سوال: روند بازار سرمایه تا پایان سال قابل پیش بینی است؟ آیا شاخص بازار در هفته اخیر روند طبیعی را طی کرده یا صفوف فروش را به‌صورت دستوری جمع کردند؟

پاسخ از مهدی افنانی، کارشناس بازار سهام: وضعیت بازار سهام با نرخ بهره رابطه معناداری دارد. شواهد حاکی از آن است که در میان مدت نرخ تورم در همین محدوده به ثبات برسد که با این فرض بازار سرمایه با افزایش فعالیت شرکت‌ها رو به رو خواهد شد که به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که تحریم‌ها برای بسیاری از شرکت‌ها به وجود آورده این وضعیت می‌تواند تغییراتی را در نحوه فعالیت شرکت‌ها به وجود آورد. اگر با به ثبات رسیدن نرخ تورم شاهد ثبات اقتصادی نیز باشیم حرکت شرکت‌ها به سمت برنامه‌های بلندمدت و سودآور خواهد بود. در این میان اگر اتفاق غیر مترقبه‌ای رخ ندهد بازار در بهمن ماه سر و شکل جدیدی به خود خواهد گرفت و به سمت متعادل شدن حرکت می‌کند اما در اسفند ممکن است بازار سرمایه دستخوش تغییراتی شود. بر اساس یک قانون نانوشته، شرکت‌ها معمولا در آخرین ماه سال دست به تامین مالی می‌زنند، بر همین اساس ممکن است شاهد عرضه‌های بیشتری باشیم. در مورد وضعیت بازار سهام در سال ۱۴۰۰ نیز حرف و حدیث زیاد است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بورس روند رو به رشدی را طی خواهد کرد. از سوی دیگر با توجه به برنامه‌ریزی مالیاتی دولت برای بودجه سال آینده توسط بازار سرمایه بعید به نظر می‌رسد شاهد ریزش شدید شاخص باشیم.در حال حاضر بازار سرمایه با حجم گسترده‌ای از اشخاص حقیقی فعالیت می‌کند. حقیقی‌هایی که از سابقه اندکی در بازار سهام برخوردارند. از این رو وقتی بازار توسط سیاست‌گذاران با تصمیمات خلق‌الساعه و ناهماهنگی مسوولان مواجه می‌شود این افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در مورد روند بازار، دچار هیجان شده و بازار را به چالش می‌کشند، بنابراین یکی از موضوعات مهمی که بازار را به تعادل می‌رساند اجتناب از چندصدایی و ناهماهنگی در سیاست‌گذاری‌های مسوولان است.

 یکی از معضلات فعلی بازار سرمایه، وضعیت تبلیغات فضای مجازی توسط افرادی است که صلاحیت مشاوره را ندارند.این عده بدون آگاهی و صرفا برای جذب افرادی که تجربه کافی از سرمایه‌گذاری در بورس را ندارند با مشاوره‌های بی‌پشتوانه، هم برای سرمایه‌گذاران مشکلاتی را ایجاد می‌کنند وهم بازار را به چالش می‌کشند. چند ماه است که در مورد فعالیت این افراد هشدار داده می‌شود، اما در این مورد اقدامی صورت نگرفته از این رو تا این گونه فعالیت‌ها با عنوان جرم شناخته نشود شاهد فعالیت‌هایی از این قبیل خواهیم بود و سازمان بورس باید به این مشکلات رسیدگی کند.