تعیین تکلیف مستحقان جا مانده از سهام عدالت

چند روزی است که نماینده‌های مجلس شورای اسلامی به‌صورت پیگیر درباره بورس و دیگر بازارهای سرمایه اظهارنظر می‌کنند. یک روز صحبت از لزوم ورود قوه قضائیه به بورس است و روز دیگر درباره مقصران ایجاد بورس حبابی صحبت‌ می‌شود. روز گذشته صحبت‌های محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره سهام عدالت و تعیین تکلیف افرادی که این سهام را دریافت نکرده‌اند در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته بود. صحبت‌هایی که با اشاره شخص پورابراهیمی نشان از آن داشت که مجلس قول‌های خود در حوزه اقتصاد به مردم را فراموش نکرده است. مساله‌ای که این نماینده مجلس هم به آن اشاره کرد و گفت که قولی که به مردم داده بودیم انجام شده است و اگر در صحن تایید شود و شورای نگهبان تایید کند، به افرادی که به هر دلیلی از دریافت سهام عدالت جا مانده‌اند و جزو ۶ دهک کم‌درآمد جامعه هستند، سهام به آنها ارائه خواهد شد. اما پورابراهیمی در صحبت‌هایش بیان می‌کند که مردمی که او آنها را جزو مستحق‌ترین مردم در رابطه با دریافت سهام عدالت می‌خواند، سهام عدالت به آنها تعلق نگرفته است. او در بخشی از صحبتش آماری از بخشی از این افراد می‌دهد و می‌گوید که «حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد فاقد سهام عدالت هستند.» این نماینده مجلس همچنین بیان می‌کند که «حدود ۲ میلیون و سیصد هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی هم فاقد سهام عدالت هستند.» این ارقام اعلام شده از سمت این نماینده مجلس، مورد توجه فعالان شبکه اجتماعی توییتر قرار گرفته بود. خیلی از افراد درباره این مساله می‌نوشتند که چطور می‌شود این افراد که تحت پوشش این سازمان‌ها بوده‌اند، سهام عدالت دریافت نکرده باشند! آنها همچنین به این مساله می‌پرداختند که جدای از اعلام این اعداد و ارقام از جاماندگان دریافت سهام عدالت، باید دنبال چرایی این موضوع؛ یعنی عدم دریافت سهام عدالت از سمت این افراد بود که چه عواملی باعث شده تا سهام عدالت دست این افراد نرسد. اما راهکار پور ابراهیمی آن‌طور که در صحبت‌هایش به آن اشاره کرده این بوده که در کمیسیون اقتصادی طرح جا ماندگان سهام عدالت تدوین شده است. به گفته او این طرح هم در حال حاضر در دستور کار صحن مجلس است و بعد از تصویب راهی شورای نگهبان می‌شود تا اگر مورد تایید قرار گرفت، سهام عدالت با «اولویت دهک‌های کم درآمد و به ویژه افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی»، به آنها واگذار شود.

نوسانات بورس شروع شد؟

بورس، روز گذشته روندی کاهشی را در پی گرفت و در طول روز تا پایان تعطیلی در نوسان بود. این نوسان‌ها باعث شد، برخی از افرادی که در روزهای گذشته منتقد آن دسته از افرادی بودند که درباره روند صعودی بورس مطالبی نوشته بودند، خرده بگیرند. این افراد که به شدت مخالف نگاه احساسی و هیجانی به شرایط بازار هستند و معتقدند که باید واقعیت‌ها را با سهامداران در میان گذاشت، وقتی روز گذشته بازار وارد نوسان شد، از لزوم توجه به پیش‌بینی‌ها و تحیلیل‌هایشان درباره روزهای پیش روی بورس نوشتند. به اعتقاد این افراد بورس از این به بعد دچار نوسان‌های بیشتری می‌شود و توصیه‌هایشان به سهامداران خرد و افرادی که همچنان می‌خواهند در بورس حضور داشته باشند این است که دست به عصا حرکت کنند و یا برای سرمایه‌گذاری از شرکت‌های فعال در این حوزه استفاده کنند و از تجربه‌های تلخ ماه‌های گذشته که برای خیلی‌ها اتفاق افتاد درس بگیرند.

ادامه ایرادها از لایحه بودجه ۱۴۰۰

بحث درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ همچنان یکی از بحث‌های داغ در شبکه‌های اجتماعی است. در این میان هرچه به روزهای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم، فضای نوشته‌ها انتقادی‌تر هم شده است. روز گذشته، علی سعدوندی، فعال اقتصادی، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «چیزی که تحت عنوان «اوراق سلف نفتی» در بودجه پیش‌بینی شده در واقع «ضداوراق ناخلف نشتی» بوده و خیری در آن نیست. سال‌ها از اوراق حمایت کرده‌ام اما این «ضد اوراق» بدل اوراق بوده و به نحوی طراحی شده که اعتباری برای اوراق به‌عنوان ابزار کنترل تورم باقی نماند. به کجا چنین شتابان؟» روز گذشته همچنین علی موسوی، نماینده مجلس در صفحه توییتر خود درباره لایحه بودجه نوشت: «لایحه بودجه ۱۴۰۰ یک پیش‌بینی شرطی شده است؛ دو گانه مذاکره یا دست در جیب مردم کردن! پیش‌بینی فروش نفت را ملاحظه کنید: یا با اجازه بایدن! نفت بیشتری به خارج می‌فروشیم یا اگر مانع شد همان را به مردم می‌فروشیم! قرار بود بودجه ۱۴۰۰ کمترین وابستگی را به نفت داشته باشد!» او در توییت دیگری بیان کرد: « قرار بود در بودجه نسبت به تقویت نهادی بودجه، هزینه‌کرد متناسب و کارآ، درآمد‌زایی پایدار و ثبات‌سازی اقتصاد کلان اقدام شود. اما به جرات می‌توان گفت: محتوای بودجه نه تنها از جنبه ساختاری اصلاح نیافته که با واقعیت‌های موجود اقتصادی نیز همخوانی نداشته و کشور را آسیب پذیرتر می‌کند.» موسوی همچنین در توییت دیگری نوشت: «سهم بودجه شرکت‌های دولتی از بودجه بسیار قابل توجه است. در مقابل میزان سود پیش‌بینی شده و مالیات دریافتی بسیار ناچیز! چرا باید زیان‌دهی برخی از این شرکت‌ها از جیب مردم تامین شود؟ این بخش از بودجه که تبدیل به حیاط خلوت دولت شده، نیاز به شفافیت و پاسخگویی بیشتری از سوی دولت دارد.» جدا از اظهارنظرهای فعالان اقتصادی و نماینده‌های مجلس درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، دیگر افراد حاضر در شبکه‌اجتماعی توییتر با استفاده از هشتگ بودجه ۱۴۰۰ درباره معایب و کسری‌های لایحه بودجه سال آینده می‌نویسند.