کدام شرکت‌ها افزایش سرمایه می‌دهند؟

تصویب افزایش سرمایه ۱۰۰ میلیاردی بنیرو

مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت نیروز ترانس ۲۵ آذر در حالی برگزار شد که برنامه افزایش سرمایه شرکت مورد تصویب این مجمع قرار گرفت. بزرگی این افزایش سرمایه بنیرو ۱۰۰ میلیارد تومان است که مقرر شد از محل سود انباشته و با هدف اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش شرکت انجام شود. از همین رو از آنجا که ۷۵ درصد مواد اولیه شرکت وارداتی است بنیرو به سرمایه در گردش نیازمند بوده و ضرورت تمهیدات برای تامین مواد اولیه نیز اجتناب‌ناپذیر است.

تقسیم سود شیرین شپدیس

شرکت پتروشیمی شپدیس نیز مجمع سالانه خود را با حضور حدود ۸۲ درصدی صاحبان سهام و نمایندگان قانونی آنها در روز سه شنبه ۲۵ آذر برگزار کرد. در این جلسه به اقدامات شپدیس در سال ۹۹ پرداخته و عنوان شد میزان تولید شپدیس در سال ۹۹ معادل ۹۸ درصد کل تولید در سال گذشته بوده است. در این جلسه به موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سود انباشته اشاره شد که مدیرعامل شرکت در این باره گفت: در حال حاضر شرکت برنامه‌ای برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها ندارد و سود انباشته شرکت همان مطالبات جهاد کشارزی است، هرزمان مطالبات قابلیت وصول داشته باشد در اولین مجمع تمام این انباشته تقسیم خواهد شد. مدیرعامل شپدیس درخصوص قطعی گاز این مجتمع در سال جاری گفت: در سال ۹۹ احتمال قطع شدن گاز شرکت‌های پتروشیمی بسیار ضعیف است. در پایان این جلسه به ازای هر سهم ۶۸۰ تومان سود تقسیم شد.

فولاژ ۱۲۰۰ میلیاردی می‌شود

طی مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت فولاد آلیاژی ایران که برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه در روز سه شنبه ۲۵ آذر برگزار شد، در نهایت به تصویب مجمع رسید و سرمایه فولاژ از ۶۰۰ میلیارد تومان به ۱۲۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید که معادل ۱۰۰ درصد سرمایه فعلی شرکت است که مرحله اول آن در سال جاری و مرحله دوم در سال ۱۴۰۰ انجام خواهد شد. این شرکت در ۶ ماهه سال جاری توانست به سود ۶۸۷ میلیارد تومانی برسد که این موضوع به معنای رشد سودآوری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مبین افزایش سرمایه می‌دهد

مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت مبین انرژی خلیج فارس در روز ۲۳ آذر در حالی برگزار شد که موضوع این جلسه تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه بود که در نهایت افزایش سرمایه ۴۲‌درصدی از محل سود انباشته به تصویب این مجمع رسید. در ادامه این جلسه اعلام شد پتروشیمی آپادانا تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

افزایش سرمایه ۵هزار میلیاردی فخوز کلید خورد

در ادامه جلسه مجمع فوق‌العاده شرکت فولاد خوزستان نیز در ۲۳ آذر با حضور اکثر سهامداران برگزار شد. طی این جلسه گزارش توجیهی افزایش سرمایه به سمع و نظر سهامداران و حاضران رسید که حاکی از این بود که شرکت فولاد خوزستان در سال جاری به تولید ۲۵۳۳ هزارتن در ۹ ماهه دست یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش چشمگیری همراه بوده است. فخوز در پایان سال مالی ۹۹ نیز به سقف ظرفیت عملیاتی خود یعنی ۳۸۰۰ هزار تن خواهد رسید. فخوز در سال مالی مذکور حدود ۶۱ درصد از تولیدات خود را در داخل کشور به فروش رسانده و الباقی را صادر کرده است که توان افزایش سهم صادراتی برای این مجموعه وجود دارد. این در حالی است که ارز حاصل از صادرات در ۶ماه سال ۹۹ حدود ۲۴۴ میلیون دلار است. در پایان مجمع با افزایش سرمایه ۱۶۲ درصدی شرکت از محل سود انباشته به ارزش ۵ هزار میلیارد تومان موافقت کرد. هدف از این افزایش سرمایه طرح‌های توسعه‌ای فخوز اعلام شد.

تصویب افزایش سرمایه ۱۲۰ درصدی وآوا

صبح روز شنبه ۲۲ آذر مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده سرمایه‌گذاری آوانوین با حضور بیش از نیمی از صاحبان سهام برگزار شد. این جلسه که به منظور تصویب افزایش سرمایه ۷۲ میلیارد تومانی وآوا تشکیل شد در نهایت مورد تصویب سهامداران قرار گرفت. به گفته مدیرعامل مجموعه، این افزایش سرمایه از محل سود انباشته و از مبلغ ۶۰ میلیارد تومان به ۱۳۲ میلیارد تومان خواهد بود. این شرکت در حال حاضر کمترین میزان سرمایه را نسبت به سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارد. گفتنی است با توجه به جمع دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری آوانوین که در حال حاضر ۳۳۷ میلیارد تومان است، از ابتدای سال مالی تا پایان آبان ۳۰۰ میلیارد تومان میزان سودآوری وآوا بوده است.