او ساکن لس‌آنجلس است و بیش از دو دهه در زمینه آموزش سواد مالی به کودکان فعالیت کرده و تاکنون حدود ۳۰۰ هزار کودک در ۴۰ ایالت آمریکا و هشت کشور مختلف از محتوای آموزشی او بهره‌مند شده‌اند.

رنیک نویسنده کتاب «پس‌انداز هویج»، پنجمین جلد از مجموعه ۲۷ جلدی کتاب داستان‌های سواد مالی است که توسط آکادمی هوش مالی و انتشارات قدیانی انتشار یافته است. این کتاب با تاکید بر آینده‌نگری، لزوم پس‌انداز و آماده شدن برای رویدادهای غیرمنتظره را به کودکان آموزش می‌دهد. «پس‌انداز هویج» ماجرای «سامی خرگوشه» را تعریف می‌کند که با جمع‌آوری هویج، خانواده‌اش را در یک روز توفانی از گرسنگی نجات می‌دهد. رنیک موسس یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های سواد مالی در جهان است و با برگزاری رویدادهای آموزشی در مدارس، سواد مالی را به موضوعی جذاب و مفرح برای کودکان تبدیل کرده است. «سامی خرگوشه» شخصیت اصلی داستان‌ها و ترانه‌های رنیک است؛ خرگوشی هم‌نام خود او که هنرمندی خلاق به نام وان الوِرادو آن را طراحی کرده است. رنیک می‌گوید وجه تشابه خرگوش‌ها و پول، تکثیر شدن است. خرگوش‌ها تکثیر می‌شوند و این دقیقا یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های پول است؛ اتفاقی که از طریق سرمایه‌گذاری و پس‌انداز می‌افتد.

از نگاه او، بزرگسالان و پدر و مادرها اغلب خودشان را به دلیل دیر شروع کردن پس‌انداز و سرمایه‌گذاری سرزنش می‌کنند. دغدغه آنها این است که نکند خودشان هم ناآگاهانه دچار همین خطا در قبال فرزندان‌شان شوند. همین دغدغه‌ها انگیزه‌ای شد تا او کتاب «پس‌انداز هویج» را بنویسد و مأموریت مهم خود، یعنی ساده‌سازی فرآیند آموزش‌های مالی برای پدر و مادرها و معلم‌ها و در نهایت تضمین آینده کودکان را شروع کند. هدف او این است که به‌شکلی کاملا ساده و در عین حال مفرح و جذاب، عادات و احساسات و رفتارهای صحیح در مواجهه با پول را در کودکان ایجاد کند و زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. این کار باید در سنین پایین و قبل از آنکه کودکان رابطه‌ای آسیب‌دیده با پول داشته باشند، شروع شود. افزایش آگاهی‌های مالی و آشنایی کودکان با موضوعات اقتصادی ضروری است؛ چرا که داشتن و حفظ ثبات و امنیت و آزادی مالی در زندگی افراد، بدون آنکه بدانند کارکرد پول چیست و نحوه کار کردن با آن چگونه است، امکان ندارد. از سوی دیگر، نتایج تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد، رویکردها و عادت‌ها و رفتارهای افراد در مواجهه با پول از همان دوران کودکی شکل می‌گیرد. بر اساس تحقیقی که در دانشگاه کمبریج انجام شده، عادت‌های مربوط به پول تا قبل از سن هفت سالگی در کودکان ایجاد می‌شود. کودکان از همان لحظه تولد و شاید حتی قبل از آن در حال یادگیری هستند. چشمان و گوش‌های آنها به‌دنبال دریافت اطلاعات است. ممکن است نتوانند درباره این اطلاعات صحبت کنند؛ اما عادت‌ها و رفتارها شکل می‌گیرند. در سنین سه تا پنج سالگی، درست زمانی که درخواست‌های کودکان از والدین شروع می‌شود، این اطلاعات خود را نشان می‌دهند و به این ترتیب روابط آنها با پول شکل می‌گیرد.

سؤال مهم برای والدین این است که آیا آنها می‌خواهند مسوولیت آموزش‌های مالی کودکان و پرورش عادات و رفتارهای مالی‌شان را بپذیرند؟ این تصمیم‌گیری قطعاً تاثیر قابل‌توجهی بر رشد کودکان و آمادگی و توانایی آن‎ها برای ایجاد ثبات و امنیت و آزادی مالی در آینده دارد.

رنیک در سال ۲۰۰۰ شرکتی به نام «پس‌انداز یک عادت است» تاسیس کرد و فعالیت‌های او در ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد، رویکرد او برای ساده‌سازی مفاهیم مالی موفقیت‌آمیز بوده است. اگرچه برای بسیاری از معلمان آموزش مفاهیم مالی کسل‌کننده است، اما رنیک موفق شده از طریق برندسازی و حضور در مدارس و با شعر و ترانه و بازی این مفاهیم را به موضوعاتی کاربردی و البته جذاب برای کودکان بدل کند. او تاکنون بازخوردهای فوق‌العاده‌ای دریافت کرده؛ چرا که سامی برای کودکان شخصیتی دوست‌داشتنی است و کودکان به‌خوبی با او ارتباط برقرار می‌کنند.  سام رنیک علاوه بر کتاب «پس‌انداز هویج»، پنج کتاب داستان و ۱۰ کتاب کار نوشته و ۱۰۰ ترانه با موضوع سواد مالی سروده است. تمرکز تمام این منابع بر شکل‌دهی عادت پس‌انداز در کودکان است. از نگاه او، پس‌انداز یک عادت مهم است، خرج هوشمندانه یک عادت مهم است، پول درآوردن یک عادت مهم است، کمک کردن به دیگران، البته به‌شکل معقول و منطقی یک عادت مهم است.  رنیک معتقد است، ایجاد عادت‌های صحیح، کلید دستیابی به امنیت و آزادی مالی است؛ به همین دلیل او قصد دارد یک مدرسه آنلاین تاسیس کند که در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی خواهد شد. در این مدرسه، کارگاه‌های آنلاین برای همه سنین برگزار و دروس و دستورالعمل‌ها آموزش داده می‌شود.