طرحی برای سهامداران حقیقی

سید امیر حسین قاضی زاده، نایب رئیس مجلس روز گذشته در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «طرح مجمع سهامداران حقیقی بازار سرمایه در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد. تلاش کردم در این طرح سازوکاری ایجاد شود که از سرمایه و منافع مردم حراست شود.» این خبر بعد از انتشار مورد توجه افراد فعال در شبکه اجتماعی توییتر قرار گرفت. بسیاری از فعالان بازار سرمایه با بازنشر توییت این نماینده مجلس درباره این موضوع نوشتند که بعد از سال‌ها بالاخره یک طرح به نفع سهامداران در حال اجرا است. آنها همچنین ابراز امیدواری می‌کردند که در آینده در این طرح خبری از رانت و فساد نباشد و هرچه که هست فقط برای سهامداران و فعالیت‌های آنها باشد. با رصد نظرات افراد درباره این طرح، یکی از دل‌نگرانی‌هایشان حضور افراد بدون رانت و سهمیه در این طرح بود. افرادی که طبق دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه آدم‌های سالمی باشند و به گفته آنها به شخص یا نهاد خاصی وصل نباشند. عده‌ای دیگر از افراد هم در رابطه با محتوای این طرح نوشتند و ابراز امیدواری کردند که با اجرایی شدن آن تلنگری بر عملکرد و گفتار برخی از مدیران شرکت‌های بورسی وارد شود تا عملکرد بهتری داشته باشند. از دیگر نکاتی که فعالان بازار سرمایه در رابطه با این طرح مطرح می‌کردند از این قرار بود که سهامداران خرد بعد از اجرایی شدن این طرح می‌توانند در تصمیمات کلان بازار سرمایه نقش داشته باشند. آنها این اقدام را از این جهت مثبت می‌دانستند که با این کار حقوقی‌ها دیگر دارای نقش اصلی برای مشورت و تصمیم‌سازی دولت و مجلس نیستند و سهامداران حقیقی هم می‌‌توانند دغدغه‌ها و انتظارات خود را به گوش مسوولان برسانند. اما خب همه هم به این طرح نگاه مثبتی نداشتند. افرادی بودند که نگاه مثبت دیگران به این طرح را دل‌خوشی الکی معرفی می‌کردند و می‌گفتند که هیچ کاری از پیش نمی‌رود. برخی‌ها هم بودند که می‌گفتند به زودی حقوقی‌ها در این طرح نفوذ می‌کنند و در نتیجه طرح کارآیی خود را از دست می‌دهد. برخی دیگر هم این اقدامات را در راستای نمایش قدرت‌نمایی دولت – مجلس می‌دانستند و می‌گفتند که بورس تبدیل به ابزاری برای جلب اعتماد مردم به جناحی خاص شده است. به ادعای این افراد تا وقتی که بورس چنین ابزاری برای سیاستمداران باشد، نه تنها سرمایه‌داران اعتماد کاملی به این بازار سرمایه نخواهند داشت، بلکه هیچ‌کاری هم به خوبی و با موفقیت پیش نمی‌رود.

گلایه از ترس‌های سهامداران

در روزهای گذشته که سهامداران و فعالان حوزه بازار سرمایه و بورس در شبکه‌های اجتماعی درباره وضعیت بورس در هفته‌های آینده می‌نوشتند، افرادی که نگاه مثبتی به رویه در پیش گرفته شده در بورس داشتند گاهی با طعنه و کنایه به سهامدارانی که سرمایه‌های خود را از بورس خارج کردند درباره طمع آنها و ترس‌هایشان می‌نوشتند. برخی از این کاربران به این مساله می‌پرداختند که بازار در این یک ماه و احتمالا ماه آینده روزهای خوبی دارد اما ترس بیش از حد سهامداران باعث شد که از بازار با ضرر خارج شوند. اما برخی از افراد به این نگاه معترض بودند. آنها درباره این مساله می‌نوشتند که از سهامداران خرد و تازه وارد بورس، نباید انتظار داشت که با اصول سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی آشنایی کامل داشته باشند. آنها این مساله را مطرح می‌کردند که افراد تازه وارد با پس‌اندازی که داشته‌اند به بورس آمدند و طبیعی است که دل‌نگران سرمایه‌هایشان باشند و خیلی اهل ریسک و صبوری نباشند. این افراد همچنین به این مساله می‌پرداختند که تمام این موضوعات بر می‌گردد به عدم آموزش و چاره‌اندیشی برای زیرساخت‌های ورود تازه‌واردان برای سرمایه‌گذاری در بورس.

