شاخص کل هموزن نیز ۲۵/ ۰ درصد به عقب بازگشت و تا ۴۳۶ هزار واحد تنزل یافت. در فرابورس نیز ۸۵/ ۰ درصد از ارتفاع شاخص کل کاسته شد.روز گذشته ۹ درصد دیگر بر ارزش صف فروش‌های بورسی افزوده شد. برای عمده سهام خریداری وجود نداشت و شاهد ایجاد گره معاملاتی در بسیاری از سهام بودیم. این امر نتیجه دخالت‌های دستوری بر بازار سهام است که نه تنها دردی از سهامداران دوا نکرد بلکه نقدشوندگی بورس را زیر سوال برد. از نکات قابل تامل در معاملات این روزها پر نشدن حجم مبنا برای عمده سهام است. برای مثال نماد خودرویی «خساپا» که روز گذشته سنگین‌ترین حجم با بیشترین میزان ارزش صف فروش را در بین نمادهای بورسی دارا بود، در معاملات دیروز تنها ۳/ ۷ میلیون سهم آن معامله شد، درحالی‌که حجم مبنای این سهم ۱/ ۴۸ میلیون سهم است. به عبارتی این نماد خودرویی تنها حدود یک ششم حجم مبنای خود را پر کرد.

مس جهانی خوش درخشید، «فملی» تاب نیاورد

روز گذشته بازارهای جهانی شروع مطلوبی رقم زدند. به‌طوری‌که دیروز مس کانال جدید ۹هزار دلار را فتح کرد و تا ۲/ ۹ هزار دلار نیز پیشروی داشت. این امر در یک دهه گذشته بی‌سابقه بود. نفت برنت نیز از ۶۳ دلار عبور کرد. سایر فلزات نیز در بازار جهانی روز سبزی داشتند، هرچند انعکاس این امر در بورس ما چندان مشهود نبود. گرچه دیروز نماد معاملاتی ملی مس در ابتدا با افزایش تقاضا همراه شد اما این نماد بورسی تاب مقاومت بیشتر در برابر عرضه‌ها را نداشت و هم‌راستا با کلیات نمادهای گروه در محدوده منفی معامله شد.

۱۴ درصد از ارزش صف فروش‌ها در اختیار ۶ نماد خودرویی-بانکی

در معاملات روز دوشنبه سه نماد خودرویی «خساپا»، «خودرو» و «خگستر» و سه نماد بانکی «وبملت»، «وتجارت» و «وبصادر» در مجموع ۵۴۶ میلیارد تومان معادل ۱۴درصد از کل ارزش صف فروش‌های بورسی را به خود اختصاص دادند. این ۶ نماد سنگین‌ترین صف فروش روز گذشته را داشتند. به نظر می‌رسد سهامداران این دو گروه (خودرویی-بانکی) چشم‌انداز روشنی از آینده تحریم‌ها که مهم‌ترین محرک رشد این دو صنعت است، ندارند.

در جریان معاملات روز دوشنبه، برای هفتمین روز متوالی حقوقی‌ها سنگر خود را در قالب خریدار حفظ کردند و خالص خرید ۳۴۴ میلیارد تومانی رقم زدند. «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» دو صنعت با بیشترین میزان خرید توسط سهامداران عمده بود. این دسته از سهامداران بالغ بر ۱۰۱ میلیارد تومان نقدینگی به این دو گروه تزریق کردند. به‌صورت تک نماد هم، بیشترین خرید حقوقی‌ها از نماد معاملاتی «شستا» حدود ۵/ ۴۰ میلیارد تومان بود. در مقابل حقیقی‌ها به‌رغم اینکه بیشتر فروختند، نسبت به خرید سهام دو گروه «بیمه و صندوق بازنشستگی» و «کاشی و سرامیک» گرایش بیشتری داشتند. میزان خرید حقیقی‌ها از این دو گروه در مجموع ۲/ ۲۰ میلیارد تومان بود.

سهام خریدار ندارند

ارزش معاملات خرد بورس گرچه رشد اندکی را نسبت به روز یکشنبه داشت، اما همچنان قابل قبول نیست و نگرانی از ایجاد فضای رکودی را تقویت می‌کند. روز گذشته ارزش دادوستدهای خرد بورس ۲ هزار و ۲۴ میلیارد تومان بود. در فرابورس اما ارزش معاملات کاهش ۳۴ درصدی نسبت به روز یکشنبه داشت. این امر بیانگر سنگین‌تر شدن صف فروش‌ها و در نهایت قفل شدن سرمایه سهامداران در نمادهای کوچک و بازار پایه است. ارزش معاملات خرد فرابورس روز دوشنبه ۷۱۶ میلیارد تومان رقم خورد.

معاملات از دریچه آمار

در معاملات بورسی روز گذشته از ۳۴۶ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۸ درصد نمادها مثبت و ۵/ ۷۰ درصد نمادها منفی بود. ۸ نماد (۲درصد) صف خرید به ارزش ۹۱ میلیارد تومان و ۲۸۹ نماد (۸۴ درصد) صف فروش به ارزش ۳۸۷۰ میلیارد تومان تشکیل دادند. نماد «امید» با صف خرید ۳۷ میلیون سهمی به ارزش ۳۲ میلیارد تومان بیشترین حجم صف خرید را داشت. در مقابل «خساپا» با صف فروش ۶۶۷ میلیون سهمی به ارزش ۱۶۱ میلیارد تومان و «وتجارت» با صف فروش ۴۰۶ میلیون سهمی به ارزش ۱۱۱ میلیارد تومان بیشترین حجم صف فروش را دارا بودند.در معاملات بازار اصلی فرابورس، از ۱۳۰ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۳/ ۵ درصد از نمادها مثبت و ۹۱ درصد از نمادها منفی بود. ۴ نماد (۳ درصد) صف خرید به ارزش ۱۰۵ میلیارد تومان و ۱۱۳ نماد (۸۷ درصد) صف فروش به ارزش ۱۲۳۷ میلیارد تومان داشتند. «رافزا» با صف خرید ۱۵ میلیون سهمی به ارزش ۶۸ میلیارد تومان بیشترین حجم صف خرید و «ذوب» با صف فروش ۹۱ میلیون سهمی به ارزش ۳۸ میلیارد تومان بیشترین حجم صف فروش را داشت. در بازار پایه فرابورس از ۱۱۷ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۴/ ۹ درصد از نمادها مثبت و ۷۹ درصد از نمادها منفی بود. ۱۳ نماد (۱۰‌درصد) صف خرید به ارزش ۱۲۱ میلیارد تومان و ۹۴ نماد (۸۰‌درصد) صف فروش به ارزش ۱۱۰۸ میلیارد تومان داشتند. «جوین» با صف خرید ۳۸ میلیون سهمی به ارزش ۲۲ میلیارد تومان بیشترین حجم صف خرید و «تپکو» با صف فروش ۵۷۲ میلیون سهمی به ارزش ۳۰۸ میلیارد تومان بیشترین حجم صف فروش را داشت.