سوال: چرا با وجود اینکه همه عوامل بیرونی برای مثبت شدن بازار از جمله قیمت‌های جهانی، ثبات قیمت دلار و... وجود دارد روند نوسانی شاخص و ریزش بازار همچنان ادامه دارد ؟ آیا امکان ریزش بیشتر قیمت سهام وجود دارد؟

پاسخ از حمید میرمعینی،کارشناس بازار سهام: شاخص در بدترین حالت بین یک میلیون و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد تا پایان سال صعود می‌کند و به واسطه افزایش قیمت ارز، رشد صنایع دلار محور مانع از اصلاح شدید شاخص خواهد شد. اما در حال حاضر حرکت شاخص بورس برخلاف انتظارات نزولی شده و به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد عقبگرد کرده است که در این میان مسائل سیاسی ایران تاثیر بسزایی در ادامه روند شاخص بازی می‌کند.

سهامداران بعد از روی کار آمدن جو بایدن گمان می‌کردند با پایان یافتن تنش‌های سیاسی ایران بازار سرمایه وارد مدار صعودی خواهد شد اما واکنش منفعلانه جو بایدن در مورد بازگشت آمریکا به برجام روند صعودی شاخص در آذرماه را با نوسانات جدی مواجه کرد به گونه‌ای که جمعی از سهامداران با نگرانی از وضعیت به وجود آمده در بازار و ترس از ادامه‌دار شدن این ریزش تصمیمات هیجانی گرفتند، از این‌رو شاهد نوسانات اخیرشاخص در تالار معاملات بورس تهران هستیم.

تداوم روند صعودی بازار به ارکان مهمی وابسته است اما در حال حاضر محرکی که بتواند بازار را از این وضعیت نجات دهد وجود ندارد. مهم ترین موضوعی که بازار را از تعادل خارج کرده نه مربوط به نحوه بازارگردانی است و نه مربوط به گزارش عملکرد ۹ماهه شرکت‌ها. تا زمانی ‌که وضعیت بین‌المللی ایران با تغییرات جدی رو به رو نشود وضعیت بازار سرمایه بر همین منوال خواهد بود.واکنش منفعلانه رئیس‌جمهور جدید آمریکا نسبت به بازگشت این کشور به برجام نیز تا حد زیادی بر روند معاملات تاثیرگذار است. برخی معتقدند با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی چشم انداز برخی صنایع مثبت خواهد شد. این در حالی است که به نظر من چشم‌انداز همه صنایع به روابط بین‌المللی کشور بستگی دارد.

از سویی دیگر در حال حاضر تداوم روند صعودی قیمت‌های جهانی در هاله‌ای از ابهام است و کسی نمی‌داند افزایش قیمت‌ها تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد.

اگرچه افزایش قیمت‌های جهانی با تاخیری یکی دوماهه بر بازار سرمایه ایران تاثیر خواهد گذاشت اما باید دید این افزایش قیمت‌ها در سطح جهانی نیز تا چه مدت ادامه دارد و سیاست کشورهای دیگر درمورد خرید و فروش کالاها چگونه خواهد بود.

حواشی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کشور نیز از آن دسته عواملی است که معاملات را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این موضوع به‌دلیل فضای ابهام‌آلودی که در کشور به وجود می‌آورد، حجم معاملات را با تغییرات غیر قابل پیش‌بینی مواجه می‌کند. اعتماد ازدست‌رفته مردم به بازار سرمایه نیز یکی از موضوعاتی است که برای بازار تهدید محسوب می‌شود؛ اما با تعیین تکلیف وضعیت سیاست خارجی کشور آرامش به بازار بازخواهدگشت و نقدینگی بیشتری به سمت بورس سرازیر خواهد شد.

همان‌طور که شاهد هستیم هرگاه در بورس، قیمت سهام بیش از اندازه رشد کند یا بیش از حد کاهش یابد و نزول کند، بازار دچار هیجان می‌شود. بر همین اساس سیاست‌گذاران با تصمیم‌های درست و پرهیز از اظهارات ضد و نقیض می‌توانند قیمت‌ها را به سمت ارزش ذاتی خود و بازار را به سمت تعادل حرکت دهند تا شاهد طی شدن روال طبیعی معاملات باشیم. همان‌طور که بارها به سرمایه‌گذاران توصیه کردیم همچنان باید از اتخاذ تصمیم‌های هیجانی و گروهی خودداری کنند و برای انتخاب سهام خوب از نظرات خبرگان این حوزه بهره ببرند.