نظر کاربران درباره بورس ۱۴۰۰

با نزدیک شدن به پایان سال ۱۳۹۹، برخی از کاربران توییتر فارسی درباره سالی که بر بازار سرمایه و به خصوص حوزه بورس گذشت می‌نویسند. این دسته از افراد سعی می‌کنند که در نوشته‌‌هایشان پیش‌بینی‌ای هم از بورس در سال ۱۴۰۰ داشته باشند. اما کلیت نوشته‌های آنها در این رابطه از این قرار است که سرمایه‌گذاری در بورس در سال ۱۴۰۰ باید با دید بلند‌مدت باشد. به اعتقاد این افراد، سال ۱۴۰۰ کشور با موج شدیدی از افزایش قیمت‌ها و اوضاع اقتصادی عجیب روبه‌رو می‌شود و برای همین هم اگر شخصی تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه بورس را دارد، نباید از این حوزه انتظار سود چند ماهه داشته باشد، بلکه باید با دید بلند مدت در این حوزه سرمایه‌گذاری کند. مطرح‌کننده‌های چنین دیدگاهی، این‌طور ادعا می‌کنند که تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ و به سرانجام رسیدن مذاکرات احتمالی بین ایران و آمریکا و کشورهای اروپایی، اوضاع بورس به همین منوال خواهد بود و حتی شاید آشفته‌تر از حالا شود.

رمزارزها جزو بازار سرمایه می‌شوند

دیروز خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه دو شرکت فلیپ کوین و کوین کلاد در برخی پمپ‌بنزین‌ها، سیگارفروشی‌ها و اغذیه‌فروشی‌های ایالات متحده آمریکا دستگاه خودپرداز بیت‌کوین نصب کرده‌اند که این دستگاه‌ها امکان خرید و‌فروش و نقد کردن این رمزارز را برای مشتری‌ها فراهم کرده‌اند. افرادی هم در تکمیل این خبر نوشتند که هزاران دستگاه خودپرداز بیت‌کوین در سراسر آمریکا نصب شده است. واکنش کاربران توییتر فارسی و اینستاگرام به این خبر با لحن طنز و کنایه نسبت به سیاست‌های دولت و سایر دستگاه‌ها در مواجهه با حوزه رمزارزها بود. افراد زیادی به این موضوع اشاره کردند که در کشورمان نسبت به تمام اتفاق‌های مدرن، گارد وجود دارد و مسوولان و مقامات انگیزه‌ای برای تطبیق‌پذیری با  این موضوعات ندارند. آنها برای مثال به اینترنت ماهواره‌ای اشاره می‌کردند که هنوز نیامده، در ایران خیلی از نهادها و سازمان‌ها برای مقابله با آن تدارک‌های ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند. عده‌ دیگری از کاربران توییتر فارسی به این مساله در نوشته‌هایشان می‌پرداختند که در حوزه رمزارزها در حالی که  برخی کشورها در حال وفق دادن اقتصادشان با این پدیده جدید که در آینده سراسری می‌شود، هستند اما در ایران وضعیت کاملا برعکس است و از نماینده مجلس تا مسوولان دولتی در تلاش هستند که از پذیرا شدن رمزارزها در کشور جلوگیری کنند یا در تلاش هستند تا انحصار آن را در دست داشته باشند. با این حال افراد زیادی که در حوزه رمزارزها فعالیت می‌کنند به این موضوع پرداخته بودند که هرچقدر هم برای جلوگیری از ورود مردم به حوزه رمزارزها جلوگیری شود، باز هم نمی‌توان آن را انحصاری یا محدود کرد  و در نهایت مردم هستند که تصمیم می‌گیرند سرمایه‌هایشان را در کدام حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

اما و اگر واریز سود سهام عدالت

دیروز وزیر اقتصاد، دولت دوازدهم اعلام کرد که «تلاش می‌کنیم سود سهام عدالت را به‌طور کامل تا پنج‌شنبه واریز کنیم.» او همچنین اعلام کرد که ۸۰۰ هزار تومان برای سود سهام عدالت‌ عدد خوبی است؛ مثلا برای یک خانواده چهار نفره حدود ۸۰۰ هزار تومان واریز می‌شود و می‌خواهیم آن را کامل به افراد بدهیم. کاربران توییتر بیشتر از دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی به این موضوع واکنش نشان دادند. واکنش‌هایی که اکثرشان انتقادی بود. کاربران زیادی از نحوه صحبت‌ کردن وزیر اقتصاد گلایه داشتند که انگار از سر اجبار و با منت در حال اختصاص دادن این رقم به مردم است. برخی دیگر از کاربران درباره این مساله نوشتند در طول ماه‌های گذشته بارها صحبت از واگذاری سود سهام عدالت به مردم شده است اما نه تنها این اتفاق نیفتاده است بلکه واریز این سود مدام به زمان دیگری موکول شده است. مطرح‌کننده‌های چنین نظری، با نگاه بدبینانه در صفحه‌های خود این‌طور می‌نوشتند که این بار هم بعید است که سود سهام عدالت برای مردم واریز شود و در نهایت پرداخت آن به سال ۱۴۰۰ موکول می‌شود.

 

رحمان بابازاده

مدیرعامل کارگزاری فارابی

بسیاری از مطالعات تطبیقی در‌باره بورس‌های دنیا، تمرکز درستی بر تفاوت دامنه‌ نوسان و دامنه تنفس قیمتی نداشته‌اند و با استدلال سطحی دامنه قیمت صلب ایران را مشابه دامنه پویای سایر کشورها تصویر کرده‌اند.

 

کامل ابراهیمیان

کارشناس بازار سرمایه

دامنه نامتقارن این هفته (امروز) بحث خواهد شد. اگر این تصمیم بازنگری نشود، با توجه به اینکه در سال جدید انتخابات ریاست جمهوری و تحویل دولت و احتمالا تغییرات اتوبوسی در پیش باشد. شاید بازنگریِ مجدد، خیلی زمان‌بر بشود و به آینده نامعلومی موکول شود.

 

ابراهیم سماوی

فعال بازار سرمایه

هیچ مرجع هواشناسی معتبر داخلی و جهانی دو روز قبل از جمعه شب، پیش‌بینی بارش برف را نکرد! آن‌وقت انتظار دارند با وجود ابهام متغیرهای کلان، مناقشات سیاسی داخلی و خارجی و... در این بازار هیجانی پیش‌بینی یکساله بدون خطا ارائه شود. پیش‌بینی از هر نوعی با خطا همراه است.