اما و اگرهای بورسی شدن متولدان ۱۴۰۰

مصوبه مجلس برای اختصاص یک میلیون تومان سهام بورس به متولدان ۱۴۰۰ سوژه دیروز گعده‌های فعالان بورس و بازار سرمایه در شبکه‌های ‌اجتماعی توییتر و اینستاگرام بود.

ماجرا از این قرار است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف کرده‌اند مبلغ یک میلیون تومان را برای خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزندان متولد ۱۴۰۰ اختصاص بدهد.

این مصوبه که از سوی کاربران شبکه‌اجتماعی توییتر مدافع عملکرد مجلس دوازدهم، هدیه بورسی مجلس به مردم یا نورچشمی مجلس به خانواده‌ها خوانده می‌شد، منتقدهایی داشت.

در اینستاگرام، کاربران با به اشتراک گذاشتن فتوتیترهای این خبر در استوری‌ صفحه‌هایشان با زبان طنز کمی درباره این موضوع می‌نوشتند. اما در توییتر اوضاع متفاوت بود؛ برای راحت‌تر شدن کار و بهتر در جریان نظرات افراد درباره این مصوبه قرار گرفتن، آنها را به سه دسته تقسیم می‌کنیم: دسته اول که گروه بزرگی را تشکیل داده بودند، حرفشان این بود که وضعیت فرزندآوری در کشور به شدت رو به کاهش است.

آنها با ارائه آمار و ارقام در این رابطه بیان می‌کردند که ایران به سمت میان‌سالی در حرکت است و در سال‌های آینده جامعه ایران، یک جامعه پیر خواهد بود. بر همین اساس تمام نهادها در کشور در تلاشند که مردم را تشویق به فرزندآوری کنند.

افرادی که در این گروه یعنی گروه اول جا می‌گیرند، در نوشته‌هایشان بیشتر درباره دلایل کاهش فرزندآوری، شاخص‌های اقتصادی، امید به آینده، تورم، گرانی‌، بیکاری و چیزهایی از این دست می‌نوشتند که عامل مهمی در کاهش فرزندآوری شده است.

دسته دوم، افرادی بودند که به شوخی و کنایه درباره این مساله می‌نوشتند که قوای مختلف در کشور از حضور سرمایه‌های مردم در بورس رضایت‌خاطر دارند و به همین علت مجلس در تلاش است تا تنور بورس را داغ نگه دارد و دولت آینده وقتی شروع به کار کرد، مانند یک سال گذشته دولت دوازدهم بتواند کشور را با سرمایه‌‌های مردم در بورس اداره کند.

دسته سوم، افرادی بودند که این قبیل اقدامات را تلاشی برای بازگشت اعتماد به حوزه بورس معرفی می‌کردند.

آنها با بیان اینکه می‌دانند جمعیت ایران رو به پیری می‌رود، اما این مساله را بهانه‌ای برای بهبود اوضاع بورس و استفاده بیشتر از سرمایه‌های مردم از سوی دولت‌ها معرفی می‌کردند.

به اعتقاد این افراد احتمال دارد سال آینده هم وضعیت اقتصادی کشور سامان نگیرد و برای همین مجلس با علم به اینکه ممکن است دولت سیزدهم، دولتی همسو با مجلس باشد، در تلاش است که از حالا کمک‌حال دولت در بحران‌های اقتصادی سال آینده و بعد از روی کار آمدنش باشد.

برای همین هم چنین طرح‌هایی را مطرح می‌کند تا هم توجه مردم را به این جناح سیاسی جلب کند که به فکر معیشت مردم است و هم بتواند از دولت موردنظر خود حمایت کند.

دل‌نگرانی‌های کوچ از بورس به حوزه رمزارزها

رمزارزها یکی دیگر از سوژه‌های کاربران شبکه‌اجتماعی است؛ سوژه‌ای که چند وقتی است محور صحبت‌های مسوولان شده و توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده است.

از یک طرف مدافعان و فعالان این حوزه در حال تبلیغ گسترده آن در شبکه‌های اجتماعی هستند و از طرف دیگر مسوولان و مقامات چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه سیاست، در صحبت‌ها یا نوشته‌هایشان درباره ورود سرمایه‌‌های مردم به این حوزه هشدار می‌دهند و خواستار برخورد و جلوگیری از گسترش ورود رمزارزها بین مردم هستند.

در روزهای گذشته مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس یکی از نماینده‌هایی بود که در صفحه شخصی خود در توییتر در رابطه با تمایل مردم به ورود به حوزه رمزارزها نوشت.

او در توییت خود به این مساله اشاره کرد که فضای حوزه بورس در اوایل سال‌جاری، «این انتظار غلط را در ذهن مردم ایجاد کرد که باید یک‌شبه پولدار شوند و راه درست پولدار شدن از تلاش نمی‌گذرد. ضرر وارد شده به مردم هم باعث ایجاد حس عقب‌افتادگی از برخی از دوستان و نزدیکان خود شد که اینگونه پولدار شده بودند.

برای جبران این موضوع دنبال یک ابزار می‌گشتند که رمزارزها وارد شد و خود را به عنوان گزینه راحت پولدار شدن معرفی کرد.» او همچنین به این مساله اشاره کرد که همان افرادی که در بورس از مردم نوسان گرفتند، حالا هم در حوزه رمزارزها در حال نوسان‌گیری از افراد تازه‌وارد به این حوزه هستند. در نهایت توانگر از بانک مرکزی، سازمان بورس و دولت خواست که در این رابطه اقدام کنند.

با اوج گرفتن این مساله که سهامداران بورس در حال کوچ به حوزه رمزارزها هستند و از طرفی هشدار مسوولان درباره برخورد با این موضوع و رسیدگی به این حوزه، در شبکه‌اجتماعی توییتر برخی از صفحه‌‌های مرتبط با حوزه رمزارزها به دنبال‌کننده‌های خود در روزهای گذشته هشدار می‌دادندکه ممکن است دولت با ارائه یک بخشنامه یا لایحه به مجلس، خیلی سریع دستور برخورد با این سایت‌ها و حوزه رمزارزها را صادر کند و سرمایه‌‌های مردم در این حوزه بی‌استفاده بماند.

در چنین فضایی که احتمال برخورد با حوزه رمزارزها هر روز مطرح می‌شود و خیلی از افراد دل‌نگران بازار سرمایه داخلی هستند، برخی هم درباره این مساله می‌نویسند که تعطیلی این بازار و برخورد با آن، ضربه زدن به اقتصاد کشور و دوری از اقتصاد جهانی است.

 به اعتقاد این افراد، باید سرمایه‌داران چه خرد و چه کلان، حق انتخاب داشته باشند و بتوانند برای سرمایه‌‌هایشان تصمیم بگیرند، نه اینکه آنها به اجبار وادار شوند که یک حق انتخاب داشته باشند.