مهم‌ترین اخبار صنایع در بهمن ماه

بازگشت EPS پیش‌بینی

بار دیگر شرکت‌های بورسی موظف به انتشار سود‌های پیش‌بینی شدند. انتشار سود‌های پیش‌بینی در بهمن ماه و با انتشار گزارش فملی آغاز شد. مانند فملی بسیاری دیگر از شرکت‌ها شروع به انتشار گزارش‌های خود کردند. تاکنون بیش از ۱۰۷ شرکت گزارش‌های خود را انتشار داده‌اند. در این بین برخی از آنها به اصلاح و انتشار مجدد این گزارش‌ها پرداختند. اما در روز‌های اخیر سرعت انتشار این آگهی‌ها کمتر شده است.

موافقت شورای پول و اعتبار با وام خودرو ساز‌ها

در بهمن ماه خبر اختصاص وام ۵ هزار میلیاردتومانی به خودروسازان منتشر شد. خودروساز‌ها در سال‌های اخیر بدهی‌های بالایی به بار آورده‌اند. بخش زیادی از این بدهی‌ها، مطالبات مربوط به قطعه‌سازان است. قرار است بخش بزرگی از این وام ۵ هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان پرداخت شود.

لغو عوارض صادرات گندله و کنسانتره

با توجه به لغو عوارض ۲۵ درصدی گندله و کنسانتره و سنگ‌آهن، صادرات این محصولات از محدودیت‌‌های قبلی خارج و آزاد شد. این مهم با توجه به رای مثبت دیوان عدالت اداری اجرایی شده و وزارت صنعت مکلف به اجرای آن است. اجرایی شدن این مهم به گمرک نیز ابلاغ شده است.

تخفیف خوراک پتروشیمی از شایعه تا گزارش

ششم بهمن ماه بود که شایعاتی درخصوص اعمال تخفیف برای خوراک پالایشگاهی در جلسه سران قوه مطرح شد. در همین ماه اظهارات وزارت نفت مبنی بر اعمال تخفیف‌ها قوت این شایعه‌ها را افزایش داد تا اینکه در روز گذشته شپنا با انتشار گزارشی در سامانه کدال از اعمال شدن این تخفیف‌ها پرده برداشت. با این حال دقیقا مشخص نیست که این تخفیف‌ها برای شرکت‌های مختلف پالایشگاهی چگونه اعمال می‌شود و در نهایت چه تاثیری بر سودآوری آنها خواهد داشت.

رشد تولید فولاد ایران

انجمن جهانی فولاد اعلام کرد ایران با تولید بیش از ۲۹ میلیون تن فولاد و رشد ۴/  ۱۳درصدی در سال گذشته میلادی در جایگاه دهم و بالاتر از اوکراین، ‌ایتالیا و مکزیک قرار گرفت. متوسط رشد تولید ۶۴ کشور عضو انجمن جهانی فولاد طی۱۲ ماه سال گذشته، منفی ۹/ ۰ درصد بود و به ۸/ ۱ میلیارد تن رسیده است. بر اساس این گزارش، یکی از مهم‌ترین دلایل رشد تولید ایران، توسعه طرح‌های فولاد با مشارکت بخش‌خصوصی و با راهبری ایمیدرو بوده است.

تاکید سازمان حمایت برای کنترل شکر

۱۲ بهمن ماه مدیر کل نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت اعلام کرد قیمت شکر ۸ هزار و ۷۰۰ تومان است و این کالا مشمول افزایش قیمت نخواهد شد.

مخالفت سازمان حمایت با افزایش قیمت سیمان

در ۱۸ بهمن ماه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت سیمان مخالفت و نرخ سیمان پاکتی تیپ دو بدون مالیات ارزش افزوده را ۱۵۵۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده نهایی ۱۹۵۰۰ تومان اعلام کرد.

تفحص از بانک‌های خصوصی

۱۹ بهمن ماه طرح تحقیق و مجلس از بانک‌های خصوصی تصویب شد.

مجوز افزایش محصولات دارویی

۲۰ بهمن ماه خبری درخصوص شرکت‌های دارویی منتشر شد. بر این اساس قیمت ۵۱ قلم از محصولات شرکت‌های دارویی ۳۹ درصد گران شد. دارو‌سازی عبیدی مجوز افزایش قیمت ۳۹ درصدی، ۵۱ محصول را از سازمان غذا و دارو دریافت کرد.

صدور مجوز صادرات رب گوجه

۲۱ بهمن ماه مجوز صادرات رب گوجه تا فروردین ماه تمدید شد. کارگروه ستاد تنظیم بازار صادرات رب گوجه فرنگی در بسته بندی و حجم‌های مختلف را تا فروردین ۱۴۰۰ تمدید کرد.

ادامه تصمیم‌سازی برای فولاد

در میان خبرهای اثرگذار بر صنایع بورسی،سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، حجت‌الله فیروزی از آخرین جزئیات طرح فولادی مجلس پرده برداشت و گفت در طرح، پیش‌بینی شده که کمیته رصد و پایش بازار به ریاست وزیر صمت و با حضور نماینده دادستانی، عضو ناظر مجلس و نماینده بورس تشکیل شود.  در این کمیته، محصولات فولادی هر تولیدکننده به دو دسته تقسیم می‌شود، یک دسته محصولاتی که از همان اول سهمیه عرضه در بورس می‌گیرند و دسته دیگر محصولاتی که سهمیه صادرات می‌گیرند؛ یعنی هر کارخانه فولادی بخشی از محصولات خود را به بورس عرضه می‌کند و بخشی دیگر را هم صادر می‌کند که میزان هر کدام هم مشخص خواهد شد. همچنین مقرر شد همین کمیته رصد و پایش، کف قیمتی را تعیین کند و سقف در رقابت مشخص خواهد شد. از دیگر اختیاراتی که به کمیته داده شده این است که در مورد قیمت انرژی واحدها تصمیم‌گیری شود. پیش از این انجمن فولاد به چند دلیل خواهان تعویق دربررسی این طرح شده بود.