درحالی‌که از سال ۱۳۹۶ الزام انتشار گزارش پیش‌بینی سود شرکت‌‌ها یا همان EPS با وجود سابقه ۲۵ ساله حذف شده بود، انتشار مجدد این گزارش‌ها به همان سیاق قدیمی در دستور کار شرکت‌های بورسی قرار گرفته است موضوعی که با خود نظرات متفاوت  کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه را به همراه دارد. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» یکی از شرکت‌های مهمی بود که  EPS خود را در تاریخ ۲۷ بهمن ماه اعلام کرد. در اطلاعیه آمده است که باتوجه به روند عملیات و فروش‌های شرکت پیش‌بینی می‌شود شرکت تا پایان سال مالی ۱۳۹۹ مبلغ ۱۶۴۸ ریال به ازای هر سهم درآمد محقق کند. «دنیای‌اقتصاد» قصد دارد نظر شرکت‌های تحلیلی و سرمایه‌گذاری را درخصوص  EPS  شرکت‌ها منتشر کند تا سرمایه‌گذاران دید بهتری نسبت به این موضوع داشته باشند.


نظر1

چشم‌انداز جذاب  P/ E آینده‌نگر

گروه تحلیلی Enigma

شرکت صنعتی و معدنی گل گهر یکی از شرکت‌های گروه استخراج کانه‌های فلزی است. نماد «کگل» نیز سود پیش‌بینی خود را منتشر کرد. بعد از ورود اپال به این گروه حالا «کگل» سومین  شرکت در این گروه از نظر ارزش بازار است. در ادامه با پرداختن به جزئیات تولید و فروش شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به پیش‌بینی سود خالص به ازای هر سهم و همچنین P/ E این شرکت برای دوره مالی منتهی به 30/ 12/ 1400 خواهیم پرداخت.

ابتدا بیایید وضعیت مقداری فروش شرکت را مورد بررسی قرار دهیم، همانطور که در جدول یک مشاهده می‌کنید، شرکت در 9 ماه ابتدایی امسال موفق به فروش 11.504.718 تن از انواع محصولات خود شده است. پیش‌بینی فروش شرکت در سال 1400، عدد 14.068.434 تن است. در جدول یک جزئیات فروش محصولات مختلف شرکت را مشاهده می‌فرمایید.

با وجود افزایش قیمت‌های جهانی و تغییر در ضرایب قیمت‌گذاری محصولات آهنی پیش‌بینی می‌شود که به لحاظ نرخ فروش نیز شاهد اتفاقات مثبتی طی سال مالی آتی در شرکت باشیم.

در جدول 2 پیش‌بینی مبلغ فروش انواع محصولات شرکت را برای سال مالی آتی مشاهده می‌کنید:

نهایتا با محاسبه بهای تمام شده تولیدات شرکت که شامل هزینه‌های تهیه مواد اولیه، هزینه‌های سربار و هزینه‌های مالی است به محاسبه سود خالص شرکت می‌پردازیم.

اطلاعات جداول همگی برگرفته شده از سایت انیگما هستند و شما می‌توانید تمامی مفروضات این تحلیل را که در جدول زیر ارائه شده‌اند، مشاهده بفرمایید. دو سطر آخر جدول EPS و P/ E تحلیلی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر را برای دوره مالی منتهی به 29/ 12/ 1400 گزارش کرده‌اند.

 


نظر۲

ستون‌های سود‌ساز «کگل»

مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه

«کگل» 3هزار میلیارد تومان فروش در آذرماه ثبت کرد و مجموع فروش 9‌ماهه را به ۱۹هزار میلیارد تومان رساند که تقریبا ۲برابر مدت مشابه سال گذشته است. «کگل» همچنین با اصلاح نرخ‌های مهر و آبان‌ماه ۱۷۶۰ میلیارد نیز به فروش آن دو ماه افزود. شرکت در بهار و تابستان و پاییز به ترتیب ۴۱۰۶، ۶۲۵۴ و ۸۶۵۳ میلیارد فروش داشته است. در جدول زیر وضعیت درآمد ماهانه شرکت در قیاس با مدت مشابه سال گذشته و فصل قبلی را مشاهده می‌کنید. گل‌گهر با سرمایه‌گذاری در یک شرکت فولادی و یک شرکت تولید آهن اسفنجی زنجیره خود را گسترش داده که گزارش‌های ۶ماهه سهام این شرکت‌ها توجه بخشی از بازار را جلب کرده است. وضعیت سودآوری دو زیرمجموعه مهم این شرکت را به اختصار در جدول زیر مشاهده می‌کنید. علاوه‌بر این دو شرکت گهرزمین و گهر انرژی سیرجان و چند شرکت زیرمجموعه دیگر پتانسیل سود سرمایه‌گذاری 3هزار میلیارد تومانی برای سال‌جاری و 5هزار میلیارد تومانی برای سال آینده را به‌وجود آورده است. در سال ۹۷ درآمد شرکت از این محل ۴۸۰ میلیارد و در سال گذشته ۱۱۰۰ میلیارد تومان بوده است. یکی از پتانسیل‌های شرکت می‌تواند تغییر ضرایب قیمت‌گذاری محصولات آهنی و نزدیک‌تر شدن به قیمت‌های جهانی باشد. البته شرکت گل‌گهر به واسطه اینکه بیش از نیمی از سنگ‌آهن مصرفی خود را خریداری می‌کند و تا حدی در توسعه زنجیره نیز جلو رفته است، حساسیت کمتری به نسبت شرکت‌های مشابه مثل کنور و واحیا دارد. بهبود ۲۰ درصد ضرایب، مثلا رشد ضریب کنسانتره از ۱۶ درصد به ۱۹ درصد سود شرکت را ۲۱ درصد افزایش می‌دهد. با بهره‌برداری از طرح‌ها در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و جهان فولادسیرجان شرکت طرح سودآور خاصی ندارد. احتمالا ظرفیت کنسانتره با بهره‌برداری از خط تولید کنسانتره از باطله یک میلیون تن دیگر در سال افزایش پیدا می‌کند و شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر نیز طرحی برای تولید ۳ میلیون تن ورق در سال دارد که در مراحل ابتدایی کار است. در جدول زیر مفروضات و سود به ازای هر سهم شرکت مشاهده می‌شود.