از آنجا که روز گذشته در معاملات بورس گروه خودرویی بیشترین ارزش معاملات را به نام خود اختصاص داده بودند و گروه کانه‌های فلزی نیز یکی از برترین گروه‌های صنعت بود، برخی از کاربران فعال در حوزه بورس، به سهامداران خرد توصیه می‌کردند که اگر قصد خروج از بورس را ندارند، بهتر است به سمت این گروه‌ها کوچ کنند و در آنها سرمایه‌گذاری کنند. برخی از کاربران هم که از چهره‌های آشنای حوزه بورس هستند این مساله را مطرح می‌کردند که روند مثبت شدن بورس در هفته‌های آینده هم ادامه پیدا می‌کند و روزهای خوبی پیش رو است. با این حال عده‌ای معتقد هستند که بهتر است تمام و کمال به این روند دل‌خوش نباشند چون بازار سرمایه کشور بارها و بارها ثابت کرده است که خیلی قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است در یک شب تا صبح اتفاقات عجیب و غریبی بیفتد و صبح با شگفتی یا با حسرت به سرمایه‌های خود نگاه کنید، پس بهتر است اسیر جو و هیجان نشوید. از پیش‌بینی‌هایی هم که افراد فعال در حوزه بازار سرمایه و بورس درباره آن صحبت‌ می‌کردند، وضعیت بورس در محدودیت‌های دو هفته‌ای آذرماه بود. محدودیت‌هایی که به خاطر شیوع گسترده کرونا در کشور از روز شنبه شروع می‌شود. از آنجا که بانک‌ها باز هستند، بورس هم مشغول فعالیت است و همین موضوع ذهن افراد فعال در این حوزه را درگیر کرده است. این افراد خیلی به رشد بازار در محدودیت‌های پیش رو خوش‌بین نیستند اما معتقدند در این مدت بعید است خبری از سقوط بورس باشد. در نتیجه این موضوع را مطرح می‌کنند که بورس روی خطی که در این یک هفته طی کرده است، راهش را ادامه می‌دهد و خبری از اتفاقی غیرطبیعی نخواهد بود.

صعود مجدد به نفع مردم یا دولت؟

از نوشته‌هایی که روز گذشته در شبکه‌اجتماعی توییتر و گروه‌های تلگرام مورد توجه قرار گرفت و موافقان و مخالفانی داشت، نوشته شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس بود. چراغی در توییت خود نوشته بود: «با روندکاهشی ارز واشباع قیمت مسکن وثبات سایر بازارها، بورس همچنان بهترین مکان برای جذب منابع نقدینگی است. با مساعدت و همکاری بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات مالی، پس ازسال‌ها مجاز به تاسیس صندوق‌های جدید درآمد ثابت و همچنین افزایش سقف صندوق‌های فعلی شدند. همه شرایط برای صعود مجدد فراهم است.» بعد از انتشار این نوشته در صفحه توییتر چراغی، افرادی جمله «شرایط برای صعود مجدد فراهم است» را پالسی مثبت به بازار و سهامداران معرفی کردند و نوشتند که سبز پوش بودن بازار در چند روز گذشته شروع روند صعودی است. در مقابل اما افرادی درباره این مساله می‌نوشتند که چنین نگاهی یعنی شروع روند صعودی، خوش‌بینی مصنوعی است. آنها در نوشته‌هایشان بیان می‌کردند که تمام این موضوعات برای دل‌خوش کردن سهامداران خرد و آرام کردن فضای اعتراضی و انتقادی پیش‌ آمده نسبت به سازمان بورس و دولت در حال اتفاق افتادن است. اما منتقدان نوشته شاهین چراغی، به جروبحث‌های این کاربران توجهی نداشتند. آنها با اساس این نوشته و نگاه مخالف بودند. برای مثال در یکی از گروه‌های اقتصادی در تلگرام، بعد از انتشار توییت این عضو شورای عالی بورس، یکی از افراد که استاد دانشگاه است، درباره جذب نقدینگی و صعود مجددی که از سوی چراغی مطرح شده بود، نوشت که اینها همه سوت و کف برای دولت است و هیچ دردی از مردم در این شرایط اقتصادی دوا نمی‌کند. یکی دیگر از افراد هم با انتقاد نوشت که سه ماه است گفته می‌شود شرایط برای صعود مهیا است و حالا که بازار ۴۰درصد و اکثر سهام موجود بیش از ۶۰درصد تعدیل قیمت داشته است، صعود موقتی بازار در حد ۱۰، ۲۰ درصد خیلی چیز عجیب و غریبی نیست!

