با اعمال قوانین جدید در دامنه نوسان روز‌به‌روز به ارزش صف فروش‌ها افزوده و از میزان ارزش معاملات خرد کاسته می‌شود. دیروز نیز ارزش صف فروش‌ها در معاملات بورسی ۵۵ درصد و در معاملات فرابورسی ۷/ ۱۹ درصد نسبت به ‌روز شنبه افزایش داشت. این امر نتیجه دامنه نوسان نامتقارنی است که پیش‌تر جهت حمایت از سهامداران اعمال شده بود اما ثمره‌ای جز سنگین‌شدن صف‌های فروش و تقویت تفکر رکودی با کاهش ارزش معاملات نداشت، به عبارتی تنها از سرعت ریزش‌ها کاسته و بورس به یک روند فرسایشی دچار شده است.   روز یکشنبه شاخص سه صنعت «کانه‌های فلزی»، «محصولات چرمی» و «فلزات اساسی» به ترتیب بیشترین میزان کاهش را داشتند. به‌طوری که شاخص این سه صنعت به ترتیب ۶۳/ ۱، ۶/ ۱ و ۴/ ۱ درصد کاهش یافت. «فولاد»، «فملی» و «شستا» سه سهم با بیشترین میزان اثرگذاری در افت شاخص کل بورس بودند. این سه سهم در مجموع بالغ بر ۳هزار واحد شاخص کل را پایین‌تر کشاندند.

در فرابورس نیز «آریا»، «زاگرس» و «مارون» با اثرگذاری مجموعا ۴۰ واحدی بر شاخص کل، بیشترین اثر را در منفی‌تر شدن شاخص این بازار داشتند. زمان اعلامی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی فرارسیده است. دیروز بازار ارز به‌رغم انتظارات به این امر چندان واکنش نداد و شاهد افت ۳ درصدی نرخ دلار در بازار آزاد بودیم، به‌طوری که روز گذشته (تا ساعت ۱۴) دلار آزاد ۲۴هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. نکته قابل‌توجه اینکه شکاف میان نرخ دلار صرافی ملی با بازار آزاد که طی ۲ ماه گذشته، حدودا هزار تومان بود، با کاهش ۹۰۰ تومانی، به ۱۰۰ تومان تنزل یافت. هر دلار آمریکا در صرافی ملی نیز (تا ساعت ۱۴) ۲۴هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. به نظر می‌رسد قدرت سیگنال‌های ارسال شده از سوی طرف آمریکایی برای لغو تحریم‌ها و بازگشت به ۱+۵ اثرگذاری بیشتری بر روند معاملات ارزی دارد. هرچند این موضوع در معاملات خودرویی و بانکی چندان مشهود نبود.

حقیقی‌های فروشنده، سنگر را با قدرت حفظ کردند

دیروز سهامداران حقوقی خالص خرید ۴۴۴ میلیارد تومانی را رقم زدند و برای ۶ روز متوالی مالکیت‌های سهام را از آن خود کردند. بیشترین توجه این دسته از سهامداران به دو گروه «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» بود که به ترتیب خالص خرید ۸۲ و ۵۴ میلیارد تومانی از سوی حقوقی‌ها در این دو گروه رقم خورد. «فملی»، «شستا» و «فولاد» سه سهم با بیشترین میزان خرید حقوقی‌ها با خالص خرید حدود ۱۰۷ میلیارد تومان در مجموع بود. در مقابل حقیقی‌ها اما همچنان عقب نشستند و تنها ۳۵ میلیارد تومان (۸ درصد) خرید داشتند. این دسته از سهامداران با فروش ۱۴۵۳ میلیارد تومانی (۹۲ درصد) همچنان سنگر خود را در ظاهر فروشنده حفظ کردند. «ونیکی»، «بالبر» و «کفرا» سه سهم با بیشترین میزان خرید حقیقی‌ها با خالص خرید ۱۶ میلیارد تومانی در مجموع بودند. روز گذشته سهامداران خرد در هیچ‌کدام از صنایع خالص خرید مثبت ثبت نکردند.

ثبت کمترین میزان ارزش معاملات خرد از ۱۸ آبان

این روزها به لطف دخالت‌های سیاست‌گذاران بورسی شاهد آب رفتن ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس هستیم. به‌طوری که روز گذشته ارزش معاملات خرد بورس با کاهش ۴۷ درصدی نسبت به ‌روز شنبه، ۱۷۳۸ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد فرابورس با افت ۵۱ درصدی نسبت به ‌روز معاملاتی قبل، ۱۰۹۰ میلیارد تومان ثبت شد. بنابراین دیروز سومین کاهش ارزش معاملات خرد بورس در سال ۹۹ رقم خورد. با تداوم این امر شاهد ایجاد فضای رکودی در بورس خواهیم بود.

معاملات از دریچه آمار

در معاملات بورسی روز گذشته از ۳۳۸ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۵/ ۸ درصد نمادها مثبت و ۱/ ۷۸ درصد نمادها منفی بود. ۸ نماد (۲ درصد) صف خرید به ارزش ۵۴ میلیارد تومان و ۲۸۹ نماد (۸۶ درصد) صف فروش به ارزش ۳۵۴۰ میلیارد تومان تشکیل دادند. نماد «امید» با صف خرید ۴۰ میلیون سهمی به ارزش ۳۲ میلیارد تومان، بیشترین حجم صف خرید را داشت. در مقابل «خساپا» با صف فروش ۶۴۵ میلیون سهمی به ارزش ۱۵۶ میلیارد تومان و «وتجارت» با صف فروش ۴۰۵ میلیون سهمی به ارزش ۱۰۱ میلیارد تومان بیشترین حجم صف فروش را دارا بودند. در معاملات بازار اصلی فرابورس، از ۱۲۸ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۳/ ۹ درصد از نمادها مثبت و ۸۹ درصد از نمادها منفی بود. ۳ نماد (۳/ ۲ درصد) صف خرید به ارزش ۱۲۸ میلیارد تومان و ۱۱۴ نماد (۸۹ درصد) صف فروش به ارزش ۱۱۳۰ میلیارد تومان داشتند. «رافزا» با صف خرید ۱۷ میلیون سهمی به ارزش ۷۶ میلیارد تومان بیشترین حجم صف خرید و «ذوب» با صف فروش ۶۲ میلیون سهمی به ارزش ۲۵ میلیارد تومان، بیشترین حجم صف فروش را داشت. در بازار پایه فرابورس از ۱۱۹ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۶/ ۱۷ درصد از نمادها مثبت و ۷۴ درصد از نمادها منفی بود. ۱۶ نماد (۱۳ درصد) صف خرید به ارزش ۱۲۳ میلیارد تومان و ۹۱ نماد (۷۶ درصد) صف فروش به ارزش ۱۲۰۹ میلیارد تومان داشتند.