چرا عرضه سهام عدالت متوقف شده است؟ اردیبهشت امسال که ۳۰ درصد اولیه سهام را فروختم تنها بخشی از پول را واریز کردند و هنوز  پول بخش عمده آن سهم‌های فروخته شده به دست من نرسیده است. این در حالی است که به سبب احتیاج شدید به نقدینگی اقدام به فروش سهام عدالت کردم. الان هم به نقدینگی احتیاج دارم و می‌خواهم ۳۰ درصد دوم را هم بفروشم، اما هیچ‌کدام از کارگزاری‌ها و بانک‌ها به فروش اقدام نمی‌کنند. از سود سهام عدالت هیچی نصیب من نشد و حالا می‌خواهم بپرسم چرا سهام عدالت را نمی‌توان فروخت؟ تکلیف من که به نقدینگی آن احتیاج دارم،چیست؟

بهروز شهدایی، کارشناس:یکی از ریسک‌های بالقوه داخلی که می‌تواند بازار سرمایه را متاثر کند، موضوع سهام عدالت است. عرضه سهام عدالت با ساز وکار فعلی ریسک بزرگی برای بازار سهام محسوب می‌شود و منجر به ریزش شدید قیمت‌ها می‌شود. متاسفانه با وجود اینکه بسیاری از مردم روی فروش این سهام حساب کرده‌اند، اما فروش با روش فعلی بازار را به هم می‌ریزد. همان‌گونه که می‌دانیم فروش سهام عدالت یکی از عوامل اصلی ریزش قیمت سهام در تابستان محسوب می‌شود. از این رو کوچک‌ترین اشتباهی در نحوه عرضه آن منجر به اتفاقات بدی در بازار می‌شود. در روزهای ریزش شاخص بورس عرضه آبشاری سهام عدالت توسط برخی کارگزاری‌ها و بانک‌ها و برخی از تحرکات حقوقی‌ها پشت عرضه سهام عدالت روند معاملات را تغییر داد. هم اکنون تمام بازارهای موازی با ریزش قیمت مواجه هستند این در حالی است که وضعیت بازار سرمایه با توجه به اصلاح قیمت سهام و ریزش شدید قیمت‌ها وارد فاز جدیدی شده است. از این رو دولت و مجلس با تدابیر جدید و پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه می‌توانند بورس را به محلی امن برای سرمایه و ثروت مردم تبدیل کنند تا سرمایه آنها وارد بازارهایی که آثار تورمی برجای می‌گذارد نشود.

مسوولان بورسی کشور نیز باید تغییراتی را درنحوه خرید و فروش سهام عدالت ایجاد کنند تا تبعات منفی بربازار نداشته باشد. بازار سرمایه در حال بازگشت به روند تعادل است. افزایش قیمت‌های جهانی و گزارش عملکرد شرکت‌ها حاکی از آن است که به مرور بازار سرمایه به مدار صعودی باز می‌گردد.

به سهامداران توصیه می‌شود به سرمایه‌گذاری خود در بورس به دید بلندمدت نگاه کنند و براساس هیجانات کاذب اقدام به خرید و فروش سهام نکنند.