منبع درآمد بسته معیشتی بورس است؟

روز گذشته حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم در صحبت‌هایی مطرح کرد که به زودی بسته معیشتی به خانواده‌های کم‌درآمد پرداخت می‌شود. او همچنین از اعطای وام یک میلیونی هم خبر داد. اما این صحبت‌ها خیلی به مذاق نماینده‌های مجلس و دیگر افراد فعال در بازار سرمایه خوش نیامد. افراد زیادی با یادآوری دیگر وعده‌های ‌ دولت دوازدهم در ماه‌های گذشته از قبیل بسته معیشتی و یارانه بنزین این مساله را مطرح می‌کردند که این وعده هم به دست فراموشی سپرده می‌شود. آنها همچنین به دیگر وعده‌های روحانی مثل بورس محکم اشاره می‌کردند و ادعا می‌کردند که بهتر است این وعده‌ها اصلا مطرح نشود تا مردم بیش از این عصبانی نشوند. اما نماینده‌های مجلس از همه بیشتر نسبت به صحبت‌های روز گذشته حسن روحانی واکنش نشان دادند و در نوشته‌هایشان اکثرا از حسن روحانی این سوال را می‌پرسیدند که منبع این کمک‌ها کجاست! برای مثال سیدنظام‌الدین موسوی، نماینده مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر خود نوشت: «پس از مخالفت چندباره با بسته معیشتی مجلس، آقای رئیس‌جمهور از پرداخت بسته معیشتی نفری ۱۰۰هزار تومان به خانوارهای کم درآمد خبر داد.آقای روحانی! ما که از هر کمکی به مردم چه پیشنهاد مجلس باشد چه دولت استقبال می‌کنیم. اما شما که تا دیروز می‌گفتید بودجه نداریم.گنج پیدا کرد‌ه‌اید؟» افرادی با بازنشر نوشته این نماینده مجلس یا در قسمت نظرات، درباره گنجی که دولت دوازدهم پیدا کرده است می‌نوشتند. آنها بورس را به‌عنوان گنج معرفی می‌کردند و ادعا می‌کردند که علت سبز پوش شدن آن در یک هفته‌ گذشته همین طرح دولت برای پرداخت کمک به خانواده‌های کم درآمد بوده است تا اعتماد دوباره مردم به بورس جلب شود. برای مثال خیلی از افراد فروش سهام شرکت‌های پالایشی، صنعتی، بانک‌ها‌ و بیمه‌ها را منابع طرح معیشتی معرفی می‌کردند. عده‌ای دیگر هم حتی از این موضوع فراتر می‌رفتند و این ادعا را مطرح می‌کردند که دولت از همان زمان که مردم را برای سرمایه‌گذاری در بورس دعوت کرد، قصد داشت کمبود بودجه خود را از این طریق تامین کند. اما عده‌ای هم کم و بیش بودند که در صفحه‌های خود این موضوع یعنی بسته معیشتی را جدالی بین دولت و مجلس می‌دانستند. جدالی که به ادعای آنها قربانی آن سرمایه‌های مردم است چون هر لحظه ممکن است بورس به خاطر این جدل که چه نهادی بسته معیشتی را بین مردم توزیع کند، قرمز رنگ شود یا افزایش شاخص چشم‌گیری داشته باشد.