سوال: با توجه به نزولی شدن قیمت‌ها دربازارهای ارز ، طلا و مسکن آیا سرمایه‌گذاری در بازار سهام به نفع صاحبان نقدینگی است؟

جواب از : مرتضی دلخوش کارشناس بازار سهام

ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و دلار تحت تاثیر انتظارات تورمی و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند روند داد‌و‌ستدهای بازار سرمایه را وارد فاز دیگری کند . اگر اتفاقات بین‌المللی جدیدی در سیاست خارجی کشور رخ دهد و شاهد مذاکرات جدی در این زمینه باشیم قطعا قیمت دلار، طلا و مسکن نیز به سمت کاهشی شدن حرکت خواهد کرد. اتفاقی که می‌تواند بخشی از سرمایه خارج شده از این بازارها را به سمت بورس هدایت کند. اما نکته مهمی که درمورد بازار سرمایه وجود دارد این است که قیمت‌ها در بازار سهام با افت محسوسی مواجه شده‌اند. نزول شاخص از کانال  ۲ میلیون واحد به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد و برگشت مثبت بازار در این مقطع حاکی از آن است که بازار سهام در حال رسیدن به تعادل است و کم کم به روال طبیعی خود با‌ز  می‌گردد.

پیش بینی می‌شود با توجه به تغییرات احتمالی وضعیت سیاست خارجی کشور، سهام صنایع پالایشی، فلزات اساسی، بانکی‌ها و خودرویی‌ها با رشد قابل توجهی رو به رو شوند.

در حال حاضر بازار سرمایه با سرمایه‌گذاران بی تجربه‌ای در زمینه بورس مواجه است که رفتار و تصمیمات هیجانی همین افراد، معاملات روزانه را به چالش می‌کشد. متاسفانه افرادی هستند که از التهابات به وجود آمده به نفع خودشان بهره می‌برند که در نتیجه منجر به سردرگمی سهامداران خرد می‌شود. اگرچه همچنان ترس و بی‌اعتمادی در بازار سهام موج می‌زند. سهامدارانی که به پشتوانه حمایت دولت سرمایه شان را وارد بورس کردند اما دولت بعد از مدتی کوتاه پشت آنان را خالی کرد این دسته از سرمایه‌گذاران همان کسانی هستند که عرضه در بورس را زیاد کردند.

از این رو اگر قرار است دولت در بازار سرمایه دخالت کند باید با مردم روراست باشد و برای جلوگیری از تخلفات حقوقی‌ها بر بازار نظارت داشته باشد.در حال حاضر ۸۰ درصد معاملات توسط ۱۰ حقوقی بزرگ انجام می‌شود که اگر دولت بر نحوه فعالیت آنها نظارت داشته باشد می‌تواند اعتماد سلب شده مردم را دوباره به سمت بازار سرمایه جلب کند.