سرمایه‌گذاری‌های «وصنعت» در استارت‌آپ‌ها

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و تجارت در روز ۱۸ آذرماه با حضور اکثریت صاحبان سهام و نمایندگان قانونی آنها در حالی برگزار شد که به ازای هر سهم برای سال مالی منتهی به ۳۱ مردادماه سال ۹۹، ۲۵ تومان سود تقسیم شد. مدیرعامل «وصنعت» طی این جلسه به اقداماتی که در سال مالی مذکور انجام شد نیز اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از مطالبات معوق در شرکت‌های اصلی و فرعی، انجام سرمایه‌گذاری در بازار اولیه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی از طریق شرکت سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه و تجهیز منابع شرکت مذکور برای سرمایه‌گذاری، استفاده بهینه از دارایی‌های ثابت شرکت و واگذاری کلیه دارایی‌های راکد بخشی از اقدامات مجموعه در سال مالی ۹۹ بوده است.

کاهش ۲۲ میلیاردی درآمدهای «واعتبار»

اما مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران نیز در حالی برگزار شد که درصد حضور سهامداران کمتر از ۴۷ درصد بود. مدیرعامل «واعتبار» در ابتدای این جلسه به سهامداران شرکت گفت: سود حاصل از معاملات کوتاه‌مدت در بازار سهام از ۴۵ میلیارد تومان به ۲۳ میلیارد تومان در سال مالی ۹۹ تقلیل یافت. این مقام مسوول در ادامه گزارش خود گفت: بخش زیادی از فعالیت‌های شرکت در بخش خرید و فروش دارایی‌های مالی متمرکز است. این مجموعه عمدتا در ابزارهای نوین مالی شامل بازار آتی، بازار صندوق‌های کالایی و بازار اوراق بهادار بدهی متمرکز شده و با استفاده از روش‌های جدید مانند معاملات الگوریتم و تحلیل‌های کلان اقتصادی درخصوص روند کالاها به سرمایه‌گذاری در دو بازار بورس و بورس کالا هم در بخش صندوق و هم در بخش معاملات مشتقه می‌پردازد. در پایان این جلسه به ازای هر سهم ۱۸ تومان تقسیم شد.

افزایش سرمایه ۱۰۷ درصدی «پرداخت» تصویب شد

در ادامه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت به‌پرداخت ملت با نماد «پرداخت» در تاریخ ۱۷ آذرماه سال‌جاری در حالی برگزار شد که برنامه افزایش سرمایه ۱۵۵ میلیارد تومانی شرکت معادل ۱۰۷ درصد به تصویب مجمع رسید که پس از آن سرمایه به‌پرداخت به رقم ۳۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. این افزایش سرمایه از محل سود انباشته انجام می‌پذیرد. طی این جلسه به اقدامات مثبت و قراردادهای خوب شرکت نیز اشاره شد. دستیابی به جایگاه مناسب در مقایسه با شرکت‌های مشابه و تعهدات ناشی از الزام نصب پایانه‌های فعلی جایگاه سوخت از اهداف این افزایش سرمایه اعلام شد.

افزایش سرمایه «خکار» کلید خورد

در همین راستا مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت ایرکا‌پارت صنعت با نماد «خکار» نیز با موضوعیت افزایش سرمایه ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی در روز ۱۶ آذرماه برگزار شد که در نهایت به تصویب مجمع و صاحبان سهام رسید. به گفته مدیرعامل «خکار» هدف از این افزایش سرمایه عدم‌استفاده شرکت از تسهیلات با بهره بالای بانکی است. همچنین افزایش و رشد راندمان کاری مجموعه نیز از دیگر دلایل افزایش سرمایه ۴۳/۲درصدی خکار است. این افزایش سرمایه از محل سود انباشته انجام می‌پذیرد.