از این رو برای هفتمین هفته متوالی شاهد ثبت خالص فروش مثبت از سوی سهامداران خرد بورس تهران بودیم. در مجموع، هفته گذشته سهامی به ارزش یک هزار و ۶۵۲ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی بازیگران حقوقی بورس تهران جابه‌جا شد. نکته جالب آنکه در هفته معاملاتی گذشته سهام گروه‌های کوچک بورسی با بیشترین اقبال سهامداران حقیقی همراه شدند؛ اما شاهد افت هفتگی میانگین قیمت‌ها بودند. حال آنکه با اعمال دامنه نوسان نامتقارن که از امروز اجرایی خواهد شد، قفل این دسته از سهام در صف فروش در صورت غلبه جو منفی بر معاملات محتمل‌تر است. گروه‌هایی که همراه از نقدشوندگی پایین‌تری برخوردارند و کف ۲درصدی درنظر گرفته‌شده می‌تواند به سنگین شدن صف فروش در این دسته از گروه‌ها سرعت ببخشد.

صنایع میزبان نقدینگی حقیقی

همان‌طور که اشاره شد در هفته‌ای که گذشت سهامداران حقیقی گروه‌های کوچک بورسی به ویژه صنایع تک سهم را در لیست خرید خود قرار دادند. این در حالی است که هفته گذشته با وجود ثبت رشد ۵/ ۳درصدی شاخص کل، شاخص هموزن با افت ۰۲/ ۰ درصدی مواجه شد. در این میان زیرمجموعه‌های سیمانی که در انتظار اخذ افزایش نرخ هستند و در عین حال در جو مثبت ناشی از تجدید ارزیابی‌ها و جاماندن از تورم قرار گرفته‌اند، بیش از دیگر گروه‌ها مورد توجه فعالان حقیقی بازار سهام قرار گرفتند. این گروه در هفته منتهی به ۲۱ بهمن‌ماه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۲۵ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در حال حاضر آمارها از افزایش بالای فاصله قیمت سیمان در کارخانه و بازار حکایت دارد تا احتمال دریافت مجوز افزایش نرخ پررنگ‌تر از گذشته شود. زیرمجموعه‌های گروه سیمان، آهک و گچ معاملات هفته گذشته را با رشد میانگین ۶/ ۰درصدی قیمت‌ به پایان رساند. گروه تامین آب، برق و گاز دیگر صنعتی بود که مورد اقبال سهامداران خرد واقع شد و در هفته گذشته خالص خرید ۲۵ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومانی از سوی این دسته از معامله‌گران را تجربه کرد. کاشی و سرامیک نیز در هفته مورد بررسی شاهد انتقال سهامی به ارزش ۱۹ میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. دیگر گروه‌هایی که در لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفتند نیز همگی در زمره صنایع با ارزش بازار پایین بودند. هفته جاری با اعمال دامنه نوسان نامتقارن منفی ۲ و مثبت ۶درصدی می‌تواند هفته‌ای مهم برای بورس‌بازان حقیقی که هفته گذشته گروه‌های کوچک را به پرتفوی خود افزودند، باشد.

جایی که در صورت غلبه فضایی مثبت بر بازار سهام احتمال کسب روزانه ۶درصد سود را دارند؛ اما در فضایی عکس، به سبب ماهیت نقدشوندگی پایین این گروه‌ها، صف‌های فروش در کف ۲درصدی بسیار سنگین‌تر از گذشته خواهد شد و خروج از سهام مذکور به امری ناممکن تبدیل خواهد شد. باید دید این هفته چه چیزی در انتظار بازیگران خرد بازار سهام است.

فروش حقیقی در گروه‌های سبز

یکی از دلایل رشد شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به ۲۱ بهمن‌ماه، سبزپوشی گروه‌های بزرگ بود. بااین حال هفته گذشته بیشترین خالص فروش سهامداران خرد در گروه خودرو و ساخت قطعات رقم خورد. این صنعت در هفته مورد بررسی شاهد انتقال سهامی به ارزش ۲۵۳ میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود؛ اما معاملات هفتگی خود را با رشد ۴/ ۵ درصدی به پایان رساند. سهام زیرمجموعه گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز در هفته‌ای که گذشت شاهد خروج ۲۴۷ میلیارد تومان نقدینگی خرد بودند. این روند در زیرمجموعه‌های فلزی که هفته را با رشد ۶/ ۷ درصدی به پایان رساندند، با جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۳۸ میلیارد و ۸۵۴ میلیون تومانی در سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار دنبال شد. دو گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی نیز هفته گذشته به ترتیب با خالص فروش ۸/ ۱۴۵ و ۱/ ۱۰۹ میلیارد تومانی حقیقی‌ها مواجه شدند. پالایشی‌ها معاملات هفته منتهی به ۲۱ بهمن‌ماه را با رشد ۸/ ۵ درصدی زیرمجموعه‌های خود به پایان رساندند. این شرایط سبب شد تا NAV صندوق پالایشی یکم نیز به ۷هزار تومان برسد. هر واحد «پالایش» نیز در هفته گذشته با رشد ۴/ ۱۷درصدی به ۹۳۵۳ تومان رسید. به این ترتیب در حال حاضر میان ارزش خالص دارایی این صندوق ETF و ارزش روز آن حبابی ۳۳درصدی وجود دارد. در مجموع طی دادوستدهای هفته گذشته از ۳۸ گروه فعال بورس تهران، ۱۰ صنعت با خالص خرید سهامداران خرد همراه شدند و در مقابل شاهد فروش بورس‌بازان حقیقی در ۲۶ گروه بورسی بودیم.