهره همچنان به شدت منفی است. آیا کاهش نرخ بهره اثر مثبت معنی‌داری بر بورس دارد؟ نه واقعا! نه در شرایط ایران با این نرخ بهره منفی و با نبود بازار بدهی! اصلا این حرف‌ها بی‌معنی است. برخی ممکن است بگویند بالا رفتن نرخ بهره قیمت تمام شده را زیاد می‌کند. در نگاه اول این منطقی به نظر می‌آید! اما این هم درست نیست و عملا کمکی به بنگاه نمی‌کند. فرهاد نیلی در مطالعه‌ای نشان داده که سهم هزینه مالی از کل درآمد بنگاه‌های بورسی فقط ۵درصد است! مثلا اگر نرخ بهره حتی ۵۰درصد هم بالا برود و از ۱۵درصد بشود 5/ 22درصد اثرش روی بنگاه‌ها بسیار ناچیز است. پس از این مسیر هم اثر معنی‌داری نداریم. اما دوستان بورسی به جای خواسته غلط و بی‌فایده عدم‌افزایش نرخ بهره چه بخواهند؟ چگونه به بورس و اقتصاد کشور کمک کنیم؟ ۱.عدم سرکوب قیمتی (از خودرو تا فولاد) ۲.عدم سرکوب نرخ ارز (حفظ سطح رقابت‌پذیری تجاری بنگاه‌ها) ۳.برداشتن محدودیت‌های بازار مثل دامنه نوسان و در نهایت بگذارید بازار، بازار باشد.