هر چند بورس‌بازان ثبات نسبی بازار ارز را در فرآیند داد و ستد‌‌های خود در نظر دارند و بعضا نرخ‌های فعلی دلار را برای روز‌‌های آتی معاملات خود در بازار سهام مطلوب ارزیابی می‌کنند اما در اکثر روز‌‌های معاملاتی هفته گذشته بر خلاف این مفروضات با افزایش فروش مواجه بودند. در این بین حقوقی‌‌های غالبا نظاره‌گر در روز‌های منفی نیز اقدام به چینشی جدید در سبد سرمایه‌گذاری خود کردند و با خرید سهام ارزنده به نوعی از بازار حمایت کردند. در ادامه اما، ورق معاملات حقیقی‌ها روز چهارشنبه برگشت و با یک تغییر رویکرد، هر چند خالص فروش این گروه مثبت بود، اما خرید سهام در دستور کار این قشر از معامله‌گران قرار گرفت. هفته گذشته دستورالعمل‌های معاملاتی تازه‌ای برای بورس‌بازان منتشر شد اما با این حال برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند سیاست‌گذار آزمون و خطاهای زیادی را طی چند وقت اخیر در بازار سهام انجام داد. هر چند گفته می‌شود مقررات جدید در راستای حمایت و صیانت از جامعه سهامداری لحاظ شده است اما دخالت در سازوکار بازار به واسطه برخی از این دستورالعمل‌ها تا حدودی از بازگشت تعادل به بازار سهام ممانعت کرد.  حسن قالیباف‌اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هفته گذشته در واکنش به شرایط توقف و بازگشایی نماد‌‌های معاملاتی در بازار سهام تاکید کرد:‌ براساس قانون بازار اوراق بهادار، بازگشایی و توقف نمادها بر عهده بورس‌ها است، بنابراین با توجه به توقف طولانی‌مدت نماد معاملاتی «شستا»، باید هر چه سریع‌تر این نماد و سایر نمادهای متوقف را شرکت بورس تهران تعیین تکلیف کند. وی‌ حفظ حقوق سرمایه‌گذاران را اولویت و رسالت سازمان بورس و اوراق بهادار دانست و افزود:‌ یکی از مصوبات آخرین جلسه شورای عالی بورس، بحث عدالت ترمیمی بود و بر اساس آن مقرر شد از طریق ساز و کار‌های جبرانی، برخی تخلفات جزئی، داخل بازار سرمایه رسیدگی و سایر موارد به قوه‌قضائیه ارجاع شود. همچنین موضوع دیگر درخصوص بحث افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم بود. بر اساس این دستورالعمل ساز و کار افزایش سرمایه از محل صرف سهام یا سلب حق تقدم به همراه موارد استثنا تبیین شده و شرکت‌ها می‌توانند بحث تامین مالی و افزایش سرمایه در بازار سرمایه را با روش‌های مختلف دنبال کنند. قالیباف‌اصل خبر داد:‌ سپرده‌گذاری در صندوق تثبیت بازار سومین موضوعی بود که در شورای عالی بورس تصویب شد. علی صحرایی مدیر عامل شرکت بورس تهران نیز از تزریق بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد. هفته گذشته محمود گودرزی، معاون بازار شرکت بورس تهران نیز از امکان انجام معاملات روزانه خبر داد و گفت: از روز سه‌شنبه ۲۰ آبان تمامی سرمایه‌گذاران می‌توانند روزانه به خرید و فروش بپردازند. همچنین سمیرا خشنود مدیر عملیات بازار شرکت بورس تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس مصوبه هیات‌مدیره، از روز شنبه ۲۴ آبان‌ماه، زمان سفارش‌گیری و پیش‌گشایش در کلیه بازار‌ها از ساعت ۸:۴۵ تا ۹ صبح خواهد بود.

جعفر جمالی معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار هفته گذشته اعلام کرد:‌ سازمان بورس و اوراق بهادار طبق قانون مکلف است، علیه کسانی که فعالیت غیرمجاز نهادهای مالی مانند سبدگردانی، یا ارائه مشاوره سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند، اقدام کند. به گفته وی،‌ افرادی که در فضای مجازی ناهنجاری ایجاد کرده و فعالیت‌های مخرب، تخلف‌آمیز و مجرمانه انجام می‌دهند، مورد تعقیب قرار می‌گیرند. محمدرضا معتمد مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد: ‌افرادی که درخواست فروش سهام عدالت را دادند، می‌توانند درخواست فروش سهام خود را حذف کنند. سامانه‌های کارگزاری‌ها آمادگی دارند، بلافاصله بعد از درخواست عدم فروش سهام عدالت، فروش سهام را از سامانه خارج کنند.

در ادامه روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار طی اطلاعیه‌ای درخصوص اخبار منتشره در زمینه احراز هویت چندعاملی برای ورود به سامانه‌های معاملات برخط، اعلام کرد موضوع فوق در حال بررسی است. مصوبات هیات مدیره سازمان بورس، از طریق اعضا یا دبیر هیات مدیره (معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار)، اطلاع‌رسانی خواهد شد. از سویی دیگر، اطلاعیه عملیات بازارگردانی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران نیز منتشر شد. مدیر عملیات بازار شرکت بورس و اوراق بهادار در این اطلاعیه‌ اعلام کرد: عملیات بازارگردانی سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری سیمان تامین، سیمان‌فارس‌ و خوزستان، سیمان‌ صوفیان‌، سیمان‌ غرب، سیمان‌ ارومیه، سیمان‌ قائن‌، سیمان شاهرود، سیمان خوزستان، سیمان فارس، سیمان خزر، سیمان فارس نو، سیمان‌ بجنورد، سیمان خاش، سیمان بهبهان، سیمان‌ سفید نی‌ریز، سیمان دورود و ایران ارقام با شرایطی از ۱۸ آبان انجام می‌پذیرد. علیرضا ماهیار معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از جزئیات ارائه کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت در گفت‌و‌گویی خبر داد و افزود: اکثر صاحبان سهام عدالت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند بنابراین هدف، مهیا کردن فرصتی برای نگهداری این سهام در عین برخورداری از منافع آن و جلوگیری از فروش زودهنگام سهام عدالت برای مشمولان است. به گفته وی،‌ برای سهام عدالت سازوکار کاملا الکترونیکی و برخط دیده شده و فرد یا وثیقه‌گذار از طریق درگاه الکترونیک بانک‌ها درخواست خود را ارسال می‌کند و پس از آن سرویس‌ها و تبادلات اطلاعاتی بین شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی و بانک‌ها برقرار می‌شود.  با تصمیم کمیته پایش ریسک بازار، ضریب تعدیل سهام در حساب تضمین مشتریان اعتباری به ۳۵ درصد افزایش یافت. بر این اساس ضرایب جدید از امروز شنبه ۲۴ آبان ۹۹ لازم‌الاجرا بوده و در محاسبه حساب تضمین موضوع معاملات اعتباری اوراق بهادار و سامانه‌های نظارتی مربوطه اعمال خواهد شد.