آدرس را خودمان بلدیم، شما برخورد کنید

روز به روز به تعداد نماینده‌هایی که در شبکه اجتماعی توییتر حضور پیدا می‌کنند اضافه می‌شود. این حضور اما یک وجه اشتراک دارد و آن هم انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت است. انتقادهایی که بعضا تند و تیز است و البته گاهی هم پیش می‌آید که به جای جلب توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد کاربران قرار می‌گیرد. روز گذشته احسان ارکانی، نماینده مجلس یازدهم در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «طبق گزارش مرجع نظارتی در هفت ماه اول امسال، ۲۸ هزار میلیارد تومان مازاد فروش سهام شرکت‌های دولتی در بورس، از جیب مردم به حساب دولت رفته است. آنهایی که دنبال پول برباد رفته مردم در بورس هستند؛ این هم آدرس!» اما این نوشته خیلی مورد استقبال کاربران شبکه اجتماعی توییتر قرار نگرفت. مساله‌ای که مورد انتقاد از سوی کاربران قرار گرفته بود از این جهت بود که چرا نماینده‌های مجلس به جای پیگیری مشکلات و اتفاقاتی که می‌افتد و عمل کردن به وظایفشان، صرفا به توییت کردن و نوشتن آنها در شبکه‌های اجتماعی بسنده می‌کنند. نکته دیگری که کاربران زیادی در قسمت نظرات نوشته این نماینده مجلس مطرح کرده بودند از این قرار بود که چرا آدرس را به افراد حاضر در شبکه‌های اجتماعی داده است. آنها معتقد بودند نماینده‌های مجلس وقتی خودشان آدرس را دارند یا اسناد و مدارک را در اختیار دارند باید دست به کار شوند و برای سرمایه‌های مردم و جلوگیری از فساد یا رانت و هر اقدام خلاف دیگری به‌طور عملی با آن برخورد کنند، نه اینکه در شبکه‌های اجتماعی دیگران را تهدید و فضاسازی منفی علیه جریانی ایجاد کنند. برای مثال بسیاری از کاربران این سوال را از ارکانی پرسیده بودند که اگر قرار بود مردم به‌طور مستقیم از دولت سوال و جواب می‌کردند، دیگر چه نیازی به نماینده‌های مجلس بود؟ آنها می‌نوشتند که نماینده‌های مجلس که نماینده مردم هستند موظفند از دولت یا دیگر نهادها پیگیر حق و حقوق مردم باشند و نگذارند در حق آنها اجحافی صورت بگیرد. البته مثل همیشه برخی از افراد هم هستند که انتقادهای خود را با زبان طنز مطرح می‌کردند. این افراد درباره این موضوع نوشته بودند که با این رویه‌ای که نماینده‌های مجلس در توییتر و اینستاگرام در پیش گرفته‌اند، کم کم باید اسم مجلس را به خبرگزاری ملت تغییر بدهیم. اشاره آنها به نوشته‌های آنها در اینستاگرام و توییتر بود که صرفا می‌آیند و گزارش تخلفات را به مردم می‌دهند اما خیلی از برخوردها و نتیجه فعالیت‌هایشان در این مسیر چیزی نمی‌گویند.