سوال: اقدامات اخیر سیاست‌گذار بورسی چرا بازار را به تعادل نمی‌رساند؟ آیا نوسانات شاخص در سال بعد نیز ادامه می‌یابد ؟

پاسخ از حسن برادران هاشمی، کارشناس بازار سهام: اگرچه سیاست گذار بورسی برای بهبود وضعیت بازار سهام دست به اقدامات متفاوتی زده است اما خروجی این اقدامات همان‌گونه که از قبل نیز قابل پیش بینی بود نتوانسته انتظارات سهامداران را برآورده کند. با وجود هشدارهای کارشناسان بورسی، دامنه نوسان غیر متقارن به اجرا درآمد. قانونی که از همان ابتدا با ابهامات بسیاری همراه بود و سرانجام روند معاملات را وارد فاز نزولی کرد این در حالی است که همچنان مشخص نیست سیاست‌گذار تا چه زمانی قرار است این قانون را اجرا کند. ابهاماتی که در تصمیم‌گیری‌های سیاست‌گذار بورسی وجود دارد یکی از مشکلات فعلی سهامداران است. به‌عنوان مثال از مصاحبه‌ها و اظهار نظرهای برخی مسوولان در رسانه‌های مختلف نسبت به زمان اجرای برخی قوانین می‌توان برداشت‌های متفاوتی داشت آن هم در مقطعی که بورس بیش از هر زمانی با کمبود نقدینگی مواجه است و افت شدید نقد شوندگی تهدیدی جدی برای بازار محسوب می‌شود. در چنین شرایطی و با تشدید فشار عرضه بر بازار، نوسانات شاخص بیشتر شده و موج جدیدی از فروش سهام را به دنبال خواهد داشت. اما از سوی دیگر بلاتکلیفی در روند مذاکرات سیاسی و بین‌المللی کشور نیز بورس را با دوگانگی مواجه کرده و نگرانی اهالی بورس را به همراه داشته است. بازار سرمایه روزهای بی‌سابقه‌ای را پشت سر می‌گذارد. هر اتفاقی که خارج از این مجموعه رخ می‌دهد بلافاصله به صفوف فروش منجر می‌شود. ماجرای تخلفات برخی از مدیران بورسی و کارگزاری‌ها و باز شدن پای مجلس و قوه‌قضائیه به این موضوع نیز در این مقطع بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران را به دنبال خواهد داشت.

بسیاری از سهامدارانی که از اواسط تابستان وارد بورس شده‌اند سرمایه آنها کاهش چشمگیری یافته است. درچنین شرایطی هر اقدامی که منجر به از دست رفتن اعتماد سهامداران نسبت به بورس شود وضعیت را پیچیده‌تر خواهد کرد. در حالی که بازار سهام می‌تواند فرصتی جدی برای جذب سرمایه و بازگشت رونق به تولید شود، دخالت‌های افراد غیر بورسی و اتخاذ تصمیمات خلق الساعه در بورس تهران، سرمایه گذاران بسیاری را از این بازار خارج و ضربه مهلکی بر پیکره بازار وارد کرده است.

 به نظر می‌رسد اگر روند تصمیمات و اقدامات پرچالش بورسی ادامه داشته باشد تا دو ماه آینده وضعیت نابسامانی را در این بازار شاهد باشیم. در ماه‌های گذشته نیز بارها در این مورد به سیاست‌گذاران بورسی هشدار داده شده اما همه اقدامات آنها در نهایت منجر به ریزش و تداوم نوسان شاخص شده است.