حال و احوال بورس این روزها خراب است و این خرابی و آشفتگی حتی به عرضه‌های اولیه هم سرایت کرده است. بر همین اساس روز گذشته با اعلام ناظر بازار، عرضه اولیه اپال که قرار بود امروز انجام شود، لغو و به زمان دیگری موکول شد. همین اقدام هم باعث شد که خیلی از افراد درباره این موضوع صحبت کنند که چون این عرضه اولیه لغو شده است، پس شرایط بورس در روزهای آینده اگر بدتر از روزهای گذشته نشود، بهتر هم نخواهد شد. از دیگر موضوعاتی که در شبکه‌های اجتماعی درباره آن صحبت می‌شد افزایش قیمت دلار و یورو بود. هرچند که قیمت دلار و یورو نسبت به ابتدای روزگذشته ۱۰۰ تومان افزایش یافت، اما این افزایش قیمت و اوضاع سرخ پوش بورس باعث شده بود که خیلی‌ها نسبت به آینده بازارهای سرمایه و آنچه در فضای اقتصادی کشور در حال اتفاق افتادن است خوشبین نباشند. مثل همیشه برخی افراد دعوای دولت و مجلس را عامل این موضوع عنوان می‌کنند و از طرف دیگر برخی افراد هم خبر موافقت با تمدید بررسی لایحه FATF و پیامدهای بعد از آن را عامل واکنش بازارها معرفی می‌کنند. دلایل اما هرچه که باشد و نباشد، حال بازارهای مالی، به خصوص بورس بد است و همین موضوع همانطور که گفته شد صدای خیلی‌ از سهامداران را درآورده است. سهامدارانی که بار دیگر فکر کرده بودند روزهای خوش بورس از راه رسیده است و تا پایان سال مثل اوایل سال جاری سبز پوش باقی می‌ماند.

سیاست دولت عرضه فولاد در بورس است

صحبت‌های علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه سیاست کلی دولت عرضه محصولات فولادی به‌طور کامل در بورس کالا است، یکی از موضوعاتی بود که روز گذشته برخی از افراد فعال در شبکه‌ اجتماعی توییتر به آن توجه کرده بودند. رزم حسینی که روز گذشته در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی حضور داشت، در صحبت‌هایش بعد از این جلسه بیان کرده بود که یکی از محورهای اصلی سوالات نماینده‌ها بررسی شیوه نامه جدید عرضه فولاد بود. او گفته بود که نمایندگان مردم خواستار اجرای این شیوه نامه با قاطعیت شدند تا قیمت فولاد متعادل شود و بیان کرده بود که از دو هفته گذشته با اجرایی شدن شیوه نامه جدید مربوط به نحوه عرضه فولاد، قیمت‌ها متعادل‌تر شده است. اما بخشی که مورد توجه فعالان فضای مجازی از صحبت‌های عضو کابینه دولت دوازدهم قرار گرفته بود درباره عرضه محصولات فولادی در بورس کالا بود. به گفته رزم حسینی سیاست کلی دولت عرضه محصولات فولادی به‌طور کامل در بورس کالا است. برخی افراد هم با بازنشر صحبت‌های روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از پیش رو بودن روزهای خوش برای بورس و فولاد می‌نوشتند. ایزدخواه در گفت‌وگویی بیان کرده بود که در شرایط کنونی که تنها بخشی از فولاد در بورس عرضه می‌شود بازار دوگانه ایجاد شده و به نوسانات بازار دامن زده می‌شود. او همچنین بیان کرده است که کمیسیون صنایع و معادن در طرح تولید و توسعه پایدار زنجیره فولاد، تولیدکنندگان را ملزم کرده تا تمامی محصولات زنجیره فولاد را در بورس عرضه کنند که این روند موجب افزایش شفافیت و تنظیم گری بیشتر در زنجیره می‌شود.

 

سعید اسلامی بیدگلی

کارشناس بازار سرمایه

نشست بررسی مشکلات فعالیت بازارگردانی برگزار شد و فعالان این حوزه حرف‌های بسیاری داشتند. به نظر می‌رسد دستورالعمل بازارگردانی نیاز به بازنگری دارد. نتیجه نشست را به‌اطلاع فعالان بازار سرمایه، سازمان بورس و بورس‌ها خواهیم رسانید شما هم اگر تجربه یا ایده‌ای دارید با ما در میان بگذارید.

 

ولید هلالات

فعال بازار سرمایه

روز شنبه فولادی‌ها صف شدند، حقوقی‌ها عرضه کردند. روز یکشنبه پالایشی‌ها صف شدند، حقوقی‌ها عرضه کردند. دوشنبه بانکی‌ها صف شدند و حقوقی‌ها عرضه کردند. چند روز دیگر حقیقی‌ها صف فروش می‌زنند و‌ حقوقی‌ها جمع می‌کنند. شاید باید همراه شد، شاید باید اعتراض کرد. کدام آسان تر است؟

 

سهیلا صالحی

کارشناس بازار سرمایه

زمانی بازار به خاطر بالا رفتن‌های یک دست تحلیل بردار نبود، زمانی به‌خاطر پایین آمدن‌های یکدست تحلیل‌بردار نبود، در حال حاضر هم به‌خاطر نوسان‌گیری. بهترین تحلیل‌ها هم در این بازار کارآیی خودشان را از دست می‌دهند. بازاری که یک روز هیجان خرید دارد و یک روز هیجان فروش، راه به جایی نمی‌برد.

 

سعید درخشانی

کارشناس بازار سرمایه

سه ماه پیش همه جا را پر کردند که مقصر ریزش بورس، نبود بازارگردان است، الان می‌گویند مقصر ریزش بورس بازارگردان‌ها هستند. زیبا نیست ؟ چقدر از این اتفاق‌ها باید بیفتد که  دیگر به این صحبت‌ها اعتنا نکنید؟

 

علی چشمی

‌‌‌‌‌‌استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد

قبول دارم شایعات مختلفی روی بورس اثر داشته است، اما طی دو روز که عرضه اولیه اپال اعلام و آخرش لغو شد ارزش سهام بورس حدود 400 هزار میلیارد تومان کاهش یافت. آیا باز هم فکر می‌کنیم مسوولان سهل‌انگاری کردند یا زیان عموم سهامداران برای بعضی‌ها نفع بزرگی دارد؟!